طلال محمد: به رسمیت شناختن خودمدیریتی شمال-شرق سوریه نیازمند تلاش‌های قدرتمند است

طلال محمد با اشاره به دلایل عدم شناسایی رسمی خودمدیریتی شمال-شرق سوریه اظهار داشت: برخی از طرفین و از جمله رژیم بعث سوریه، ایران و روسیه هیچ تمایلی به خاتمه تنش‌ها در سوریه و حل بحران در این کشور ندارند.

خودمدیریتی دمکراتیک شمال-شرق سوریه که از سال ۲۰۱۴ تاسیس شده است، شامل تمامی عناصر هویتی شمال-شرق سوریه است. خودمدیریتی در طول بحران یازده ساله سوریه توانسته است ساکنان این منطقه را از نابودی نجات داده و سیستم دمکراتیک-آلترناتیف و سیستم دفاعی یکپارچه خود را در منطقه گسترش داده و حقوق تمامی این عناصر را حفظ کند.

خودمدیریتی تا کنون نمایندگی‌های خود را در کشورهای اروپایی سوئد، دانمارک، فنلاند، آلمان، فرانسه، هلند، بلژیک، سوئیس، لوکزامبورگ، بلاروس، لبنان، عراق، امارت متحده عربی و مصر ایجاد کرده است. با وجود این اقدامات، همچنان از حضور رسمی خودمدیریتی در نشست‌های کمیته بازنویسی قانون اساسی سوریه ممانعت به عمل امده است. همچنین خودمدیریتی شمال-شرق سوریه نه تنها از سوی برخی از مجامع بین‌المللی به رسمیت شناخته نشده است بلکه حکومت هولیر نیز که لازم بود با خودمدیریتی همکاری به عمل آورد، از این کار سرباز زده است.

طلال محمد ریاست مشترک حزب صلح دمکراتیک کوردستان با اشاره به دلایل عدم شناسایی رسمی خودمدیریتی شمال-شرق سوریه از سوی کشورهای خارجی اظهار داشت: در این خصوص برخی از طرفین و از جمله رژیم بعث سوریه و کشورهای منطقه از جمله ایران و روسیه هیچ تمایلی به خاتمه تنش‌ها در سوریه و حل بحران در این کشور ندارند. زیرا حل تنش‌ها و بحران سوریه در راستای منافع این کشورها نبوده و منافع این کشورها در صورت بقای رژیم بعث تامین می‌گردد، بدون گمان تغییر سیستم موجود به دمکراسی و موفقیت پروژه خودمدیریتی نمی‌تواند منافع آنها را تامین کند. طلال محمد در این باره خاطرنشان ساخت که باید تلاش‌های بسیار قدرتمندی برای رسمیت دادن به خودمدیریتی آغاز شوند.

پارت دمکرات کوردستان با خودمدیریتی گفتگو نمی‌کند

در خصوص مواضع پارت دمکرات کوردستان نسبت به خودمدیریتی طلال محمد اظهار داشت: لازم بود که نمایندگی خودمدیریتی به جای سلیمانیه در هولیر قرار داشت که پایتخت سیاسی جنوب کوردستان است. طلال محمد همچنین با عدم اعتراف پارت دمکرات کوردستان به وجود خودمدیریتی اظهار داشت که پیوند منافع پارت دمکرات کوردستان با نیروهای منطقه‌ای مانع از اعتراف هولیر به خودمدیریتی شمال-شرق است. وی در ادامه می‌افزاید: وجود نمایندگی خودمدیریتی در بسیاری از کشورها، حتی اگر به رسمیت شناختن رسمی هم نباشد، نشان دهنده به رسمیت شناختن ضمنی خودمدیریتی شمال-شرق سوریه است.

لازم است که خودمدیریتی به رسمیت شناخته شود

طلال محمد در ضمن گفتگوی خود با خبرگزاری هاوار از تمامی احزاب سیاسی درخواست نمود که تلاش‌های خود را خصوصا در سطوح دیپلماتیک متمرکز و تشدید کنند تا خودمدیریتی شمال-شرق سوریه رسمیت بیابد. زیرا اگر خودمدیریتی در تمامی سوریه شکل می‌گرفت، بحران و تنشها به مرحله کنونی نمی‌رسیدند.

طلال محمد ریاست مشترک حزب صلح دمکراتیک کوردستان از تمامی احزاب سیاسی و نیروهای کوردستانی درخواست نمود که از خودمدیریتی حمایت کرده و منافع و مطامع حزبی خود را بکناری بگذارند. زیرا دستاوردهای خودمدیریتی، پیروزی کورد محسوب شده و می‌تواند راه حلی را برای مشکلات سوریه به ارمغان داشته باشد.