بیانیه‌ی خودمدیریتی دمکراتیک شمال و شرق سوریه در مورد دروازه مرزی 'تل‌ کوچر'

خودمدیریتی دمکراتیک شمال و شرق سوریه در مورد دروازه مرزی تل‌کوچر و سیاست‌های رژیم سوریه و دولت روسیه در این مورد بیانیه‌ای کتبی منتشر کرد.

خودمدیریتی دمکراتیک شمال و شرق سوریه در پاسخ به بیانیه‌ی مشترک حکومت سوریه و روسیه در ١٣ مه که در آن اعلام شده بود که هدف از گشودن دروازه مرزی تل‌کوچر انتقال اسلحه برای «گروه‌های کوردی» و انتقال نظامیان و بیماران کرونا به کشورهای همسایه، فعالیت‌های تجاری و قاچاخ است بیانیه‌ای کتبی منتشر کرد.

خودمدیریتی دمکراتیک شمال و شرق سوریه در این بیانیه تمامی اتهامات طرح شده از سوی رژیم‌های سوریه و روسیه در مورد دروازه مرزی تل‌کوچر را قویا تكذیب کرده و می‌گوید که چنین لحنی به منافع خلق‌های سوریه خدمت نمی‌کند و بازبودن این دروازه برای انتقال کمک‌های انسانی به منطقه ضروری است.

در بیانیه خودمدیریتی دمکراتیک آمده است:"این بیانیه غیرقابل قبول بوده و در راستای مواضع و منافع سیاسی دولتهای روسیه و حکومت سوریه صادر شده است. هدف از صدور این بیانیه محاصره منطقه و تشدید فشارهای سیاسی بر خودمدیریتی دمکراتیک است، این موضع به منافع خلق‌های سوریه خدمت نخواهد کرد."

بیانیه دولت روسیه را متهم کرده است که برای جلوگیری از انتقال کمک‌های انسانی از دروازه مرزی تل‌کوچر از حق وتو استفاده کرده و می‌افزاید:"افزون بر کمپ‌های هولی و روژ، در این منطقه میلیون‌ها شهروند و ده‌ها هزار آواره زندگی می‌کنند."

خودمدیریتی دمکراتیک سپس با یادآوری گزارش کمیته (وزارت) بهداشت خودمدیریتی مبنی بر عدم همکاری سازمان بهداشت جهانی و دولت سوریه برای کمک به ساکنان شمال و شرق سوریه می‌افزاید:"دولت سوریه فعالیت خطوط هوایی را متوقف نکرد و برخی افراد را به شیوه قاچاغ به منطقه اعزام کرد و از کنترل پزسکی آنان جلوگیری نمود. این امر به شیوع کروناویروس در منطقه سرعت بخشید."

اداره خودمدیریتی دمکراتیک خاطرنشان کرده است که مسدود کردن دروازه مرزی تل‌کوچر در زمانی که ویروس کرونا (کووید-١٩) زندگی ساکنان منطقه را تهدید می‌کند، همچنین جلوگیری از انتقال وسایل پزشکی و دستگاه‌های تنفس مصنوعی، انتقال دارو و مواد ضدعفونی و ... و بحران ناشی از سقوط ارزش لیره سوریه فاجعه‌ای بزرگ را برای ساکنان منطقه رقم می‌زند.

بیانیه تصریح کرده است:"ما اعلام می‌کنیم که این دروازه مرزی تنها برای انتقال کمک‌‌های انسانی و کمک‌های دولت‌های هم‌پیمان ق.س.د برای مبارزه علیه داعش مورد استفاده قرار می‌گیرد."

خودمدیریتی دمکراتیک در ادامه بر لزوم بازگشایی دروازه مرزی تل ‌کوچر برای انتقال کمک‌های انسانی و نیازهای مبارزه علیه کروناویروس تأکید کرده و می‌گوید که دولت‌هایی که از بازگشایی این دروازه جلوگیری کنند در قبال عواقب فاجعه انسانی که جان میلیون‌ها تن از ساکنان منطقه را تهدید می‌کند مسئول خواهند بود.

خودمدیریتی دمکراتیک شمال و شرق سوریه در پایان بیانیه خود از تمامی طرف‌های بحران سوریه خواسته است تا مسائل انسانی را برای دستیابی به مطامع سیاسی خویش مورد استفاده قرار ندهند و افزود؛ "با توجه به وضعیت جاری در منطقه بویژه در سوریه، از تمامی طرف‌ها انتظار می‌رود که مسئولانه عمل کنند تا این بیماری مرگبار به پایان رسد. همچنین برای توافق سوری- سوری اقدام نمایند."