آمنه اوسی: منطقه امن نیازمند تضمین بین‌المللی است

مشاور ریاست مشترک خودمدیریتی شمال و شرق سوریه؛ اگر منطقه امن ایجاد شود، دولت ترک نباید در آن حضور داشته باشد و باید یک نیروی بین‌المللی کنترل آن را در دست بگیرد، منطقه پرواز ممنوع بر فراز آن ایجاد گردد و در سطح بین‌المللی باید حفاظت از آن تضمین گردد.

آمنه اوسی مشاور ریاست مشترک خودمدیریتی شمال-شرق سوریه و روژآوا طی سخنانی اعلام نمود که سکوت در مقابل حمله اشغالگرانه ارتش ترک باعث شده است که این اشغالگری با شدت بیشتر دنبال شود.

اوسی در سخنان خود افزود: اردوغان آشکارا نقشه‌ای را در مقابل انظار عمومی قرار داده و اعلام نمود که برای حلب تا موصل کرکوک دارای نقشه است. از جرابلس گرفته تا عفرین تاراج، یغماگری، تخریب، پاکسازی نژادی و تغییر دموگرافی در این نقشه اردوغان جای داشته و خود از آن سخن گفت؛ اما همه در مقابل این حملات و جنایات سکوت کردند.

اوسی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان ساخت که دولت ترک و تبهکاران داعشی و جبهه النصره وابسته به آن طبق شرایط توافق آمریکا و روسیه عمل نمی‌کنند، بلکه روزانه به حملات سنگین خود ادامه می‌دهند، تلاش می‌کنند تا مناطق اشغالی را بیش از پیش تصرف کنند. اما ما وارد این توافقها نشدیم، اما برای توقف جنگ ما قبول کردیم که از مواجهه مستقیم دو طرف عقب‌نشینی کنیم. ما این اقدام را انجام دادیم، اما دولت ترک از همان روز تاکنون حملات اشغالگری خود را در تل تمر و عین عیسی همچنان ادامه می‌دهد.

ادامه فشار بر ساکنان کنونی برای ترک خانه و کاشانه

اوسی خاطرنشان ساخت که در زمان شروع حملات اشغالگری، حداقل ۳۰۰ هزار نفر ناگزیر به ترک خانه و کاشانه خود شده‌اند و این شمار در حال افزایش است. زیرا بر بقیه ساکنان این مناطق فشار وارد شده و اقدامات غیر انسانی در قبال آنان اعمال می‌شود، تا جایی که ساکنان این مناطق نیز ناگزیر به ترک این مناطق شده‌اند. تمامی سخنان اردوغان مبنی بر بازگشت ۲-۳ میلیون نفر از آوارگان دروغی بیش نیست. آنچه که اردوغان به شیوه‌ای مصمم در حال اجرای آن است اینست که خلق‌ها را از موطن خود آواره کرده و دموگرافی منطقه را تغییر دهد. اکنون نیز با تهدید، شکنجه و اقدامات غیر انسانی، ساکنان این منطقه را ناگزیر کرده است که خانه و کاشانه خود را ترک کنند. بدین شیوه اردوغان تلاش می‌کند تا در مناطق اشغال شده پایگاهی برای تبهکاران ایجاد کند.

لزوم دستیابی به راه حل تا قبل از فرا رسیدن زمستان

آمنه اوسی اعلام نمود که لازم است تا قبل از فرا رسیدن فصل زمستان برای صدها هزار نفر از آوارگان باید راه حلی پیدا شود. ما اکنون برای ساکنان گری‌سپی در حال آماده سازی کمپ هستیم. در مدتی کم این کمپها آماده می‌شوند. قبل از فصل زمستان ما می‌خواهیم که این آوارگان را جمع کنیم. چنین تلاشی برای ساکنان سریکانی نیز در جریان است. صیانت از انسانها و اماده سازی امکاناتی جهت زندگی آنها از جمله وظایف رهبری خودمدیریتی است، اما در این میان نهادهای بین المللی نیز مسئولیت دارند. در این راستا باید سازمانهای مذکور بتوانند ساکنان این مناطق را به گونه‌ای امن به موطن خود بازگردانند. باید چنین امری را از طریق تضمینهای بین‌المللی انجام دهند  تا دولت ترک و تبهکاران وابسته به آن به غیر نظامیان آسیبی نرسانند. باید در این مناطق نیروهای هیچیک از طرفین حضور نداشته باشند. دولت ترک یکی از این طرفین است.

انتظار خودمدیریتی

آمنه اوسی مشاور ریاست مشترک خودمدیریتی روژآوا چشمداشتهای خود را اینگونه بر زبان آورد:

جرایم جنگی و حملات ضد بشریی دولت ترک و تبهکاران وابسته به آن حسابرسی خواهد شد، در منطقه امنی که ایجاد می‌شود باید دولت ترک و تبهکاران وابسته به آن حضور نداشته باشند. لازم است که این منطقه تحت کنترل یک نیروی بین‌المللی باشد.  به منظور توقف حملات باید حریم هوایی ممنوع اعلام شود.

نیروهای اشغالگر نمی‌توانند به آسانی در این مناطق حضور داشته باشند

آمنه اوسی در خاتمه سخنان خود اعلام نمود که دولت ترک جنگ را همچنان ادامه می‌دهد، دولت ترک یک نیروی اشغالگر بوده و خاک و سرزمین ما را اشغال کرده است. شهروندان ما حضور نیروهای اشغالگر ترک و وابستگان آن را در منطقه قبول ندارند و همواره آنها را به عنوان اشغالگر مشاهده می‌کنند. کسانی که سرزمین آنها اشغال شده است اجازه نمی‌دهند که اشغالگران به آسانی در این منطقه حضور داشته باشند. با دفاع از روژآوا، از  ۱۱ هزار شهید و ۲۲ هزار مجروحمان صیانت می‌نماییم.