ترکیه بر سر دو راهی ادلب و موشکهای S-400 روسیه

پس از گشت‌زنی روز ۶ ژوئن / ۱۶ خرداد نیروهای ترکیه در ادلب، گروه‌های تبهکار به همراه اعضای داعشی و سلاح‌های جدید علیه روسیه و رژیم سوریه جبهه‌ای جدید را ایجاد کردند. این حملات از شهر مورک انجام شده که تحت کنترل ترکیه قرار دارد.

  عملیات روسیه و رژیم سوریه که در اواخر ماه آوریل در سطح زمینی و هوایی علیه ادلب آغاز کرده بودند، ادامه دارد. دولت ترک که در ابتدا در برابر این عملیات سکوت کرده بود، پس از واکنشهای ناتو و آمریکا در برابر این عملیات هم اکنون آشکارا از گروههای مسلح منطقه حمایت میکند.

  نیروهای روسیه و رژیم سوریه در چهارچوب عملیاتی که از شمال حما آغاز کرده بودند، تاکنون بیش از ۲۰ شهرک واقع در دشت گاب را تحت کنترل خویش درآوردەاند.

پس از گشتزنی نیروهای ترکیه حملاتی انجام شد

  در شهرک کفر نبودا که پس از چند مرتبه تسلط نیروهای مختلف اکنون تحت کنترل نیروهای روسیه و رژیم سوریه درآمده است، به دلیل عید فطر تا حدودی آتش درگیری‌ها کم شده بود. اما در ۶ ژوئن/ ۱۶ خرداد پس از گشت زنی نیروهای ترکیه در منطقه، گروههای القاعده ( هیئت تحریر الشام) و گروههای دیگر از شهر مورک که تحت کنترل نیروهای ترکیه قرار دارد به شهرک کفر نبودا حمله کردند. در نتیجەی این حمله تعداد زیادی از نیروهای روسیه و رژیم سوریه کشته شدند.

تبهکاران جبەهای جدید ایجاد کردند

  گروههای وابسته به القاعده و دولت ترکیه در جهت شمال شرقی حما جبهه‌ای جدید ایجاد کردند. با سلاحهای سنگین و  خودروهای بمب گذاری شده از مورک علیه مناطق جوبین، تل ملح، جلَبه، کفر زیتا، لاتمیناه و ... حملات گستردهای را انجام دادند. با توجه به بیانیه منتشر شده از سوی مرکز هماهنگی جناحها در روسیه، بیش از ۵۰۰ تبهکار در این حملات شرکت کرده و در بسیاری از نقاط درگیری روی دادەاند.

تعداد بسیاری از نیروهای رژیم سوریه کشته شدند

  اعلام شده است که در طی حملات القاعده، بیش از ۹۰ تن از نیروهای رژیم سوریه و تعدادی از نیروهای واگنر کشته شده‌اند. همچنین ۴ روستا تحت کنترل گروههای تبهکار درآمد. اما پس از بمباران جنگندەهای هوایی روسیه و رژیم سوریه، بخش بسیاری از منطقه جَلَبه و روستاهای دیگر تحت کنترل این نیروها درآمد. درگیریها در خط تل ملح، جبین، نقِر، ارنبه و کفر زیتا ادامه دارند.

انتقال تبهکاران زخمی به هاتای

  معلوم شده است، در نتیجەی این درگیری ۱۲۰ تبهکار کشته و تعداد بسیاری زخمی شدەاند. تبهکاران زخمی برای درمان به استان هاتای در ترکیه منتقل شدەاند. علاوه بر این، عبدالباسط السروت دروازەبان سابق تیم ملی سوریه و فرمانده گروه تبهکار جیش العزه پس از انتقال به هاتای جان باخت.

سلاح و تبهکاران جدید

  جالب توجه است که در طی حملات تبهکاران وابسته به القاعده و ترکیه از سلاحهای جدیدی استفاده میشود. در نتیجەی حملاتی که با این سلاحها انجام شدند به دو جنگندەی مدل سوخو ۲۲ و سوخو ۲۵ روسیه ضربه وارد شد. همچنین دیده شده است، در این درگیریها موشکهای فردی و سلاحهای سنگین دیگری به کار گرفته شدەاند. اینها اثبات میکنند که حامیان این تبهکاران، سلاحهای سنگین در اختیارشان قرار دادەاند. از سوی دیگر این گروه تبهکار، پرچم داعش بر بازوی خود گره زده و نظامیان کشته شده را سر می‌برند.

  رژیم سوریه اعلام کرده بود، پس از عید فطر یگان جدیدی را به منطقه اعزام کرده و در منطقەی حلب جبهەی جدیدی را ایجاد می‌نمایند، اما تاکنون اقدامی انجام نداده است. انتظار می‌رود پس از اینکه حملات دفع شده و منطقه به کلی تحت کنترل نیروهای روسیه و رژیم سوریه درآید، مناطق نظارتی ترکیه در شهر مورک در محاصرەی نیروهای روسیه و سوریه قرار گیرد.

ترکیه در دو راهی  S-400

  به عقیدەی ناظران سیاسی، در این وضعیت تصمیم دولت ترکیه برای خرید سیستم موشکی S-400 بر آیندەی منطقه تاثیر خواهد گذاشت. اگر ترکیه تحمل فشارهای ناتو و آمریکا را نداشته باشد و سیستم موشکی S-400 از دست بدهد در رابطه با روسیه دچار مشکلاتی جدی خواهد شد.

گزینەی دوم: مذاکره بر سر ادلب - تل رفعت 

  در صورت انتخاب گزینەی دوم، با خرید سیستم موشکی  S-400 از سوی ترکیه، حمایتهای آمریکا و ناتو را برای ادلب از دست خواهد داد و در مقابل روسیه تسلیم خواهد شد. گفته میشود که در این وضعیت ترکیه برای اشغال منطقەی شهبا به ویژه تل رفعت با روسیه مذاکره خواهد کرد.