آیا النصره معامله‌ی ترکیه-روسیه در مورد ادلب را بر هم خواهد زد؟

پس از حملات روز پنج شنبه‌ی گذشته النصره به مقرهای حمیمیم، مباحثی در مورد معامله‌ی ترکیه و روسیه در مورد ادلب صورت گرفته است.

النصره (گروه رهایی بخش شام) صبح و عصر روز ۲ مه ۲۰۱۹ /۱۲ اردیبهشت با موشکهای گراد و پهپاد بدون سرنشین مدل درُن که آنها را بمب‌گذاری کرده بودند به مقرهای حمیمیم روسیه در لازقیه حمله کرد. در مقابل این حملات نیز جنگنده‌های روسیه صبح همان روز چندین نقطه در ادلب را بمباران کردند. همزمان با بمباران سنگین مقرهای تبهکاران النصره، گفته می‌شود مقر تبهکاران ترکیه نیز که به جبهه‌ی آزادی ملی شناخته می‌شوند، بمباران شده‌اند.

 

پانوس موزس سازمان دهنده‌ی همکاریهای انسانی در منطقه که وابسته به سازمان ملل می‌باشد به خبرگزاری رویترز گفته است، این بمبارانها سنگین‌ترین بمبارانها طی ۱۵ ماه گذشته بوده است. به گزارش منابع سازمان ملل، از ماه فوریه در شمال حما و جنوب ادلب حدود ۱۴۰ هزار تن خانه های خود را ترک کرده‌اند و کوچ کرده‌اند. رژیم سوریه "گروههای تروریستی" را مسئول جنگ و این عملیاتها می‌داند.

 

جنگ و عملیات اخیر راه را برای فراخوان دوباره در مورد توافق میان مسکو و آنکارا در مورد "منطقه‌ی عاری از جنگ" باز کرد

گفته می‌شود که روسیه به دلیل حملاتی که به پایگاه حمیمیم شده است، یادداشی به دولت ترکیه داده و به آنها هشدار داده است که در مقابل در تل رفعت بر اساس پیمان ادلب با آنها رفتار خواهد کرد.

 

یکی از فرماندهان رژیم گفت: روسیه و ترکیه را مسئول حملات می‌دانند

یکی از فرماندهان رژیم سوریه که نخواست نام وی فاش شود در مصاحبه با خبرگزاری فرات گفت، پس از حملات النصره، روسیه یادداشی به ترکیه داده است. وی در این مورد گفت ، "روسیه می‌گوید، موشکهایی که النصره در حملاتش از آنها استفاده کرده است، ساخت سوئد می‌باشد و توسط دولت ترکیه در اختیار آنها قرار داده شده است."

 

معامله در مورد تل رفعت و ادلب

یک منبع دیگر اعلام کرد، در دیدار ٨ آوریل میان پوتین و اردوغان، آنها با هم به توافق رسیده‌اند تا تل رفعت در کنترل تبهکاران دولت ترکیه باقی بماند و کنترل ادلب به رژیم بازگردانده شود.

 

این منبع که نخواست نامش فاش شود، گفت، "پیمان میان روسیه و ترکیه هنوز لغو نشده است. روسیه امروز به ترکیه هشدار داده است که بر اساس توافق یادشده با آنها رفتار خواهد کرد، دولت ترکیه هم در حال تدارک حمله به تل رفعت است".

 

"نمایندگان النصره و جمهوری ترکیه با هم دیدار کردند..."

همین منبع در ادامه گفت، "بر اساس این پیماننامه دولت ترکیه النصره را راضی می‌کند که تسلیم شده و گروههای وابسته به خود را نیز به طور کامل کنترل خواهد کرد. اما دولت ترکیه به مانند همیشه نتوانسته است به مفاد پیمان نامه عمل کند."

 

دو روز پیش یک ژنرال دولت ترکیه به دابق از توابع باب رفته و با یکی از مسئولین النصره دیدار کرده است. در این دیدار النصره راضی نشده است که روسها وارد ادلب شوند و روز ۲ مه حملات را انجام داده‌اند."

 

گشت مشترک روسیه و ترکیه مدت ۲ روز است که متوقف شده است

بر اساس اطلاعاتی که از منطقه به دستمان رسیده است، گشت مشترک روسیه-ترکیه حدود ۲ ماه است در ادلب به طور مشترک انجام میشود، مدت ۲ روز است که متوقف شده است. خلوصی آکار وزیر دفاع ترکیه در ٨ مارس ۲۰۱۹ /۱۷ اسفند گفته بود: "امروز گشت‌زنی نیروهای روسیه و ترکیه در مناطق مرزی ادلب و مناطق پاکسازی شده آغاز می‌شود."

 

در این مدت حملات النصره با توپ و موشک علیه مناطق تحت کنترل رژیم در حما و مقرهای روسیه در حمیمیم ادامه دارد، جنگنده‌های روسیه نیز ادلب را بمباران می‌کنند. گفته می‌شود روز دوم آوریل النصره با موشک گراد و هواپیمای بدون سرنشین با بیشتر از ۱۰۰ بمب، حمیمیم را بمباران کرده است.

 

گشت‌زنی در تل رفعت متوقف شده است

به گفته‌ی منابع محلی بعد از عملیات ۳۰ آوریل ۲۰۱۹ /۱۰ اردیهشت نیروهای رهایی‌بخش عفرین در منطقه‌ی شرای عفرین، گشت‌زنی مشترک روسیه-ترکیه در تل رفعت متوقف شده است. در عملیات نیروهای رهایی بخش عفرین ۹ سرباز ترک کشته شدند که دو تن از آنها افسران بلندپایه هستند.

 

نیروهای روسیه مدت ۱۵ روز بود که در مناطق شیخ عیسی، تل مادک، تل رفعت از توابع شهبا به گشت‌زنی مشغول بودند و ارتش ترکیه نیز در مارع، عزاز و مره‌ناز به گشت‌زنی می‌پرداختند.