اگر اتحاد ملی در میان خلق کورد اکنون صورت نگیرد درآینده نیز تحقق نمی‌یابد

سیاستمداران کورد طی مصاحبه‌ای با خبرگزاری هاوار اعلام کردند اگر اتحاد ملی در میان خلق کورد هم اکنون تحقق نیابد در آینده نیز این اتحاد شکل نمی‌گیرد. این سیاستمداران اعلام کردند که لازم است شورای میهنی کورد-سوریه وضعیت کنونی را به خوبی ارزیابی کند.

کوردهای روژآوا به موفقیت ابتکار عمل فرماندهی کل نیروهای سوریه دمکراتیک برای اتحاد ملی کورد و خنثی کردن تهدیدها و توطئه‌هایی چشم دوخته‌اند که روژآوا را با خطر مواجه ساخته است. خلق کورد برای موفقیت این ابتکار عمل و حل تمامی مشکلات و اختلافات بین نیروهای کوردی در حال جستجوی راه حلی سیاسی است.

عبدالکریم سیکو دبیر کل حزب دمکراتیک کورد-سوریه (پارتی) اعلام کرد که انسجام ملی در میان کورد الزامی تاریخی است. تلاش‌های بسیار و ابتکار عمل‌هایی برای نزدیک کردن دیدگاه گروه‌های کورد-کورد در جریان هستند. ما نیز به عنوان یکی از گروه‌های سیاسی کورد با ابتکار عمل فرماندهی کل نیروهای سوریه دمکراتیک موافق هستیم. سیکو در این گفتگو اظهار داشت که اگر این اتحاد در مقطع کنونی شکل نگیرد، در اینده نیز تحقق نخواهد یافت. عبدالکریم سیکو در ادامه سخنان خود افزود: لازم است که شورای میهنی کورد در سوریه نیز به جای آنکه خودمدیریتی را به اقتدارگرایی متهم کند، وضعیت کنونی را به درستی ارزیابی کند. هیچ پروژه‌ای برای این منطقه بهتر از پروژه خودمدیریتی نیست. سیکو خاطرنشان ساخت که لازم است اتحاد کوردی شکل گرفته و دستاوردهای ده ساله اخیر که با هزینه خون شهدا بدست آمده‌اند، حفظ شوند.

پیام رهبر آپو برای اتحاد گروه‌های سیاسی کوردی و کوردستانی اهمیت دارد

سیکو در سخنان خود با ادای دین به فراخوان رهبر آپو که از نیروهای کوردی خواسته است تا توافق سال ۱۹۸۲ را برای حل مشکلات خود مورد توجه قرار دهند اظهار داشت: پیام رهبر آپو نیازمند پیگیری سریع است. ما برداشتن این گام را درست و اصولی ارزیابی می‌کنیم. این نگرش و دیدگاه جدید نیستند. این دیدگاه برای اتحاد جنبش‌های سیاسی کورد و کوردستانی بسیار مهم به شمار می‌روند.

سیکو در ادامه سخنان خود با اشاره طرح‌ها و برنامه‌های دولت ترک در جنوب کوردستان نیز گفت: ۲۸ پایگاه ترکیه در جنوب کوردستان حضور دارند. از این طریق اردوغان به توطئه و برنامه‌ریزی علیه جنوب کوردستان و نیروهای کوردی دست می‌زند. تهران و بغداد نیز همین گونه عمل می‌کنند. نیروهای کوردستانی می‌توانند پیام رهبر آپو را برای حل اختلافاتی که دولت‌های استعمارگر کوردستان آفریده‌اند، به مبنا تبدیل کنند.

محمد عباس دبیرکل اجتماع میهنی کوردستان نیز خاطرنشان ساخت که به دلیل روندی که خلق کورد در آن قرار گرفته است، لازم است تمامی گروه‌های کوردی به دور میز مذاکره نشسته و با یک موضع، دیدگاه و مطالبه، به آرمان‌های ملی خلق کورد خدمت کنند. ما در مرحله دشواری قرار گرفته‌ایم. همه در حال نبرد با ما هستند. دولت اشغالگر ترک، رژیم سوریه، ایران و سازمان‌های تروریستی به دلیل آنکه ما از دیدگاههای دمکراتیک و برابری‌خواهانه برخوردار هستیم با ما دشمنی می‌کنند. ما به جای انکه فقط بر خواست‌های خلق کورد تاکید داشته باشیم، از حقوق تمامی هویتهای دیگر در سوریه‌ای دمکراتیک و متکثر نیز دفاع کرده و خواهان پایان دادن به اختلافات فرقه‌ای و نژادپرستانه هستیم.