آلدار خلیل: سیاست‌ نیروهای بین‌المللی تداوم بحران سوریه و تحمیل قدرت خود است

​​​​​​​آلدار خلیل عضو کمیته دیپلماسی تَو-دَم در سخنانی به جنایت‌های رژیم ترک در عفرین پرداخت

آلدار خلیل عضو کمیته دیپلماسی جنبش جامعه دمکراتیک در نخستین روز کارگروه "پاکسازی نژادی و تغییر بافت جمعیتی در عفرین" مقاله‌ای را در رابطه با اهداف رژیم ترکیه از اشغال عفرین قرائت کرد.

 

آلدار خلیل خاطرنشان کرد که انقلاب دمکراتیک شمال سوریه روابط مابین خلق و طیف‌های اجتماعی را در این منطقه تقویت کرده و آنرا احیا نموده است. وی تأکید کرد:"خلق‌های شمال سوریه از انقلاب خود محافظت کرده و سعی دارند اهداف دمکراتیک آنرا عملی کنند و خودمدیریتی آزاد را به اجرا درآورند. در این میان برخی دولت‌ها، انقلاب دمکراتیک را تهدید تلقی کرده و به آشوبگری در منطقه روی آورده‌اند. به همین دلیل به انحای گوناگوی انقلاب دمکراتیک شمال سوریه را هدف حملات خویش قرار می‌دهند."

خلیل بر حملات دولت غاصب ترکیه به پروژه دمکراتیک شمال سوریه اشاره کرده و اشغال عفرین را نمونه‌ای واضح از خصومت رژیم ترکیه با صلح‌جویی و آرامش در سوریه خواند.

 

عضو کمیته دیپلماسی جنبش جامعه دمکراتیک در ادامه اهداف دولت ترک از اشغال عفرین را برشمرد؛

 

١-با توسل به سیاست پاکسازی فرهنگی و ارعاب غیرنظامیان، پروژه امحای هویت ساکنان منطقه را به انجام رساند.

 

٢- ترکیه در تلاش است تا با پیداکردن جایگزین تبهکاران داعش بر تحولات سوریه حکمفرما شود، زیرا با پایان یافتن تروریسم داعش نقش رژیم ترک در سوریه بشدت تضعیف خواهد شد.

 

٣- ترکیه مانع استقرار پروژه دمکراتیک در شمال سوریه بر مبنای دمکراسی و زندگی مشترک خلق‌هاست. زیرا پروژه دمکراتیک به بحران سوریه و مسائل خاورمیانه پایان داده و مانعی در راه پروژه اسلام کذایی مورد نظر اردوغان است.

 

۴-دولت غاصب ترک با هدف اشغال خاک سوریه در غرب رود فرات، علاوه بر اقلیم عفرین مناطق دیگری را پیشتر اشغال کرده بود. از جمله مناطق جرابلس، اعزاز، باب، ادلب و اخیرا حلب. به همین دلیل عفرین را محاصره و به آن حمله‌ور شد.

 

۵- رژیم ترکیه با هدف کسب آرای افراد فاشیست و شونیست ترک در انتخابات اقدام به اشغال عفرین کرد.

 

۶- ترکیه برای نفوذ بیشتر در سوریه به بحران‌افرینی مابین ناتو و روسیه پرداخت. ترکیه خواهان اشغال موصل و حلب است، اما اشغال عفرین را همچون هدف استراتژیک خود و تغییر دمگرافی منطقه اعلام کردند. ترکیه خواهان جلوگیری از پروژه دمکراتیک شمال سوریه و تأثیر آن بر دیگر بخش‌های سوریه است. ترکیه اینچنین خود را بر سوریه تحمیل می‌کند و در تلاش برای ایفای نقش در عرصه منطقه‌ای و بین‌المللی است.

 

٧- تدوام بحران سوریه تا زمانی که رژیم ترک به اهداف خود دست یابد، ترکیه برای دستیابی به خواسته‌های خود رنج و بدبختی را بر مردم سوریه تحمیل می‌کند.

 

دلایل اشغال عفرین

آلدار خلیل چهار دلیل عمده را برای اشغال عفرین توسط رژیم ترک برشمرد

١-منطقه عفرین از جنبه اجتماعی دارای اهمیت ویژه‌ای است و تنوعات فرهنگی موجود در آن همچنین نقش این منطقه در برساخت سیستم خودمدیریتی دمکراتیک محرز است. عفرین منطقه استراتژیک هر سه اقلیم روژاوا است که فاصله‌ای چندان با منبج ندارد.

 

٢-هراس دولت ترک از پیشروی نیروهای سوریه دمکراتیک و آزادسازی منطقه تحت کنترل تروریست‌های وابسته به ترکیه در مناطق اعزاز، باب، جرابلس و ...، همچنین تأثیر عفرین بر منطقه تحت اشغال ادلب.

 

٣-تمام موانع حمله محتمل ترکیه به شهر حلب و مناطق پیرامونی آن از پیش راه برداشته شوند.

 

۴-اردوغان درصدد است تا عفرین را منطقه امن تروریست‌های جبهه النصره و فراری‌های داعش کند، همزمان عفرین را منطقه امن تحت کنترل خود اعلام نماید.

 

ترکیه به کشتار غیرنظامیان پرداخت

آلدار خلیل سپس به وحشی‌گری رژیم ترک در قتل‌عام مردم عفرین و استفاده رسانه‌ای از این جنایات توسط اردوغان در کمپین‌های انتخابات سخن به میان آورد. وی سکوت جامعه بین‌المللی را مایه شرم عنوان کرد. خلیل سوق دادن نیروهای کرد، عرب و ترک به جنگی ویرانگر و طولانی‌مدت را از سیاست‌های نیروهای بین‌المللی برشمرد تا به واسطه آن قدرت خود را بر نیروهای منطقه‌ای تحمیل کنند.

 

عضو کمیته دیپلماسی جنبش جامعه دمکراتیک در پایان رژیم ترک را به نقض پیماننامه‌های بین‌المللی از جمله پیمان رم منعقد در ١٧ ژوئیه ١٩٩٨، پیماننامه جلوگیری از کشتار جمعی منعقد در ١٩۴٨، پیمان چهارم ژنو منعقد در ١٢ آگوست ١٩۴٩ متهم کرد. به گفته آلدار خلیل رژیم ترک همچنین مفاد تفاهمات بین‌المللی ١٩۵۴ و ١٩٩۶ را در زمینه صلح اجتماعی و امنیت بین‌المللی نقض کرده است.