ترکیه تعداد زیادی از مزدوران داعش را به لیبی منتقل کرده است

یکی از مزدوران ترکیه که از سریکانی فرار کرده و خود را به نیروهای سوریه دمکراتیک رسانده است در اعترافات خود می‌گوید که دولت ترک تعداد زیادی از مزدوران داعش را به لیبی اعزام کرده است

آراس حاج علی اهل روستای جوزات دربیسی است. او اکتبر ٢٠١٨ همراه با یکی از دوستاش به منطقه باب تحت اشغال دولت ترک و مزدوران وابسته به آنکار رفت. آراس حاج علی از وظیفه خدمت عمومی خودمدیریتی دمکراتیک شمال  و شرق سوریه فرار کرده و سعی کرده بود به ترکیه رود، اما سر از گروهک‌های مزدور درآورد. ابتدا به گروهک گردان نورالدین وابسته به لشکر حمزات رفت و سپس به عنوان عضو گروهک سلطان مراد وابسته به سازمان استخباراتی ترک (میت) به سریکانی اعزام شد. آراس مدتی بعد با همکاری خانواده‌اش در روز ٢٧ آوریل ٢٠٢٠ از سریکانی گریخت و خود را به نیروهای ق.س.د رساند. آراس در مورد وضعیت باب و سریکانی که از سوی رژیم اشغالگر ترک اشغال شده‌اند سخن گفت.

آراس حاج علیه می‌گوید که قبل از حمله به سریکانی و گری سپی شاهد تدارکات ارتش ترک و مزدوران وابسته به اروغان بوده است. او می‌گوید:"قبل از حمله مقدمات آنرا فراهم کردند. مزدوران را به دوره‌های آموزشی فرستادند. به من گفتند که شمارشان کافی نیست و از من خواستند به آنان ملحق شوم، وظیفه ایست بازرسی را به من محول کردند. پس از اینکه دوره آموزشی تمام شد چندین جلسه با ما صحبت کردند. سرکرده‌های گروهک می‌گفتند؛ ترکیه پول کمی می‌دهد، اما نگران نباشید هر کاری می‌توانید انجام دهید[غصب اموال مردم]. هر چیزی دم دست بود برای خود بردارید. چیزی باقی نگذارید. از هیچ چیزی چشم‌پوشی نکنید."

درها و پنجره‌ها را هم دزدید

آراس حاج علی در ١۵ ژانویه ٢٠١٩ به درخواست خود تحت عنوان مزدور گردان حمزات از باب به سریکانی اشغالی منتقل شد. یک هفته در گروهک لیوا نورالدین باقی ماند و سپس از آنان جدا شد و به گروهک مزدور سلطان مراد در مرکز شهر سریکانی اشگالی پیوست. آراس حاج علی اعلام کرد غارت و دزدی تحت عنوان غنیمت در سریکانی را با چشمان خود مشاهده کرده است. او گفت:"البته من به تمامی رویدادها آگاه نیستم اما چیزهایی بسیار بدی را با چشم خود دیدم. ساکنان سریکانی به دلیل اینکه از مزدوران می‌ترسیدند به حسکه پناهنده شدند. اما مزدوران هر چیز خانه‌های آنان را دزدیدند. حتی در و پنجره خانه‌ها را."

کوردها را عمدا هدف حمله قرار می‌دادند

آراس حاج علی با اشاره به فشارهای روزافزون بر خانواده‌های ساکن سریکانی اشغالی می‌افزاید که فشارها بر خانواده‌های کورد برنامه‌ریزی شده بود. آراس گفت:"حتی موتورهای تولید برق ساکنان را هم غارت می‌کردند. ٧-٨ خانواده فقیر در سریکانی باقی مانده بودند. یکی از خانه‌ها موتور کوچکی برای تولید برق داشتند اما آنرا غصب کردند. همه چیز را می‌دزدیدند. می‌گفتند برای جنگ با کوردها به سریکانی آمده‌اند. وقتی برخی از هموطنان آواره از حسکه به مناطق خود برمی‌گشتند از سوی این مزدوران مورد شکنجه قرار می‌گرفتند. می‌گفتند آنها با نیروهای سوریه دمکراتیک و اداره خودمدیریتی رابطه دارند و به همین سبب آنان را جریمه می‌کردند و در ازای دریافت پول آزاد می‌کردند."

مزدوران داعش را به لیبی فرستادند

آراس حاج علی می‌گوید که مزدوران داعشی فراوانی در میان گروهک‌های ترکیه جای گرفته‌اند، او می‌افزاید؛"حداقل یک سوم مزدوران ترکیه اعضای داعش هستند. من با دو نفر آنان صحبت کردم. یک هفته قبل از آمدنم از باب به سریکانی با یکی از آن‌ها آشنا شدم. اسمش علاءالدین احمد کرو بود. او خود به من گفت که داعشی است. در رقا امیر بوده است. سپس به مناطق تحت اشغال ترکیه در رفته و بعد از آن به گروهک محمد شبلی پیوسته بود. وقتی من در سریکانی بودم او به لیبی اعزام شد و در لیبی کشته شد.

یک داعشی دیگر در نزدیکی محل ایست بازرسی گروهک سقور الشمال در باب بود. اسمش حسین محمد و اهل حما بود. او سعی کرد فرار کند اما دستگیر شد. ترک‌ها از همه چیز خبر دارند. تعداد زیادی از مزدوران داعش از سوی ترکیه به لیبی اعزام شده و برخی از آنان کشته شدند.

از سریکانی ٣٠٠ مزدور اعزام شدند

آراس حاج علی گفت پس از آنکه در مناطق اشغالی سریکانی و گریسپی چیزی برای غارت باقی نمانده بود دولت ترکیه در ازای دریافت ٢ هزار دلار مزدوران را به لیبی فرستاد. او گفت:"روز ٢٧ آوریل ٢٠٢٠ من از سریکانی گریختم و خود را به نیروهای سوریه دمکراتیک رساندم. تا آن موقع من شاهد انتقال ٣٠٠ مزدور از سریکانی به لیبی بودم. از باب نیز خبر به من رسید که از حدود ۴ تا ۵ هزار مزدور به لیبی اعزام شده‌اند. با مزدوران به توافق می‌رسیدند، نام نویسی کرده و سپس به لیبی اعزام می‌شدند. اما اغلب آنان کشته شدند. به فرمانده‌هایی که به لیبی اعزام می‌شدند ٧ هزار دلار پول داده می‌شد. به مزدوران عادی پول کمی می‌رسید. یک تیم از گردان ما در سریکانی به لیبی فرستاده شدند. یکی از آنان برادر دوستم بود. اسمش ابراهیم محمد بود. مدت کوتاهی پس از اعزام به لیبی در یک فرودگاه کشته شد. جسدش را به سریکانی برگرداندند. اهل سریکانی بود. اینچنین تعداد زیادی از مزدورانی که به لیبی منتقل شده بودند کشته شدند."