ایستادگی خلق‌های شمال سوریه، حملات همزمان دولت ترک و داعش

در زمانی که دولت ترک در حال آماده‌کاری برای حملات اشغالگرانه است تبهکاران داعش در هماهنگی با دولت ترک به سلسله حملاتی در رقا دست زدند. دولت‌های غربی همچنان نسبت به حملات ترکیه به سوریه سکوت کرده‌اند.

   در زمانی که دولت ترک در حال آماده‌کاری برای حملات اشغالگرانه است تبهکاران داعش در هماهنگی با دولت ترک به سلسله حملاتی در رقا دست زدند. دولت‌های غربی همچنان نسبت به حملات ترکیه به سوریه سکوت کرده‌اند. اما در برابر این حملات خلق‌های شمال و شرق سوریه به پا خواسته‌اند و ایستادگی در برابر هجمه اشغالگران را پی گرفته‌اند

   ارتش ترک بی‌وقفه نیروهای نظامی و ادوات بیشتری را به مناطق مرزی شمال و شرق سوریه گسیل می‌کند. گرسپی و سریکانی از مناطقی هستند که هدف اساسی تهدیدهای دولت اشغالگر ترک هستند. از اینرو انتقال نظامیان و تبهکاران در مناطق کانیا غزالان و سریکانی باکور کوردستان که در مقابل گرسپی و سریکانی واقع شده‌اند دیشب هم ادامه یافت.

​​​​​​​   پس از ملاقات میان نیروهای خودمدیریتی شمال و شرق سوریه، نیروهای ائتلاف به رهبری ایالات متحده آمریکا و دولت ترک در روزهای ۵، ۶ و ٧ آگوست قرار بر این بود که در میان دو شهر سریکانی و گرسپی مکانیزم امنیت مرزی به مرحله اجرا گذاشته شود.

​​​​​​​   مقام‌های نظامی آمریکا و ترکیه در چهارچوب مکانیزم «امنیت مرزی» مرکز فعالیت مشترک را در شهر رحا تشکیل داده و در این راستا سه بار به گشتزنی مشترک زمینی و هفت بار هم به گشتزنی مشترک هوایی پرداختند. آخرین گشتزنی مشترک این دو چهارم اکتبر انجام شد.

​​​​​​​   اما طیب اردوغان پس از دیدار از مسکو در ٢٧ آگوست مدعی شد که توافق امنیت مرزی برای وی کافی نیست و زبان به تهدید گشود.

​​​​​​​   پیشنهاد توافق آدانا از سوی روسیه و ایران

​​​​​​​   روز ١۶ سپتامبر هر کدام از ولادیمیر پوتین، حسن روحانی و طیب اردوغان روئسای جمهوری روسیه، ایران و ترکیه در آنکارا با هم دیدار کردند. حملات لفظی و تهدید به اشغال شمال سوریه پس از این دیدار شدت گرفت.

​​​​​​​   اردوغان خواستار حمایت پوتین و روحانی از حمله به شمال سوریه شد. روحانی و پوتین هم با اشاره به توافقنامه آدانا که در سال ١٩٩٨ میان ترکیه و سوریه منعقد شده است به اردوغان پیشنهاد کردند که با رژیم اسد به توافق دست یابد. مسئولین رژیم ترک مدعی هستند که خواهان تمامیت ارضی سوریه هستند ولی اشغال جرابلس، باب، اعزاز، ادلب و عفرین طی چهارسال گذشته خلاف ادعاهای مسئولان ترک را اثبات می‌کند.

​​​​​​​   ملاقات میت- استخابارات سوریه

​​​​​​​   در این میان سازمان میت با میانجیگیری روسیه و ایران سلسله دیدارهایی را با استخبارات سوریه انجام داد. در پایگاه نیروهای روسیه در شهر حمیمیم سوریه، در شهر مسکو و در تهران مقامهای استخابارت سوریه با مسئولین میت ملاقات کردند.

​​​​​​​   قبل از همه اردوغان از زبان تهدید استفاده کرد

​​​​​​​   طیب اردوغان در اواخر ماه سپتامبر در مجمع عمومی سازمان ملل نقشه‌ای را در دست گرفته و برای اشغالگری خواهان همکاری شد. همچنین موضوع پناهندگان را یکبار دیگر به عنوان ابزار فشار به اروپا مورد استفاده قرار داد.

​​​​​​​   رژیم سوریه و داعش هم با زبان تهدید سخن می‌گویند

​​​​​​​   رژیم سوریه پس از تهدید اردوغان نیروهای سوریه دمکراتیک (ق.س.د) را که ٣٠ درصد خاک سوریه را از چنگ تبهکاران داعش رها کرده بودند «تروریست» خطاب کرد و جالب اینکه پس از آن ابوبکر البغدادی سرکرده گروه تروریستی داعش هم به هسته‌های مخفی این گروهک دستور حمله به مناطق شمال و شرق سوریه را صادر کرد.

​​​​​​​   عقب‌نشینی ائتلاف بین‌المللی

​​​​​​​   هفتم اکتبر پس از تماس تلفنی اردوغان با دونالد ترامپ، کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد که نظامیان ایالات متحده آمریکا از منطقه مرزی عقب‌نشینی می‌کنند. پس از چند ساعت دو مقر نیروهای ائتلاف در سریکانی و گرسپی از سوی نظامیان آمریکایی تخلیه شد.

​​​​​​​   عقب‌نشینی نظامیان آمریکایی از سریکانی و گرسپی که در چهارچوب پیمان مکانیزم امنیت مرزی در آنجا مستقر شده بودند همچون چراغ سبز برای اشغالگری ترکیه ارزیابی شد.

​​​​​​​   خلق‌های منطقه بپا خواستند

​​​​​​​   خلق‌های ساکن در منطقه علیه حمله احتمالی دولت ترک از چند روز پیش بپا خواسته‌اند. در همه شهرهای شمال و شرق سوریه فعالیت‌هایی علیه رژیم اشغالگر ترک برگزار می‌شوند. در مرزهای گرسپی و سریکانی هم سپرهای زنده انسانی تشکیل شده‌اند.

​​​​​​​   در سه منطقه جداگانه گرسپی در خط مرزی خیمه‌‌هایی برپا شده‌اند. در سریکانی هم یک خیمه برپا شده و شهروندان کورد، عرب، سریانی، آسوری، کلدانی، ارمنی، چرکس، ترکمن و چچنی به دیدار فعالان در این خیمه‌ها می‌روند.

​​​​​​​   پیام مقاومت خودمدیریتی دمکراتیک ونیروهای سوریه دمکراتیک

​​​​​​​   خلق‌های ساکن در این منطقه بر حفاظت از خاک و دستاوردهای خویش پافشاری می‌کنند. خودمدیریتی دمکراتیک شمال و شرق سوریه و همچنین فرماندهی کل نیروهای سوریه دمکراتیک در بیانیه‌های جداگانه‌ای اعلام نمودند که علیه اشغالگران مقاومت خواهند کرد.

​​​​​​​   داعش در هماهنگی با دولت ترک حمله‌ور شد

​​​​​​​   دولت ترک برای آغاز حمله خواهان حمایت بین‌المللی شده است. هسته‌های مخفی تبهکاران داعش اوایل صبح امروز در محله باسل مرکز شهر رقا به پست‌های نگهبانی نیروهای ق.س.د حمله کردند.حمله‌ای که از سوی دهها تبهکار داعش انجام شد به جنگی انجامید که تاکنون هم ادامه دارد.