آمنه اُسی: ترکیه جنایت می‌کند، نیروهای بین‌المللی نیز چشم‌پوشی می‌کنند

آمنه اُسی ریاست مشترک اداره خودمدیریتی شمال و شرق سوریه اعلام کرد که دولت ترکیه به ایجاد آشوب در منطقه دست می‌زند و هدف آن هم نفاق و دشمنی میان ساکنان است. به گفته اُسی نیروهای بین‌المللی تنها نظاره‌گر جنایت‌های ترکیه هستند.

آمنه اُسی ریاست مشترک شورای اداری خودمدیریتی شمال و شرق سوریه در مورد حملات دولت اشغالگر ترک به شمال و شرق سوریه، سیاست‌ ایجاد نفاق و آشوبگری رژیم‌های ترکیه و سوریه علیه خلق‌های این منطقه و همچنین در مورد شیوع بیماری کرونا سخن گفت. به گفته‌ی آمنه اُسی رژیم ترکیه برای جلوگیری از واکنش نیروهای بین‌المللی حملات جداگانه‌ای را علیه ساکنان شمال و شرق سوریه آغاز کرده است.

به گفته‌ی آمنه اُسی دولت ترک نه تنها به دستاوردهای شمال و شرق سوریه بلکه به تمامی دستاورهای خلق کورد و کوردستانی‌ها حمله‌ور شده است. اُسی در این مورد گفت:"شمال و شرق سوریه در مرحله تاریخی بسیار حساسی قرار دارد. از یکسو نشانه‌هایی از دستیابی به راه‌حل سیاسی مشاهده می‌شوند که در این مورد نقش خودمدیریتی دمکراتیک تعیین خواهد شد و از سوی دیگر نیز نیروهای اشغالگر بویژه دولت ترکیه با سرکردگی اردوغان روزانه این منطقه را آماج حملات تازه‌ای قرار می‌دهند. در سال‌های گذشته دولت ترک حملات اشغالگرانه بسیاری صورت داد و عفرین، اعزاز، باب و پاییز سال گذشته هم گری سپی و سریکانی را به اشغال خود درآورد.

دولت ترکیه در تداوم سیاست دشمنی با کوردها اینبار نه تنها مناطق شمال و شرق سوریه بلکه به تمامی خلق کورد و کوردستانی‌ها حمله‌ور شده است. حمله به مناطق حفاظتی مدیا که پیشاهنگی مبارزه آزادیخواهی کوردستان را بر عهده دارد در این چهارچوب صورت گرفته است. ترکیه برای جلوگیری از دستیابی خلق کورد به موقعیت سیاسی جنگی سراسری و همه‌جانبه را علیه کوردها اعلام کرده است. مقاومت مناطق مدیا و از جمله نیروهای گریلا در هفتانین را نباید کوچک شمرد."

"شیوه جنگ را تغییر داده است"

اُسی خاطرنشان کرد که دولت ترکیه با حملات اشغالگرانه نخست مناطقی از روژاوا را اشغال کرد و سپس در این مناطق تبهکاران اجاره‌ای را مستقر کرد. سپس با استفاده از این مزدوران ساکنان منطقه را تهدید می‌کند. به گفته‌ی اُسی مزدوران رژیم ترک در مناطق اشغالی به هرگونه جنایت ضدبشری از جمله ربودن، شکنجه، بازداشت، تجاوز، غصب اموال و خانه‌های مردم و باجگیری دست می‌زنند. اُسی گفت:"تمامی این اقدامات مستند می‌شوندو به اطلاع افکار عمومی جهان می‌رسند. با این همه هنوز هم نیروهای بین‌المللی به سکوت در مقابل جنایت‌های ترکیه ادامه می‌دهند. واکنش‌های بسیار کوچکی دیده می‌شوند. گاه و بیگاه آن هم در حد یک بیانیه چیزی می‌گویند و غالبا بر جنایت‌ها چشم‌پوشی می‌کنند.

البته دولت اشغالگر ترک از این چراغ سبز نیروهای بین‌المللی به نحو احسن استفاده نموده و حملات خود را ادامه می‌دهد. پس از اشغال گری سپی و سریکانی شیوه‌های جنگ خود را تغییر داد. با حملات هوایی به کبونا و ابو سرا غیرنظامیان را به قتل رساند. ترکیه در سکوت جامعه جهانی به حملات خود علیه کوردها ادامه می‌دهد. در یک حمله ۵ نفر و در حمله دیگر ١٠ نفر را به قتل رساند. نیروهای بین‌المللی و افکار عمومی حملات ترکیه را نادیده می‌گیرند و هیچ موضعی نشان نمی‌دهند. اینچنین هر روز تعداد دیگری از هموطنانمان جان خود را از دست می‌دهند.

البته دولت ترکیه تنها به کشتار شهروندان ما از راه حملات هوایی بسنده نمی‌کند. برای به چالش کشیدن پروژه خودمدیریتی دمکراتیک به هر حمله‌ای دست می‌زند. با حملات هوایی، با اشاعه مزدوریگری میان جوانان کورد حملات خود را ادامه می‌دهد. سخنان جوانان فریب‌خورده‌ای که به دام ترکیه افتاده بودند در روزهای گذشته منتشر شد. ترکیه برای ایجاد آشوب و نفاق میان ساکنان منطقه به فتنه‌گری دست زده است. رژیم ترکیه خواهان ایجاد دشمنی میان خلق‌های کورد، عرب و سریانی در اداره خودمدیریتی دمکراتیک است."

"دولت ترکیه درصدد دستیابی به نتیجه مد نظر خود از سه راه است"

آمنه اُسی خاطرنشان کرد که دولت ترکیه برای تحقق نقشه‌های کثیف خود سه راه را در پیش گرفته است و افزود:"نخست با حمله به شهروندان و قتل آنان، دوم با ترویج مزدوریگری و سوم با ایجاد فتنه میان مردم در تلاش است تا به نیات چرکین خود دست یابد. برای این منظور از زنان و جوانان استفاده می‌کند. رویدادهای اخیر دیرالزور به همین موضوع مرتبط است. ما اطلاعات کاملی در مورد این رویدادها در دست داریم. این حملات با همکاری مثلث دولت ترکیه- دولت سوریه و بازمانده‌های داعش صورت می‌گیرند.

هر سه نمی‌خواهند پروژه خودمدیریتی دمکراتیک پیشرفت کند. به همین دلیل با هم دست به یکی کرده‌اند. منطقه از سوی عشایر مدیریت می‌شود، از اینرو این سه تلاش می‌کنند تا عشایر و خلق‌های منطقه را علیه خودمدیریتی بشورانند. اینچنین درصدد ضربه‌زدن به مشروعیت خودمدیریتی دمکراتیک هستند. برای این کار شیوخ و روئسای عشایر را به قتل رساندند. اسلحه‌هایی که اخیرا در تظاهرات تحت عنوان حمایت از سنی‌ها مشاهده شدند هنوز هم در اختیار نیروهای ما که سال‌ها علیه داعش جنگیدند نیست. می‌خواهند به ساکنان پیام بدهند که خودمدیریتی نمی‌تواند از شما دفاع کند، نمی‌تواند شما را مدیریت کند. می‌خواهند بگویند با اینکه ق.س.د کنترل منطقه را در دست دارد اما توان دفاع از شما را ندارد. هدف آنان پیاده‌کردن این نقشه‌هاست.

بنابراین پیش از هر چیز باید خلق‌هایمان در مناطق خودمدیریتی آگاه باشند. باید در مقابل این اعمال تدابیر لازم را اخذ کنند و هشیار باشند. از جوانان خود صیانت کنند. باید نسبت به جوانان خود و خانواده‌هایشان هشیارانه عمل کنند. این وظیفه تمامی سازمان‌های جوانان و خانواده‌هاست. خلق‌های ما باید اذعان داشته باشند که هدف دشمنان سلب آسایش و امنیت ساکنان و ایجاد نفاق است. ما باید هشیارانه عمل کنیم. تمامی سازمان‌ها و نهادها بیاد هشیار باشند. سازمان‌ها و نهادها لازم است علیه سیاست‌های كثیف دشمنان به شیوه‌ای یک‌صدا فعالیت‌های خود را گسترش دهند."