ایران از آمادگی برای مذاکره با آمریکا خبر داد

جواد ظریف یک هفته پس از سخنرانی آتشین علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی از آمادگی این کشور برای مذاکره با آمریکا خبر داده است

محمد جواد ظریف وزیر خارجه جمهوری اسلامی در گفتگو با هفته‌نامه آلمانی "اشپیگل" با تکرار انتقاد از مواضع کشورهای اروپایی در مورد مناقشه اتمی از آمادگی تهران برای مذاکره با واشنگتن سخن به میان آورده است.

مصاحبه جواد ظریف با نشریه آلمانی روز جمعه در سایت این هفته‌نامه منتشر شده است.

جواد ظریف در این مصاحبه با اشاره به موضع کشورهای اروپایی در رابطه با توافق برجام و استفاده از مکانیسم ماشه اعلام کرده است که اروپایی‌ها برای ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت «زمینه قانونی ندارند» و «نه تنها ایران بلکه روسیه و چین هم به این امر اعتقاد دارند».

ظریف در این بخش از سخنان خود با تکرار سخنان رهبر جمهوری اسلامی که اروپایی‌ها را «پادوی» آمریکا خوانده بود به آنان توصیه کرد:"برای اروپایی‌ها این یک فاجعه است که اجازه می‌دهند زیردست آمریکا باشند."

وزیر خارجه ایران سپس از آمادگی کشورش برای مذاکره با آمریکا سخن گفته و افزود:"حتی پس از قتل [قاسم] سلیمانی هم ایران تحت شرایطی آماده مذاکره با آمریکا هست." او برداشتن تحریم‌های اقتصادی بر ایران را یکی از شرایط آغاز مذاکره عنوان کرد.

سخنان ظریف در حالی است که علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی روز ٢٧ دی در خطبه‌های نماز جمعه تهران گفته بود:" ما از مذاکره هم ابائی نداریم؛ البتّه نه با آمریکا، با دیگران."