با گذشت ٢١ سال از کشتار جمعی هولیر هنوز عاملین آن محاکمه نشده‌اند

در ماه مه سال ١٩٩٧ همزمان با عملیات برون مرزی ارتش ترکیه علیه پ.ك.ك، حزب دمکرات کردستان عراق نیز دفتر نمایندگی پ.ك.ك در هولیر و نهادهای وابسته به آن از جمله دفاتر روزنامەهای ولات و ولاتی روژ را هدف حملەای خونین قرار داد

امروز بیست و یکمین سالگرد واقعەای تلخ در کردستان است. در شانزدهم مه ١٩٩٧، نیروهای حزب دمکرات کردستان عراق با حمله به یک مرکز درمانی هلال احمر و چند مکان دیگر، دست به کشتار جمعی دهها تن از گریلاهای زخمی حزب کارگران کردستان و روزنامه‌نگاران زدند. شماری هم در این رویداد مفقود شدند که هنوز از سرنوشت آنها خبری بدست نیامده است.

 

کشتار جمعی در هولیر صفحەای سیاه در تاریخ کردستان بوده که امروز بیست و یکمین سالگرد آنست. در ماه مه سال ١٩٩٧ همزمان با عملیات برون مرزی ارتش ترکیه علیه پ.ك.ك، حزب دمکرات کردستان عراق نیز دفتر نمایندگی پ.ك.ك در هولیر و نهادهای وابسته به آن از جمله دفاتر روزنامەهای ولات و ولاتی روژ را هدف حملەای خونین قرار داد.

 

در این عملیات مسلحانه هماهنگ، دهها تن به طرز دردناکی جان خود را از دست دادند.

 

در حادثه مربوط به بیمارستان هلال احمر ٩ تن از گریلاهای زخمی پ.ك.ك بر تخت بیمارستان گلولەباران شدند.

 

بدنبال این هجوم خونین، نیروهای امنیتی حزب دمکرات بسیاری را هم بازداشت کردند که تاکنون از سرنوشت آنها خبری بدست نیامده است.

 

این اتفاق در هولیر موجب جنگی شدید شد. یک روز بعد از این واقعه گریلاهای پ.ك.ك در اقدامی تلافی‌جویانه به یک پایگاه نظامیان حزب دمکرات کردستان عراق حمله کردند.

 

همچنین دو خواهر و برادر هوادار حزب کارگران کردستان اقدام به عملیاتی فدائیانه علیه یک مقر حزب دمکرات کردند.

 

یکی از اعضای پ.ك.ك بنام عمر اوزسوکمَنلَر معروف به اوزان نیز در حین تلاشِ عوامل حزب دمکرات برای بازداشتش، نارنجک همراه خود را منفجر کرد. گریلایی بنام دجله نیز در جریان درگیری‌ها دست به اقدامی مشابه زد.

 

در آنزمان، نیروهای حزب دمکرات هجده تن از گریلاهای در اسارت را به قتل رساندند.

 

در این بین نیروی هوایی ارتش ترکیه نیز اقدام به بمباران برخی نواحی منطقه رَواندِز کرد و موجب جانباختن بسیاری از غیرنظامیان شد.

 

شرایط به قدری وخیم بود که حزب دمکرات کردستان عراق حتی با قطع خوراک و درمان اردوگاه نینوا موجب جانباختن هفده کودک طی چند روز متوالی شد. ساکنین این کمپ کردهایی بودند که به خاطر کشتارگری نظامیان ترکیه به جنوب کردستان پناه برده بودند. نیروهای وابسته به سازمان ملل متحد نیز به تعهد خود برای حفاظت از ساکنین این کمپ عمل نکرده و نظارەگر این وقایع بودند.

شمار جانباختگان کشتار جمعی هولیر بر اساس منابع گوناگون مابین ۵٢ تا ٨٠ تن گزارش می‌شود.

 

هنوز هم از سرنوشت بسیاری از مفقودین این رویداد اطلاعی به دست نیامده و معلوم نیست افرادی که احتمال می‌رود دیگر در قید حیات نباشند در کجا به خاک سپرده شدەاند.