ارتش ترکیه؛ متحد بی‌رقیب داعش

محمد توقان به وجود توافق بین دولت ترکیه با تبهکاران داعش و ارتش آزاد سوریه اعتراف کرد. توقان گفت که شمار زیادی از تبهکاران داعشی در ترکیه وجود دارند.

   دولت ترکیه که چندین سال است شمال و شرق سوریه را تهدید می‌کند و در اسفند سال ١٣٩۶ (مارس ٢٠١٨) کانتون عفرین را اشغال کرد؛ تبهکاران داعش و ارتش آزاد سوریه را متحد کرد و در تلاش است که از راه سلولهای مخفی تبهکاران سیاست بحران‌زای خود در شمال سوریه را عملی کند.

   شبکه‌‌های مخفی داعش و تبهکاران ارتش آزاد سوریه در ترکیه و مناطق اشغالی شمال غربی سوریه وجود دارند. در این گروهها که از سوی تبهکاران سازماندهی می‌شوند پناهندگان سوریه‌ای که در ترکیه بسر می‌برند سازماندهی شده‌اند و از طریق پول و یا با روش‌های دیگر مجبور به همکاری شده و بکار گرفته می‌شوند.

   جمعه محمد توقان (ابو صالح) که مدت هفت سال در ترکیه پناهنده بود از شهروندان سوریه است که توسط تبهکاران دولت ترکیه سازماندهی شده و جهت انجام عملیات‌های انفجاری به شمال و شرق سوریه اعزام شده است.

   توقان که از طرف نیروهای امنیت داخلی شمال و شرق سوریه دستگیر شده گفت: "تعداد زیادی تبهکار داعشی در ترکیه وجود دارند که با تبهکاران ارتش آزاد سوریه هماهنگ شده‌اند، در سوریه سلولهای مخفی تشکیل می‌دهند و در شمال و شرق سوریه نیز به اقدامات انفجاری دست می‌زنند.

   توقان ۳۱ ساله اهل تل تمر از توابع حسکه است. توقان که متاهل بوده و فرزندی دارد سال ۲۰۱۱ به ترکیه رفت و تا سال ۲۰۱۸ در آنجا مشغول کارگری بود. پس از اینکه برادرزاده‌ی داعشی‌اش به نام احمد صالح توقان به ترکیه آمد زندگی‌اش تغییر کرد.

   برادرزاده‌ی داعشی‌اش همراه با دو نفر از تبهکاران "نیروهای سپر فرات" وابسته به ترکیه شبکه‌ای مخفی جهت انجام عملیات انفجاری علیه ق.س.د و مدیریت خودگردان دمکراتیک تشکیل دادند. او نیز در این شبکه جای گرفت. برای سازماندهی اقدامات تخریبکارانه به سوریه فرستاده شد. توقان سه روز پس از آمدنش به سوریه روز ۱۱ خرداد ماه ۱۳۹۷ در منطقه‌ی ابو رأسن حومه‌ی شهر حسکه از سوی نیروهای امنیت داخلی شمال و شرق سوریه دستگیر شد.

برادرزاده‌ی داعشی‌اش جهت درمان به ترکیه می‌رود

   سال ۲۰۱۱ توقان همراه با برادرزاده‌اش احمد صالح توقان در دیرالزور به تبهکاران احرارالشام می‌پیوندند. پس از گذشت سه و نیم ماه توقان از احرارالشام کناره‌گیری می‌کند و به ترکیه می‌رود. سال ۲۰۱۱ به ترکیه پناهنده می‌شود و در شهرهای آدانا، قونیه، کرشهیر، قوسَر از توابع شهر مردین و اورفا مشغول به کار می‌شود. پس از او برادرزاده‌اش احمد توقان در سوریه می‌ماند و بعد از اینکه از احرارالشام کناره‌گیری می‌کند به داعش می‌پیوندد. توقان گفت: "سال ۲۰۱۷ برادرزاده‌ام در دیرالزور دچار حادثه شد و سال ۲۰۱۸ همراه با خانواده‌اش جهت درمان به ترکیه رفت. برادرم در منطقه‌ی حرّان از توابع شهر اورفا کار می‌کرد و کارفرمایش با برخی از مسئولان دولت ارتباط و آشنایی داشت. از طریق آنها در بیمارستان ۵۰۰ شهر اورفا بستری و مورد درمان قرار گرفت. بیمارستان دولتی بود. تا وقتی که از ترکیه خارج شدم نیز داروهایش را از همان بیمارستان دریافت می‌کرد."

برادرزاده‌ام خواست که به آنها بپیوندم

   توقان به اعترافاتش ادامه داده و گفت که از طریق برادرزاده‌ی داعشی‌اش و رفقای برادرزاده‌اش محمد خیّر و عبدالملح که عضو ارتش آزاد سوریه بودند در فعالیت‌های سلولی شرکت کرده و اظهار کرد: "برادرزاده‌ام به آنها گفت که کسی در دست دارد. بعدا فهمیدم که منظورش من بودم. محمد خیّر اهل تل‌تمر بود دیگری نیز اهل منطقه‌ای نزدیک روستای ما بود. هر دو نفر عضو ارتش آزاد سوریه بودند. برادرزاده‌ام خواست که من در سلول مخفی جای بگیرم."

همکاری ارتش آزاد سوریه- داعش- ارتش ترکیه

   توقان تأکید می‌کند که عضو شبکه‌های مخفی وابسته به ارتش آزاد بوده و پشتیبان آنها نیز ارتش ترکیه بود. وقتی سوال کردیم که وابسته به کدام مجموعه‌ی ارتش آزاد سوریه هستند، گفت "سپر فرات". توقان در ادامه‌ی اعترافاتش گفت: "حدود ۳۰ تا ۴۰ داعشی با آنها بودند. با همدیگر همچون شبکه‌ای فعالیت می‌کردند."

   توقان می‌افزاید: "برای رضایت من تلاش بسیاری کردند. سخن از جهاد می‌کردند و می‌گفتند که آمریکا به خاک ما آمده و سرزمین‌مان را از ما گرفته است."

او را به شمال و شرق سوریه فرستادند

   پس از اینکه توقان را اقناع کردند از او خواستند که برای سلول مخفی در شمال و شرق سوریه مواد انفجاری و بمب ببرد. توقان از مرز شهر دربیسی که هم‌مرز با ترکیه است به شمال و شرق سوریه رسوخ کرده و وارد روستای سوقریه واقع در منطقه‌ی زرگانی شد.

   بدین شکل چگونگی برگرداندنش از سوریه را توضیح داد: "حدود ۳۰۰ دلار به من دادند. از این مقدار پول ۲۰۰ دلار برای خودم بود و ۱۰۰ دلار نیز جهت خرید گوشی تلفن بود که بتوانم از طریق آن با آنها تماس بگیرم. یک بمب به من دادند. همچنین عبدالمله در مورد جاهایی که بمب در آنجاست به من معلومات داد."

نقشه‌ی آنها شکست خورد

   توقان روز سوم از سوی نیروهای امنیت داخلی دستگیر شد و درباره‌ی دستگیری‌اش چنین گفت: "پس از یک روز با من تماس گرفتند و در مورد فردی که بایستی بیاید و بمب را دریافت کند با من حرف زدند. گفتند: «فرد دریافت‌کننده بمب نمی‌تواند نزد تو بیاید. او را در ایست بازرسی نگه داشته‌اند. تو به نزد او برو». من نیز به آنها گفتم که تازه رسیده‌ام و بخاطر اینکه شناسنامه ندارم نمی‌توانم بروم. تصمیم گرفتیم و برادرم را روانه کردم.

   برادرم رفت، درواقع خانه‌ی ما هم در منطقه‌ی ابورأسن قرار داشت. آسایش در آنجا آنها را دستگیر می‌کند. بعد از اینکه دستگیر می‌شود اعتراف می‌کند که من او را فرستاده‌ام. روز ۱۱ یا ۱۲ خرداد بود که آمدند و مرا نیز در خانه دستگیر کردند."

تعداد زیادی داعشی در ترکیه وجود دارند

   توقان که هفت سال در ترکیه پناهنده بود اظهار کرد که در شهرهای آدانا، اورفا و ناحیه‌ی قوسَر از توابع مردین ترکیه تعداد زیادی داعشی وجود دارند.