آلدار خلیل: تو-دم طرفدار هیچیک از طرفین دعوی نیست

آلدار خلیل ریاست مشترک احزاب عضو ائتلاف جنبش جامعه دمکراتیك، تو-دم در رابطه با حمله موشکی آمریکا، فرانسه و بریتانیا به سوریه، بحران کنونی و موضع روسیه، ایران و ترکیه گفتگویی با خبرگزاری فرات انجام داده است

آلدار خلیل ریاست مشترک احزاب عضو ائتلاف جنبش جامعه دمکراتیك، تو-دم در رابطه با حمله موشکی آمریکا، فرانسه و بریتانیا به سوریه، بحران کنونی و موضع روسیه، ایران و ترکیه گفتگویی با خبرگزاری فرات انجام داده است.

 

آلدار خلیل ریاست مشترک تو-دم در پاسخ به این سئوال که در رابطه با هجوم هوایی به سوریه به اتهام استفاده از سلاح شیمیایی در دوما چه نظری دارد گفت: این حمله دلایلی دارد که صرفا مربوط به اکنون نیست. اهداف حمله هم کوتاه مدت و بلند مدت هستند. گفته می‌شود سلاح شیمیایی در دوما مورد استفاده قرار گرفته است. ما کردها به عنوان قربانیان سلاح شیمیایی با دردهای آن آشنا هستیم و بطور جدی با آن مخالفت می‌کنیم. اگر از سلاح شیمیایی استفاده کرده اند باید مجازات شوند و جلوی آن گرفته شود. اما باید در این مورد تحقیق شود.

 

وی با طرح این سئوال که چرا باید مسئله سوریه همواره با جنگ و سلاح شیمیایی مطرح شود و چرا تلاشی جدی برای حل مسئله از طریق مذاکرات سیاسی انجام نمی‌شود گفت: این بحرانی پایانی ندارد. رژیم سوریه باید بداند که سپردن سوریه به روسیه و نیروهای دیگر هیچ مشکلی را حل نخواهد کرد. سوریه به دمکراسی نیاز دارد.

 

آلدار خلیل صراحتا اعلام کرد آنها نه طرفدار جناحی هستند که از سلاح شیمیایی استفاده کرده است و نه کشورهایی که دست به مداخله نظامی زدند. تو-دم طرفدار یک راهکار مسالمت آمیز است.

 

ریاست مشترک تو-دم اضافه کرد: افرادی که از مخالفت با سلاح شیمیایی صحبت می‌کنند چرا زمانی که در عفرین هم از سلاح شیمیایی استفاده شد و صدها کشته و هزاران مجروح در حملات بر جا ماندند سکوت کردند. 

 

آلدار خلیل با اشاره به رقابت روسیه و آمریکا و اختلاف نیروهای ائتلاف بین‌‌المللی و نیروهای دیگری که در سوریه حضور دارند گفت: آمریکا، فرانسه، بریتانیا و متحدین آنها نمی‌خواهند ابتکار عمل در سوریه در دست محور روسیه، ایران و ترکیه باشد. هریک از طرفین می‌خواهند تأثیر اجلاس‌های موازی در مورد سوریه در آستانه و ژنو را کم کنند.