اعتراض شورای هماهنگی مجالس اقلیمی شمال سوریه نسبت به تدوام سکوت نهادهای بین‌المللی

شورای هماهنگی مجالس اقلیمی شمال سوریه سکوت مجامع جهانی در رابطه با حملات ارتش غاصب ترکیه به عفرین را محکوم کرده و خاطرنشان کردند که باید قبل از وقوع فجایع انسانی مداخله صورت گیرد

شورای هماهنگی مجالس اقلیمی شمال سوریه سکوت مجامع جهانی در رابطه با حملات ارتش غاصب ترکیه به عفرین را محکوم کرده و خاطرنشان کردند که باید قبل از وقوع فجایع انسانی مداخله صورت گیرد

 

بیانیه از سوی رییس مشترک شورای اداری دیرالزور خسان یوسف قرائت شد. در بیانیه تصریح شد که رژیم اشغالگر ترکیه با همکاری داعش، النصره و القاعده حمله‌ای وحشیانه را بر منطقه عفرین اعمال می‌کند و در طی ٢۴ روز قتلعام بر خلق عفرین اعمال می‌شود و جامعه بین‌المللی به سکوت خود ادامه می‌دهد.

 

متن کامل بیانیه از این قرار است:

"علیرغم وضعیت بحرانی سالهای اخیر در سوریه و تداوم کشتار، ویرانی و آوارگی خلق‌های سوریه، مناطق ما در شمال سوریه تحت اداره خودمدیریتی دمکراتیک و بویژه عفرین زندگی آسوده و امنی را برای ساکنان فراهم نموده است و بیش از چهارصد هزار آواره را از مناطق دیگر سوریه در خود جای داده است. عفرین و خودمدیریتی آن آسایش، امنیت و آزادی شهروندان آواره را فراهم کرده‌اند و زندگی اقتصادی و نیازهای خود را تأمین کرده‌اند.

 

مناطق مرزی خودمدیریتی دمکراتیک با ترکیه و الخصوص مرز عفرین علیرغم تدوام کشتار شهروندان عادی از سوی رژیم ترکیه و تجاوز به مال و ملک ساکنان منطقه از آرامترین و آسوده‌ترین مناطق بوده‌اند. در زمانی که جامعه بین‌المللی درصدد خواهان اتخاذ راه‌حلی سیاسی برای بحران سوریه و پایان دادن به جنگ در منطقه است نمونه عفرین می‌تواند الگوی مناسبی برای چنین مدلی باشد. رژیم ترکیه از ٢۴ روز پیش با همکاری گروههای افراطی جبهه النصره و بازماندگان داعش و همچنین گروهک‌های تحت نام ارتش آزاد و حمایتی که با سکوت ائتلاف بین‌المللی کسب نموده، به عفرین حمله‌ور شده است. [دولت ترکیه] در حملات خود از هر نوع اسلحه، هواپیمای جنگنده و حتی سلاحهای ممنوعه‌ای همچون گاز کُلر و ناپالم استفاده کرد. همچنین سیاست امحای نژادی را با هدف ایجاد و دامن زدن به کینه و نفرت میان مردم اعمال می‌نماید. این حملات به بحران انسانی می‌انجامد و جامعه بین‌المللی هم در مقابل چنین وضعیتی تنها به تماشا نشسته است.

 

اعمال شکنجه پیکرهای شهدای ما، غصب و سرقت مال و ملک ساکنان منطقه و حمله به اماکن عمومی، مساجد، مدارس کودکان و کشتن غیرنظامیان تروری آشکار از سوی رژیم حاکم بر ترکیه و تبهکاران تحت امر آن علیه مناطق ما مرتکب می‌شود. در نتیجه این اعمال دهها هزار نفر از شهروندان از مناطق امن خود آواره شده‌اند و این امر راه را بر بحرانی انسانی در عفرین هموار می‌کند.

 

سازمان‌های حقوقی، شورای امنیت، سازمان ملل و دولت‌هایی که در بحران سوریه نقش دارند تاکنون هیچ موضعی [در رابطه با حمله ترکیه علیه خاک سوریه] اتخاذ نکرده‌اند. بعلاوه در بسیاری از موارد از مهاجمان حمایت می‌کنند. سازمان ملل بجای اقدام برای توقف حملات و محافظت از غیرنظامیان، مسئولان خودمدیریتی دمکراتیک را در مضان اتهام قرار داده است که مانع آوارگی شهروندان شده‌اند و به آنان اجازه ترک مناطق پرخطر [خاک آبا و اجدادی‌شان] داده نمی‌شود.

 

موردی که قابل توجه است موضع روسیه در قبال گویا محافظت از منطقه بود و به دولت ترکیه اجازه داد تا حملات وحشیانه‌ای را علیه منطقه صورت دهد. به خیال روسیه دولت اردوغان در اشغالگری موفق می‌شود و از طمع بیشتر در خاک سوریه سیر شود. به خیال [واهی]، آنان می‌توانند این بخش عزیز از خاک سوریه را اشغال کنند.

 

آنان به منافع کوچک خود اندیشیدند و به حمله دست زدند، روسیه باید در رابطه با خلق‌های سوریه و بویژه خلق کُرد مسئولیت‌های خود را بجای آورد. لازم است مداخله‌ای فوری صورت گیرد و به قتل‌عامهایی که لکه ننگی بر پیشانی قاتلان خواهد بود پایان دهند.

 

شورای امنیت سازمان ملل، سازمان ملل، روسیه، اتحادیه اروپا و آمریکا را فرامی‌خوانیم تا در کوتاهترین زمان برای توقف این جنگ خانمانسوز مداخله نمایند.

 

همچنین کریدوری انسانی برای انتقال کمک‌های پزشکی و انسانی را به عفرین مهیا نمایند. همچنین حمله به عفرین را همچون نقض قوانین بین‌المللی و حمله به تمامیت ارضی سوریه قلمداد نمایند.

 

در پایان به مقاومت نیروهای ق.س.د، ی.پ.گ و ی.پ.ژ که محافظت از عفرین را بردوش گرفته‌اند درود می‌فرستیم. مقاومت آنان محافظت از تمام خلق‌های سوریه و تمامیت ارضی سوریه است. همچنین به مقاومت آحاد خلق عفرین درود می‌فرستیم و آنرا همچون مقاومتی شرافتمند برای محافظت از تمامی سوریه می‌دانیم. مقاومت تمام طیف‌های ساکن سوریه و حمایت آنان از عفرین را ارزشمند می‌دانیم و بویژه کمک به رسیدن هزاران شهروند به عفرین و همچنین تمام راهپیمایی‌ها و فعالیت‌های اعتراضی را پاس می‌داریم.