آیا نیچیروان بارزانی خود را برای جنگ با پ.ک.ک آماده می‌کند؟ [یاداشت]‌

لازم است نچیروان بارزانی و پیشمرگه‌های پ.د.ک خوب بدانند که چنین بیانیه‌هایی چه عواقبی را با خود به همراه خواهد داشت. تداوم این وضعیت هم نچیروان بارزانی، هم جریان فکری وی و هم پیشمرگه‌های آنان را با خطر جدی مواجه خواهد کرد

خدر علی شنگالی مطلبی را برای روزنامه ی ینی ازگور پلیتیکا به تحریر درآورده است. شنگالی در این نوشته سخنان بارزانی را که پ.ک.ک را "اشغالگر" و رژیم ترکیه را "دوست" نامیده بود نقد کرده است.

 

چکیده‌ای از مقاله خدر علی شنگالی؛

"اردوغان و دولت باغچلی درصدد تصرف بخش بزرگی از خاک کردستان هستند و دشمن تمام کردها محسوب میشوند اما نیچیروان بارزانی در سخنانی باورنکردنی آنها را دوست مینامد و هم زمان پ.ک.ک و گریلاهای آنرا که در مقابل اشغالگری وبرای آزادی میجنگند را اشغالگر مینامد. اگر ما اسمی از بارزانی نمی آوردیم و سخنان او را پخش میکردیم و از همه میپرسیدیم که این سخنان متعلق به کیست مطمئنا همه آنرا به اردوغان و یا فرماندهان و مسئولین ترک نسبت میدادند. در واقع نیچیروان بارزانی با تکرار سخنان اردوغان حملات اشغالگرانه ی ترکیه را مورد حمایت قرار داده است و به این طریق خود را شریک جرم اشغالگران قرار داده است.

 

بارزانی در مورد تحرکات رژیم ترک در مرزهای اقلیم کردستان و نفوذ به داخل خاک اقلیم میگوید که دلیل این تحرکات ارتش ترکیه پ.ک.ک می باشد و پ.ک.ک سبب تحریک رژیم ترکیه میشود. بارزانی در واقع با این سخنان خود حملات ترکیه را تایید میکند.

 

بر اساس گفته‌های بارزانی حملات و اشغالگری ترکیه در عفرین نیز به تحریک خلق کرد که برای آزادیخواهی مبارزه میکنند بوده است. بر اساس سخنان ایشان خلق کرد و گریلاهای پ.ک.ک برای جلوگیری از تحریک رژیم ترکیه دست از اهداف آزادیخواهانه ی خود بکشند و تلاش برای یک زندگی آزاد و دمکراتیک را کنار بگذارند.

 

به عقیده ی نیچیروان بارزانی در جنوب کردستان نیز درشهرها باید گروهی مشخص قدرت را به دست گیرند و به جاسوسی برای رژیم ترکیه بپردازند. اما واقعیت این است که رژیم ترکیه حتی کُرد جاسوس را نیز قبول ندارد و اگر امروز آنها را میپذیرد به دلیل مبارزات پ.ک.ک است که آنها را در تنگنا قرار داده است و هر زمان که پ.ک.ک از میان برداشته شود به این جاسوسها نیز پایان خواهند داد. کردهایی که این به این مسئله واقف نیستند یا به دلیل عدم شناخت از دولت ترکیه است و یا اینکه خود را به نادانی میزنند.

 

حال باید از نیچیروان بارزانی پرسید که زمانی که داعش به شنگال حمله کرد اگر گریلاهای پ.ک.ک نبودند آنها در چه مخمصه ای قرار میگرفتند؟ این گریلاها بودند که شرافت پ.د.ک را حفظ کردند وگرنه آنها برای همیشه بار تهمت قتل عام ایزدیها را به دوش میکشیدند. اگر اینگونه نبود چرا عمویش مسعود بارزانی به مخمور رفت و از گریلاها قدردانی نمود؟ اگر هولیر در خطر جدی نبود آیا مسعود بارزانی به مخمور میرفت و این کار را میکرد؟ همگان میدانند که اگر گریلاها در مخمور مقاومت نمیکردند داعش به هولیر میرسید. تنها شایعه ی آمدن داعش سبب شد تا نصف هولیر تخلیه شود، اما حالا همان گریلاهایی که هولیر و کرکوک را نجات دادند اشغالگر هستند و رژیم ترکیه که در خاک اقلیم پایگاه نظامی دارد دوست؟

 

گریلاها نه تنها از هولیر محافظت کردند بلکه از کرکوک نیز محافظت کرده و حضور گریلا در داخل کرکوک سبب شد تا مردم شهر را تخلیه نکنند.

نیچیروان بارزانی باید بداند رژیم ترکیه همان طور که داعش و جبهه النصره را در مرزهای سوریه مستقر کرده است اگر گریلا نبود آنها را در تمامی مرزها و از سوریه تا ایران مستقر میکرد. این گریلاها بودند که جنوب کردستان و خلقهای خاورمیانه را نجات دادند.

 

نچیروان بارزانی با این سخنان نه تنها به اشغالگری ترکیه در جنوب کردستان مشروعیت می‌دهد بلکه درصد مشروعیت بخشی برای همکاری با ارتش ترکیه در حمله به گریلاهای کردستان است. به این معنی که سعی دارد حمله به پ.ک.ک را مشروع کند. بیانیه نچیروان بارزانی را باید از این زاویه مورد توجه قرار داد. او غیرمسقیم با گریلاها اعلان جنگ کرده است. به محض آنکه جنگ گریلاهای پ.ک.ک با ارتش غاصب ترک در جنوب کردستان شدت گیرد پیشمرگه‌های پ.د.ک هم وارد میدان جنگ خواهند شد. به همین دلیل لازم است تمام کردستانی‌ها با دقت سخنان بارزانی را مد نظر داشته باشند. خلق جنوب کردستان از این مسئله آگاه است و برای اعلام انزجار از چنین وضعیتی به فعالیت‌های خود علیه اشغالگران و مزدوران آنان ادامه می‌دهد. فعالیت‌های دمکراتیک محکوم نمودن سیاست مزدوریگری نه تنها مختص به جنوب کردستان بلکه باید در شمال، روژاوا و روژهلات کردستان و همچنین در اروپا هم گسترش یابند.

 

مواضع رژیم ترک در حین برگزاری همه‌پرسی استقلال جنوب کردستان و واگذاری مناطق مورد مناقشه به حکومت مرکزی عراق را همگی به خاطر داریم. به همین دلیل مواضع اینچنینی یکی از به اصطلاح مقامات حکومت اقلیم غیرقابل قبول است. لازم است نچیروان بارزانی و پیشمرگه‌های پ.د.ک خوب بدانند که چنین بیانیه‌هایی چه عواقبی را با خود به همراه خواهد داشت. تداوم این وضعیت هم نچیروان بارزانی، هم جریان فکری وی و هم پیشمرگه‌های آنان را با خطر جدی مواجه خواهد کرد."