اطلاعات ایران نسبت به برگزاری مراسم نوروز کردها را تهدید کرد

​​​​​​​وزارت اطلاعات رژیم ایران در آستانه برگزاری مراسم‌های نوروزی در شهرها و روستای مختلف کردستان، با احضار تعدادی از فعالان کُرد و یا تماس تلفنی با آنها نسبت به برگزاری هر گونه مراسمی به مناسبت نوروز هشدار دادند.

چند تن از فعالان کُرد که طی روزهای اخیر از سوی ستاد خبری اداره اطلاعات در شهرهای مختلف کردستان احضار و مورد بازجویی قرار گرفته‌اند در گفت‌وگو با مراکز حقوق بشری روژهلات کردستان از فشار و تهدید نهادهای امنیتی جهت عدم برگزاری مراسم نوروز امسال خبر دادند.

 

یک فعال شبکه‌های اجتماعی در گفتگو با خبرگزاری فرات از احضار به اداره اطلاعات سنه سخن گفته و افزود:"اطلاعات به من گفت که اجازه ندارید مراسم نوروز برگزار کنید، در صورت سرپیچی از این دستور باید عواقب آن را بپذیرید."

 

یکی از فعالان مدنی به شبکه حقوق بشر کردستان گفته است:"سال گذشته علی‌رغم تمامی فشارها مراسم نوروز در بسیاری از شهرها و روستاهای کردستان برگزار شد. اما امسال به دلیل وضعیت خاص سیاسی منطقه و تغییرات مدیریتی در نهادهای امنیتی استان، مراسم‌های نوروزی در محل‌هایی مانند روستای پالنگان که هر سال با حضور هزاران مهمان در روزهای اوایل اسفند ماه برگزار می‌شد، به دلیل عدم صدور مجوز امکان برگزاری نیافت."

 

یکی دیگر از احضارشدگان نیز با تایید این خبر افزود: "طی چند هفته گذشته ستاد خبری اداره اطلاعات تعدادی از برگزارکنندگان مراسم نوروز سال‌های قبل را به صورت تلفنی احضار و به آنها هشدار داد که مراسم نوروز امسال نباید برگزار شود و در صورت برگزاری مراسم‌های مشابه سال گذشته آنها را بازداشت خواهند کرد. همچنین ستاد خبری اداره اطلاعات این شهرها با ارسال پیام‌های تهدیدآمیز نسبت به برگزاری و یا شرکت این فعالان در مراسم نوروز هشدار داده است."

 

بنا به گزارشات رسیده، فرمانداری شهرهای مریوان، سنه، کامیاران و سقز تا کنون برای صدور مجوز برگزاری مراسم نوروز در مناطق مختلف این شهرستان‌ها کارشکنی کرده‌اند.

 

تهدید خلق کرد از سوی اداره اطلاعات رژیم ایران در حالی است که روز گذشته پژاک با صدور بيانيه‌اي از خلق کرد برای برگزاری هرچه باشکوهتر نوروز دعوت به عمل آورده و گفته بود:""خلق ما با درک این فرصت حساس تاریخی، علی رغم همه‌ی مشکلات راه مبارزه و تلاش برای آزادی را انتخاب می‌کند .بسیار مهم است که خلق کرد با اتحاد به پیشواز زندگی آزاد برود و خود را از ذهنیت بردگی و اسارت آزاد کند. اشغالگران کردستان و مزدورانشان، همه‌ی ترفندهای فریب دادن و ترساندن را علیه جامعه به کار می‌گیرند تا خلق را وحشت زده کرده و منحرف کنند."