بدران چیا کُرد: شکست سیاستهای ترکیه در سوریه و تلاش برای توطئه‌های دیگر

بدران چیا کُرد، مشاور مدیریت خودمدیریتی دمکراتیک شمال و شرق سوریه اعلام نمود که ترکیه در سوریه تضعیف و سیاستهای این کشور با شکست مواجه شده است

   بدران چیا کُرد، مشاور مدیریت خودمدیریتی دمکراتیک شمال و شرق سوریه در رابطه یا تحولات ادلب و تهدیهای اشغالگرانه اردوغان در شمال و شرق سوریه با خبرگزاری فرات گفتگو کرد.

   بدران چیا در رابطه با پیمان سوچی که سال گذشته منعقد گشته و تا کنون نیز اجرایی نشده است گفت: همانگونه که همه اطلاع دارند نشستهای مرتبط به مکانیزم امنیتی مرز با آمریکا، راه را بر این امر گشود که روسیه و ایران در مساله ادلب بر ترکیه فشار وارد کنند. اما چرا تا کنون در رابطه با موضوع ادلب بر ترکیه فشار وارد شده است؟ یک ماه قبل نشست سوچی برگزار شد اما روسیه در مقابل ترکیه عقب ننشست. زمانی که ترکیه به آمریکا متمایل شد، روسیه دچار نگرانی شده و بر ترکیه فشار وارد کرد. بعد از این فشارها، حملات افزایش یافتند، بسیاری از مناطق تحت اشغال ترکیه را از دست آنها بیرون کشیده و ترکیه در موضع ضعف قرار گرفت. اردوغان به این بهانه که غیرنظامیان قتل عام می‌شوند، از روسیه تقاضای آتش‌بس نمود.

آتش بس یکطرفه
    مساله ادلب بر مبنای پیمان موجود بین روسیه و ترکیه شکل گرفته است. هر دو طرف نه برای حل مسائل ادلب، بلکه به منظور بی‌تاثیر نمودن گروههای مسلح در منطقه به توافق دست یافته‌اند. در دیدار اخیر اردوغان و پوتین نیز تصمیم به تداوم این جنگ گرفته شده است. آتش‌بس اعلان شده از سوی روسیه، دربردارنده تمامی گروههای نظامی نیست، برای نمونه گروههایی مانند جبهه النصره در لیست ترور قرار ندارند. به همین دلیل آتس بس در سوریه به موفقیتی دست نیافته و اتش بس ادامه نمی‌یابد. زیرا در منطقه گروههای مسلح فراوانی حضور دارند و هیچ گروهی بر مبنای آتش بس عمل نمی‌کند. روسیه و رژیم سوریه تلاش دارند تا کنترل مناطق استراتژیک را در دست گیرند. توافقهای آنان بر این مبنا قرار دارد. هدف اینست که راههای منتهی به دمشق-حلب و دمشق-لاذقیه را تحت کنترل قرار داده و این مناطق را از گروههای مسلح پاکسازی نمایند؛ گروههایی که ادعا می‌شود گروههای مخالف رژیم سوریه و وابسته به ترکیه بوده در حال عقب‌نشینی هستند. امروزه شاهد شکست این گروههای مسلح هستیم.

اعتراض و راهپیمایی در مقابل ترکیه
   بدران چیا کُرد در رابطه با اعتراض و راهپیمایی خلق ادلب در مقابل ترکیه نیز اظهار داشت: ترکیه که خود را تضمین کننده صلح و امنیت قلمداد می‌کند، می‌تواند حمله علیه غیر نظامیان را محدود نماید و قادر به حفاظت از جان غیرنظامیان است. اما حملات در منطقه با موافقت ترکیه انجام می‌شوند. ترکیه در این رابطه سکوت پیشه کرده است. به همین دلیل تداوم حضور ترکیه در این منطقه مایه بحث و جدلهایی شده است. خلق بپا خاسته و صدای خود را بلند کرده و خواستار خروج ترکیه از منطقه هستند. این واکنشهای در مقابل ترکیه روز به روز افزایش می‌یابند.

​​​​​​​   از سوی دیگ ترکیه از بحران ادلب استفاده کرده و با کارت گروههای مسلح در ادلب بازی می‌نماید. اما اکنون وضعیت تغییر کرده است. دولت ترک در منطقه در آستانه شکست قرار گرفته و ائتلاف این کشور هر روز با موانعی روبرو می‌شود. در مقابله با دولت ترک واکنشهای شایسته‌ای روی می‌دهند.

​​​​​​​   بدران چیا کرد در رابطه با تهدیدات دولت ترک نیز اظهار داشت: ما برای حل مسائل، گفتگو را پیشنهاد می‌کنیم. به منظور برقراری این دیالوگ در حد مقدور و توان، ما به هر کاری دست می‌زنیم. اگر دولت ترک دست به حمله بزند، ما سرزمین خود را حفاظت نموده و به مقاومت دست می‌زنیم.

​​​​​​​   بدران چیا در رابطه با تحولات ادلب نیز گفت: از نظر ما تمامی مسائل و مشکلات سوریه در ادلب متراکم شده‌اند. این منطقه به عرصه تبرد نیروهای بزرگ تبدیل شده است. در این منطقه بیش از ٣٠ هزار نیروی مسلح وجود دارد. ترکیه، روسیه و ایران در این منطقه حضور دارند. اما ادلب تحت کنترل ایران-روسیه و سوریه قرار نمی‌گیرد. زیرا ناتو در این رابطه واکنش نشان می‌دهد. بسیار دیده‌ایم که ناتو و ائتلاف مایل نیستند ادلب بدست روسیه و شرکای این کشور بیفتند.

بحران ادلب به این زودی حل نمی‌شود
​​​​​​​   بدران چیا کُرد در رابطه با مسئله ادلب نیز گفت: از نظر آنها این مسئله، مسئله‌ای نیست که به این زودی به راه حل دست یابد. تنها زمانیکه نیروهای مداخله‌گر در سوریه به توافقی دست یابند این مسئله می‌تواند حل شود و این نیز زمانی است که روسیه، امریکا، ایران و ترکیه به توافقی دست یابند، تنها در این صورت است که مسئله ادلب حل خواهد شد. در صورت حل مسئله ادلب، با احتمالی فراوان نیروها می‌توانند به این حل مسئله سوریه نزدیک شده و راه برای حل مسئله سوریه هموار می‌گردد.

راه حل مدیریت، راه‌حلی شایسته است
​​​​​​​   بدران چیا در بخش دیگری از سخنان خود گفت: به منظور حل بحران سوریه پیشنهاد کرده‌اند که یک قانون اساسی دمکراتیک نوشته شود، سیستم مدیریت محلی ایجاد شده و کردها و خلقهای دیگر باید با تشکیل ائتلافی مشترک تحت لوای خود مدیریتی به حقوق خود دست یابند. وی در ادامه افزود: از طریق این راهکارها بحران سوریه می‌تواند به راه‌حلی دست یابد. علت بحران سوریه تصمیم‌گیری و مدیریت مرکزی بود. به این علت که خلق و فرهنگها[ی دیگر] را به حاشیه رانده بودند، مسائل  و بحران بزرگی ایجاد شد.

تصمیمات کمیسیونی که ما در آن حضور نداریم، به ما ارتباطی ندارند
​​​​​​​   بدران چیا در ادامه اظهار داشت: هم اکنون گفته می‌شود که کمیته‌ای به منظور بازنویسی قانون اساسی از میان رژیم سوریه، مخالفان و غیر نظامیان انتخاب شده است. از آنجا که ما در این کمیته حضور نداریم، ما این کمیسیون را به رسمیت نمی‌شناسیم. هیچ یک از تصمیمات اتخاذ شده در این کمیسیون به ما ارتباطی ندارد. زیرا نمایندگان ما در این کمیته حضور ندارند.

ترکیه به داعش امید می‌دهد
​​​​​​​   بدران چیا کُرد مشاور خود مدیریتی دمکراتیک شمال و شرق سوریه گفت: با کارزار باغوز، حاکمیت سرزمینی داعش پایان گرفت، اما داعش به منظور یافتن فرصتی جهت سازماندهی مجدد خود مترصد وضعیت بحرانی بوده و در این راستا است که تهدیدهای ترکیه به منظور حمله به این مناطق امید بخش داعش است.  به همین دلیل است که سازماندهی خود را مجددا برقرار کرده و دست به طراحی زده و از فرصت استفاده می‌نماید.

باید برای محاکمه افراد داعش همکاری شود
​​​​​​​   در رابطه با وضعیت تبهکاران داعش که در زندانهای خودمدیریتی قرار دارند و نیز وضعیت همسران و فرزندان آنها در کمپها نیز بدران چیا کُرد اظهار داشت: این امر مسئله‌ای دشوار است. خودمدیریتی مجبور است که نسبت به تمامی نیازمندیها و احتیاجات مختلف این افراد داعشی پاسخگو باشد. ما از کشورهای مختلف خواسته‌ایم که در اینباره به ما کمک کنند. به منظور محاکمه افراد داعشی نیز باید در روژآوا یک دادگاه بین‌المللی ایجاد شود.

​​​​​​​   برای محاکمه افراد داعشی باید تلاشهایی صورت پذیرد. به منظور محاکمه این افراد در شمال و شرق سوریه ما با کشورها و سازمانهای فراوانی در حل مذاکره هستیم. محاکمه افراد داعشی نه فقط وظیفه ما بلکه وظیفه تمامی جهانیان است. همانگونه که ما از طریق ائتلاف جهانی و به اتفاق ما، داعش رو به نابودی رفت، لازم است که به منظور محاکمه ١٢ هزار عضو زندانی داعش نیز تلاشهای مشترکی انجام شود.

تهدیدی بزرگ علیه جهان
​​​​​​​   بدران چیا کُرد همچنین با تفصیل در رابطه با اینکه چه مسئولیتی بر عهده چه کسی قرار گرفته و باید آن را به انجام برساند نیز گفت؛ محاکمه، آماده سازی زندانها، اتخاذ تدابیر لازم امنیتی، از مسائل لجستیکی و تکنیکی گرفته، همگی باید در سطح جهانی انجام شده و اگر در این میان محاکمه‌ای صورت نگیرد، اگر در رابطه با اسکان مجدد آنها اقدامی صورت نگیرد، زندان و کمپها هم برای اعضای داعش به بستری برای سازماندهی بدل گشته و هم در میان مدت و بلند مدت برای جهانیان به تهدیدی بزرگ منتهی می‌گردد.