آغاز جنگ میان ارمنستان و آذربایجان

جنگ تازه‌ای میان ارمنستان و آذربایجان در آرتساخ (قره‌باغ) آغاز شد. ارمنستان وضعیت جنگی و فراخوان بسیج عمومی اعلام کرد.

جنگ تازه‌ای در آرتساخ مورد حمایت ارمنستان آغاز شده است. ارتش آذربایجان حملات گسترده‌ای را آغاز کرده و پایتخت آرتساخ را بمباران کرد. ساکنان «استپاناکرت» مرکز و پایتخت آرتساخ به پناه‌‌گاه‌ها رفتند.

نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان در حساب کاربری فیسبوک خود خطاب به مردم کشورش گفت:"در ارمنستان وضعیت جنگی و بسیج عمومی اعلام شده است." وی جوانان را فراخواند برای اعزام به جنگ در مراکز نظامی نام‌نویسی کنند.

نخست‌وزیر ارمنستان از مردم این کشور خواست برای «دفاع از میهن مقدس» آماده باشند و افزود:"قاطعانه از ارتش و کشورمان حمایت کنیم، ما پیروز خواهیم شد. زنده‌باد ارتش باشکوه ارمنستان."

رهبر جمهوری آرتساخ هم صبح امروز با اعلام وضعیت جنگی از جوانان بالای ١٨ سال فرمان بسیج عمومی صادر کرد.

از سوی دیگر الهام علی‌اف، رئیس‌جمهوری آذربایجان که مورد حمایت رژیم اشغالگر ترکیه است با شرکت در برنامه‌ای تلویزیونی از "پیروزی" خبر داده و مدعی شد، "جنگ ما مشروع است و ما پیروز می‌شویم."

قتل شهروندان و نظامیان آرتساخ از سوی آذربایجان

علی‌اف اعلام کرد که تعدادی از شهروندان و نظامیان کشته و یا زخمی شده‌اند.

مسئولان آرتساخ نیز گفتند که چندین شهروند در حملات ارتش آذربایجان کشته شده‌اند.

یکی از فرمانده‌های وزارت دفاع ارمنستان از جانباختن یک زن و یک کودک ساکن روستای مارتونی جمهوری ارتساخ در حملات آذربایجان سخن گفته است.

بنابر گزارش‌ها دو هلی‌کوپتر آذربایجان ساقط شده‌اند، آذربایجان سقوط یک هلی‌کوپتر خود را توسط ارتش ارمنستان پذیرفته است.

روسیه که نقش «میانجی» را میان دو طرف برعهده دارد خواهان «آتش‌بس فوری» در این منطقه شد. از سوی دیگر رژیم ترکیه آتش جنگ را شعله‌ورتر می‌کند و با انتقال عناصر مزدور خود به ارتش آذربایجان کمک می‌کند.

مناقشه‌ای ٣٠ ساله

ارمنستان و آذربایجان از اوایل دهه ٩٠ میلادی بر سر منطقه کوهستانی آرتساخ با مرکزیت استپاناکرت در حال نزاع هستند. اغلب ساکنان آرتساخ ارمنی هستند. آرتساخ سال ١٩٩١ با حمایت یکجانبه ارمنستان استقلال خود را اعلام کرد. تاکنون در جنگ تحمیلی آذربایجان بر آرتساخ ٣٠ هزار نفر جان خود را از دست داده‌اند. سال ١٩٩۴ با امضای آتش‌بس جنگ آرتساخ با آذربایجان متوقف شد.

انتقال صدها تبهکار از سوی ترکیه به آذربایجان

جنگ تازه پس از آن روی داد که رژیم ترکیه صدها تبهکار را برای جنگ با ارمنستان به جمهوری آذربایجان فرستاد. آخرین بار صبح روز ٢٢ سپتامبر (١ مهر) رژیم اشغالگر تُرک ۵٠ مزدور خود را از عفرین اشغالی به آذربایجان فرستاده بود. همچنین برای انتقال مزدوران دیگر نیز تحرکاتی را آغاز کرده بود. منابع محلی اعلام کرده‌اند که رژیم ترکیه تاکنون صدها مزدور خود را به آذربایجان گسیل کرده است. مابین سال‌های ١٩١۵-١٩١۶ رژیم وقت ترکیه بیش از ١ و نیم میلیون ارمنی را قتل‌عام کردند. به رغم آنکه پارلمان اروپا، شورای اروپا، کمیته حقوق بشر سازمان ملل و بیش از ٣٠ كشور جهان از جمله سوئیس، فرانسه، آلمان، آمریکا، سوئد، بلژیک، کانادا، لبنان، روسیه و سوریه قتل‌عام ارامنه از سوی ترکیه را به رسمیت شناخته‌اند، رژیم ترکیه پس از ١٠۵ سال همچنان این جنایت ضدبشری را انکار می‌کند.