اداره خودگردان شمال و شرق سوریه: دولت ترکیه راه مطمئن تردد داعش را گشود

عبیر ایلیا جانشین ریاست مشترک دایره روابط خارجی اداره خودگران شمال و شرق سوریه اعلام کرد که دولت ترک در مناطق اشغالی برای تردد تبهکاران داعش راهی مطمئن را فراهم کرده است.

دایره روابط خارجی اداره خودمدیریتی شمال و شرق سوریه عصر امروز نشستی مطبوعاتی را در مرکز این دایره در شهر قامشلو برگزار کرد.

در این نشست عبیر ایلیا جانشین ریاست مشترک دایره روابط خارجی اظهار نمود:"با اعلام پیروزی ق.س.د در برابر سازمان تروریستی داعش و شکست فتنه‌های وی، دولت حامی آن در ٢٣ مارس ٢٠١٩ پس از دو روز (٢۵ مارس) اداره خودمدیریتی شمال و شرق سوریه بیانیه‌ای منتشر کرده و برای برپایی دادگاهی بین‌المللی در مناطق اداره خودگردان ضمن تأمین شرایط لازم و قانونی برای دفاع برای پایان دادن به این مسئله فراهم گردد."

عبیر خاطرنشان کرد که اداره خودگردان از جامعه بین‌المللی خواست بود تا دادگاهی تشکیل دهند و در زمینه‌های قانونی و لجستیکی [از این دادگاه] حمایت به عمل آورند. همچنین تصریح کرده بود که این دادگاه باید در شمال و شرق سوریه برپا شود. زیرا جرایم علیه خلق‌ها و جوامع این منطقه به انجام رسیده و همچین به سبب اینکه مدارک و شواهد لازم برای متهم‌کردن مجرمین نزد اداره خودگردان وجود دارد.

عبیر ایلیا در ادامه گفت:"پرونده بیش از ١٠ هزار عضو داعش و دهها هزار نفر از خانواده‌های آنان از که شهروند ۵٠ کشور مختلف می‌باشند شامل پرونده‌های بسیار پرخطر و مسئولیتی سنگین است. نیاز به مساعدت بین‌المللی بزرگی وجود دارد، زیرا این مسئله به تمامی جهان مربوط می‌شود. زیرا داعش تمامی جهان و بشریت را مورد تهدید قرار داده است. اما هیچ کسی در این مورد پاسخی نداد. همچنین سکوت شرم‌آوری در مورد تبهکاران زندانی در بازداشت‌گاهای خودمدیریتی وجود داراد. ما یکبار دیگر تأکید میهكنیم که این پرونده باید به شیوه‌ای بین‌المللی که شامل دادگاهی بین‌المللی برای محاکمه این تبهکاران می‌باشد چاره‌یابی شود."

ترکیه با حملات اشغالگرانه در حقیقت کریدور مطمئنی را برای تردد اعضای داعش فراهم کرد

عبیر ایلیا در ادامه یادآور شد:"همزمان با حملات ترکیه به مناطق ما، شبکه‌های مخفی داعش نیز فعالیت خود را از سر گرفتند. ترکیه همچنین راه مطمئنی را برای داعش فراهم کرد تا به منطق تحت اشغال ترکیه وارد شوند. اسامی فرمانده‌های داعش که اکنون در سریکانی و گری سپی مستقر شده‌اند در دست ماست. اینها تحولات بسیار خطرناکی هستند که راه بازگشت داعش را فراهم کردند. علیرغم کمبود امکانات و تلاش تبهکاران برای فرار از زندان در مقطع حملات ترکیه، ما توانستیم امنیت زندانیان را در مناطق تحت کنترل خویش فراهم نماییم. از اینرو لازم است جامعه بین‌المللی در این زمینه به مسئولیت‌های خود عمل کند، بویژه در رابطه با مسئله امنیت، احداث بازداشت‌گاههای ویژه نگهداری تروریست. فلذا لازم می‌دانیم که ملزومات دادگاهی بین‌المللی در مناطق اداره خودگردان لازم است فراهم گردد. باید جامعه بین‌المللی در این خصوص همکاری کند، زیرا مسئله‌ به تمامی جهانیان مرتبط است."