تنها راه‌حل بحران سوریه

امینه عمر رئیس مشترک مجلس سوریه دمکراتیک- م.س.د، تحولات سال ۲۰۱۸ در شمال و شرق سوریه را ارزیابی کرد و گفت: " م.س.د تنها نیرویی است که برای حل بحران سوریه دارای پروژه است. عمر افزود، ما در حال تلاش برای گسترش این ایده به کل سوریه هستیم."

سال ۲۰۱۸ در شمال و شرق سوریه که در آن چشم انداز امیدی برای مردم خاورمیانه مخصوصا برای خلق‌های سوریه ظهور کرده است، گامهای سیاسی مهمی برداشته شد. مجلس سوریه دمکراتیک که در سال جاری تأسیس شد، یک گزینه کلیدی برای آینده سوریه است. مجلس سوریه دمکراتیک-م.س.د تلاش کرده است تا با مخالفان دمکراتیک و دولت سوریه برای حل بحران سوریه به گفتگو بپردازد.

امینه عمر، رئیس مشترک م.س.د در گفتگو با خبرگزاری فرات، پیشرفتهای شمال و شرق سوریه را مورد ارزیابی قرار داده و تأکید کرد که مجلس آنها تنها نیرویی است که یک آلترنتایو برای پاسخ به منازعات سوریه دارد. عمر گفت: "این پروژه در ۳۲ درصد از خاک سوریه به اجرا گذاشته شده و ما در تلاشیم تا با گسترش این ایده آنرا در تمام سوریه به مرحله عمل بگذاریم."

 

دستاوردهای نظامی

"موفقیت های نظامی کثیری در سال ۲۰۱۸ در سوریه حاصل شد، اما نمی‌توانیم برای جبهه سیاسی همین تعریف را بیان کنیم. عمر گفت: "بحران در حال حاضر پیچیده‌تر می‌شود. مبارزه با تروریسم در جبهه نظامی در سال ۲۰۱۸، پیروزی قابل توجهی در پی داشته است، اما پیشرفتهای سیاسی همسو نیستند. داعش در بخش کوچکی از سوریه به محاصره در آمده است، با این وجود این عملیات به پیروزی سیاسی مبدل نشده است.

 

جنگ نیابتی به پایان رسیده است

امینه عمر یادآور شد که روسیه حمایت خود از دولت سوریه را در سال ۲۰۱۸ ادامه داده و گفت: "تمام نیروهای حاضر در صحنه سوریه، منافع خود را بالاتر از منافع خلق‌های سوریه قرار می‌دهند. پشتیبانی روسیه از دولت همچنان ادامه داشته و آنها نقش مهمی را برای بازپس‌گیری مناطق تحت کنترل دولت سوریه بازی کرده‌اند. جنگ نیابتی به پایان رسیده است، سال ۲۰۱۸ سالی بود که منجر به جنگ مستقیم میان قدرت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی شد.

 

موضع روسیه

عمر تاکید کرد که شاهد سوداگری‌های بسیاری بودیم و طرفین درگیر مداوما به امتیازدهی به طرفهای مقابل روی آورده‌اند، حتی اگر نظام سوریه مناطق وسعی را به دست آورده باشد، مسائل اساسی که از ابتدا باعث شروع جنگ شد، هنوز هم وجود دارند. به عبارت دیگر، سال ۲۰۱۸ سال سوداگری نیروهای حاضر در سوریه بود. به عنوان مثال، غوطه شرقی در مقابل اشغال عفرین مبادله شد. درعا در مقابل خروج نیروهای ایرانی از سوریه مبادله شد. با نگاهی به منطقه، ابتدا می توانید ببینید که نظام سوریه کنترل یک منطقه وسیع را بازپس گرفته است، اما اکثریت این سرزمین‌ها در نتیجه این سوداگری روسیه با باقی نیروها به دست آمده‌اند. عمر افزود: در عین حال مسائل بنیادین که منجر به جنگ سوریه شد، هنوز هم به قوت خود ادامه دارند.

 

موقعیت ایالات متحده آمریکا

امینه عمر اظهار داشت که ایالات متحده سعی می‌کند یک خط مشی جدید را برای سیاست خود در سوریه تعریف کند. "ایالات متحده اکنون مشروعیت حضور خود در سوریه را بر سه موضوع قرار داه است، مبارزه با داعش، جلوگیری از نفوذ ایران و دستیابی به یک راه حل سیاسی برای آینده سوریه. مبارزه علیه داعش در شرف اتمام است، اما ایالات متحده در حال حاضر قصد دارد یک سیاست جدید را تعریف نماید. این سیاست به زودی آشکار خواهد شد."

 

کمیته تدوین قانون اساسی

رئیس مشترک م.س.د خاطرنشان ساخت که موضوع قانون اساسی جدید سوریه که برای حل بحران سوریه بسیار حیاتی است، یکی از مهمترین موضوعات سال را به خود اختصاص داد. امینه عمر افزود: "تدوین یک قانون اساسی جدید برای سوریه در دستور کار این سال قرار داشت. این پیشنهاد روسیه بود که در اجلاس سوچی اعلام شد. با این وجود هیچ کمیته‌ای برای تدوین قانون اساسی در سال ۲۰۱۸ تشکیل نشد، اختلافات طرفین برای تعیین اعضای این کمیته اجازه نداد که این پیشنهاد عملی شود. از دلایل اصلی شکست این اقدام تا به امروز این بوده است که نیروهای منطقه‌ای و فرا منطقه‌ای منافع خود را قبل از منافع مردم سوریه قرار می‌دهند. به جای افرادی که برای این کشور فداکاری کرده‌اند، طرفین خارج از سوریه را مخاطب قرار می‌گیرند. ترکیه به هیچ عنوان نمی‌خواهد که کردها را در این کمیته نماینده‌ای داشته باشند و مانند همیشه این حق کردها را نقض می‌کند.

 

فاجعه انسانی در سوريه

امینه عمر تاکید کرد که وضعیت انسانی در سوریه رو به وخامت است. وی گفت: "صدها هزار نفر از مردم سوریه کشته شده‌اند، صدها هزار نفر زخمی شده‌اند، شش میلیون سوری در خارج از کشور پناهنده شده‌اند و بیش از پنج میلیون نفر سوری آواره شده‌اند. برای فراهم نمودن پناهگاه برای قربانیان کمبود‌های عمده اقتصادی وجود دارد. راه حل همه این مسائل سیاسی است، اما هیچکس قدمی به جلو بر نمی‌دارد.

 

اولویت آزادسازی عفرین است

امینه عمر به این واقعیت اشاره کرد که اشغال عفرین قابل قبول نیست و وظیفه اصلی آنها آزادسازی عفرین است.  عمر افزود: "چالش بزرگ برای مردم شمال سوریه در سال ۲۰۱۸ اشغال عفرین توسط ترکیه و مزدوران وابسته به آن بود. مردم ما آواره گشتند و اکنون در اردوگاههای آوارگان در شرایط سخت زندگی می‌کنند. این برای ما آسان نبود، اما اولویت م.س.د آزادی عفرین است. همانطور که قبلا تصریح شده، این موضوع در اولویت بحث‌های ما قرار دارد."

 

مذاکرات سیاسی با دیگر گروه‌ها

امینه عمر تاکید کرد که مجلس سوریه دمکراتیک در طول سال ۲۰۱۸، هم با مقامات دولت سوریه و هم با نمایندگان مخالفان دمکراتیک برای حل بحران کنونی ملاقات کرده است. وی گفت: "از سوی دیگر، ما خودمدیریتی شمال و شرق سوریه را در این سال تاسیس کردیم. کنگره مجلس سوریه دمکراتیک را برگزار کردیم و در آن وظایف و عملکرد شورا گسترش یافت. مذاکرات با دولت سوریه و همچنین مخالفان دمکراتیک به عمل رسید و چندین کنفرانس برگزار شد. ما بر این باوریم که تنها راه حل موجود، سیاسی است و این راه حل باید از داخل سوریه نشأت بگیرد. ما همیشه آمادگی خود را برای گفت و گو ابراز کرده‌ایم.

 

تنها راه حل خروج از بحران

امینه عمر گفت: "من می‌توانم این را با اطمینان بیان کنم، تنها نیرویی که پروژه‌ای برای حل بحران سوریه دارد، مجلس سوریه دمکراتیک است. تا به امروز ما پروژه خود را تشریح کرده‌ایم و از حالا به بعد هم هدف ما گسترش این ایده به تمامی سوریه خواهید بود. این آلترناتیو در حال حاضر در بیش از ۳۲ درصد مساحت این کشور به اجرا درآمده است، هر کس می‌تواند به وضوح شاهد به بار نشستن دمکراسی حقیقی در سوریه باشد. این پروژه اثبات کرد که مفید است و ضروری است جامعه بین‌المللی از این ایده حمایت کند. ما می‌خواهیم در آینده سوریه مشارکت کنیم و صدایی برای خلق خود باشیم."

 

امینه عمر در خاتمه گفته‌های خود افزود: "فعالیت‌هایمان در سال آینده با قدرت ادامه خواهد یافت."