"اگر ترکیه با ارتش سوریه به رویارویی بپردازد، بیش از پیش با مشکل و شکست مواجه می‌شود"

حمیده یگیت کارشناس خاورمیانه اعلام نمود که ترکیه در نهایت از طریق دیدار و مذاکره با رژیم دمشق می‌تواند خود را از باتلاق سوریه رها کند.​​​​​​​

جنگ ۹ ساله سوریه همچنان ادامه دارد، با مداخله نظامی نیروهای امپریالیست و دولتهای منطقه ای این جنگ عمیقتر شده است. تحولات اخیر، ارتش ترکیه و سوریه در ادلب را در مقابل همدیگر قرار داده است. به رغم توافقهای موجود، ترکیه از دوم فرویه به اعزام تجهیزات نظامی خود به منطقه ادلب دست زده است. این رویارویی به کشته شدن ۸ سرباز ارتش ترک نیز منجر شده است.

بعد از هدف قرار گرفتن وسائط نظامی ترکیه، چند بیانیه تند نیز منتشر شدند، ارتش سوریه نیز پیشرویهای خود را در منطقه متوقف ننموده و یکی از مراکز بسیار مهم ترکیه  را در مرکز منطقه سراقب که در مسیر جاده 5M قرار دارد به کنترل خود درآورد. ارتش سوریه با کنترل این مرکز، در ۸ کیلومتری شهر ادلب موضع گرفته است. ترکیه در این خصوص اعزام وسائط نظامی خود را به این منطقه شدت بخشیده است. نزدیکی ارتشهای دو کشور به یکدیگر دامنه و احتمال تنش‌ها در ادلب را شدت بخشیده است. به منظور کاستن از این تنش‌ها، در ۸ فوریه، بین مقامات روسیه و ترکیه دیدارهایی انجام شد. اما امروز ۱۰ فوریه منابع نظامی از تحرکات شدید ارتش ترکیه و گروههای جهادی برای تصرف شهر سراقب خبر می‌دهند.

وزیر امور خارجه ترکیه بعد از دیدار با مقامات روسی اظهار داشت ما تصمیم گرفته‌ایم که در هفته آینده نیز این دیدارها را ادامه دهیم. همراه با این تحولات، روسیه نیز در پایگاه خود در منطقه حمیمیم سوریه، با رهبران کورد در سوریه، بر اساس دمشق و مذاکره، دیدار کرد.

  حمیده یگیت کارشناس مسائل خاورمیانه این تحولات و رویدادهای اخیر سوریه را مورد ارزیابی قرار داده و اعلام نمود که رهبری روسیه مذاکره با ترکیه را نپذیرفته است.

یگیت در رابطه با اوضاع کنونی سوریه گفت: بعد از کنترل «معره النعمان» از سوی ارتش سوریه، ترکیه نیز به منظور متوقف ساختن پیشرویهای ارتش سوریه به  سوی ادلب، به تحرکات نظامی دست زده است. ترکیه بعد از آنکه کنترل خود را بر این شهر از دست داد، در میان نیروهای جهادی واهمه ایجاد شد و انتقادات خود را از ترکیه صریحتر و بیشتر بر زبان آوردند. ترکیه نیز به منظور کاستن از انتقادات، تمهیداتی را برای بازپس‌گیری سراقب آغاز نموده است. زمانی که یک کاروان نظامی عازم سراقب بود، این کاروان به سوی مناطق جنوبی حرکت کرد، و این امر باعث حمله سوریه به این کاروان شد. اینکه چرا ترکیه مرتکب این اشتباه شد، اطلاعی در دست نیست.

دمشق به گفته‌های اردوغان توجهی نکرده است

یگیت در بخشی دیگری از تحلیل رویدادهای چند روزه اخیر اظهار داشت که  بعد از حمله ارتش سوریه به وسائط نظامی ترکیه، این کشور با اعتراضی شدیدالحن به این اقدام سوریه اعتراض کرد. سوریه در مقابل این هشدار شدیدالحن اقدامات خود را متوقف نکرده و برعکس متوجه مرکز شهر ادلب شد. ارتش سوریه در پیشرویهای خود به تفاهم‌نامه سوچی و خواسته‌های اردوغان توجهی نکرد.

تصمیم ارتش سوریه مبنی بر حمله به ادلب

یگیت همچنین اظهار داشت که ارتش سوریه مستقیما وسائط نظامی ترکیه را مورد هدف قرار نداد. سوریه چنین تصمیمی نگرفته است. ارتش سوریه از ان طرق صرفا می‌خواهد مسیر اتوبان M4و M5 را باز کند و در این رابطه سوریه تصمیم خود را گرفته است.

کشور دیگری برای جهادی‌ها ایجاد نمی‌شود

یگیت خاطرنشان ساخت که ترکیه طی روزهای آینده از طرق دیپلماتیک احتمالا عقب نشینی‌هایی را انجام می‌دهد. تا زمانیکه ترکیه نپذیرد، مرکز ادلب هدف قرار داده نمی‌شود. اما ترکیه خواهان کنترل ادلب توسط نیروهایش می‌باشد. چرا؟ چون ترکیه برای گروههای جهادی در ادلب منطقه‌ای امن را ایجاد کرده است. جهادی‌های این منطقه خواهان اقتدار سوریه یا روسیه در این شهر نیستند. اما برای جهادی‌ها کشور دیگری نیز تشکیل نمی‌شود. ترکیه به خوبی می‌داند که ارتش سوریه درصدد است در منطقه ادلب جبهه عملیاتی خود را وسعت بخشد. به همین دلیل ترکیه تلاش می‌کند تا از طریق دیپلماسی ادلب را تحت کنترل خود بگیرد. امروز هم مقدور نباشد، در آینده‌ای نزدیک ترکیه ناگزیر خواهد شد که از ادلب عقب‌نشینی کند. به رغم این مسئله، ترکیه همچنان تهدیدها و تبلیغات خود را ادامه می‌دهد که گویا به پیروزی دست یافته است. ترکیه دچار این مشکل و تنگنا قرار گرفته است. اما به هیچ شیوه‌ای خواسته‌های ترکیه محقق نمی‌شوند. زیرا هیچ کس نمی‌خواهد پیگیر سیاستها و تبلیغات جنگ‌طلبانه ترکیه واقع شود. اما مسئله اینست که امریکا کاملا آشکارا چشم بر این مسئله بسته و ترکیه نیز از چشم پوشیهای آمریکا جسارت گرفته و هیاهوی تبلیغاتی براه می‌اندازد.

دیدار در پایگاه حمیمیم

یگیت با اشاره به دیدار رهبران کورد روژآوا و نمایندگان روسیه در پایگاه این کشور در حمیمیم بر مبنای مذاکره با دمشق اظهار داشت این دیدار پیشرفتی بسیار مهم به شمار می‌رود. جستجوی راه‌حل‌های سیاسی بسیار مهم هستند. از طریق این دیدار، کورد و حکومت دمشق به یکدیگر نزدیک شده‌اند. نزدیک شدن کوردها و حکومت دمشق بعد از خروج امریکا از منطقه روی داد. اکنون نیروهایی که در سوریه حضور دارند، تلاش دارند تا علیه اشغالگری ترکیه با یکدیگر متفقا و بر این مبنا مذاکراتی را انجام دهند. به همین دلیل این نشست برای تحولات منطقه‌ای در سوریه بسیار روحیه‌بخش است. در دیدارهای اخیر در مسکو، دمشق خواسته است که باید سریعا ادلب از گروههای تروریستی پاک شود و ترکیه نیز از منطقه خارج شود. اما ترکیه این مسئله را قبول نکرده است. پس این دیدار به معنای اتحاد بوده و مهم ارزیابی می‌شود.

حمیده یگیت در پایان این گفتگو اظهار داشت که ترکیه در نهایت می‌تواند از طرق مذاکره با دمشق خود را از باتلاق سوریه رهایی بخشد. از همینرو لازم است که ترکیه برای امنیت خود در مقابله با تهدیدات گروههای جهادی امنیت مرزهای خود را در عالیترین سطح انجام دهد و در مقابل پیشروی‌های روسیه و ارتش سوریه ممانعتی ایجاد نکند. در غیر اینصورت ترکیه با شکست مواجه می‌شود.

منبع: MA