جمال شیخ باقی: شورای میهنی کورد سنگ‌اندازی کرد

جمال شیخ باقی دبیرکل حزب دمکرات کورد در سوریه اعلام نمود که مرحله دوم دیالوگ کورد-کورد اغاز نشده است زیرا شورای میهنی کورد در این خصوص سنگ‌اندازی نموده است

دیالوگ کورد-کورد وارد دومین مرحله خود شده است. اما طبق اطلاعات به دست آمده و نظر ناظران سیاسی روند این گفتگوها با کندی مواجه شده است. زیرا طبق توافقات پیشین لازم بود که بعد از پایان گفتگوهای مرحله نخست بلافاصله گفتگوهای مرحله دوم آغاز شوند.

جمال شیخ باقی دبیرکل حزب دمکرات کورد در رابطه با برگزاری دور دوم این گفتگوها و تاثیر ان بر مناطق شمال شرق سوریه و کوردستان با خبرگزاری هاوار گفتگو کرد.

شیخ باقی در این رابطه اظهار داشت که دیالوگ کورد-کورد به شیوه‌ای فعالانه از آوریل سال‌ جاری آغاز شده و این گفتگو صرفا به منظور گفتگویی بین دو حزب اتحاد دمکراتیک و شورای میهنی کورد در سوریه نبوده است بلکه به منظور اتحاد و انسجام در میان صفوف خلق کورد به طور کلی بوده است.

جمال شیخ باقی با اشاره به اختلافات بین حزب اتحاد دمکراتیک و شورای میهنی کورد در سوریه نیز اظهار داشت: لازم است این اختلافات در وهله نخست حل شوند، سپس به شیوه‌ای کلی گفتگوها بین احزاب و نیروهای کوردی آغاز شوند. مظلوم عبدی فرماندهی کل نیروهای سوریه دمکراتیک پیروزی مرحله نخست این گفتگوها را اعلام کرده است.

بعد از پیروزی مرحله نخست این گفتکوها، تمامی نیروها، سازمان‌ها و احزاب کوردی که تعداد انها به ٢۵ حزب و سازمان رسیده و در  مدیریت منطقه ایفای نقش دارند، نشستی مشترک را برگزار کرده و تاسیس اتحادیه میهنی کورد را اعلام کردند. همچنین کمیته‌ای مرکب از ٧ نفر نیز تاسیس شد که نمایندگی نیروها و سازمان‌ها را برای ادامه دیالوگ کورد-کورد بر عهده دارند.

بهانه آفرینی‌های شورای میهنی کورد در سوریه

نشست نخست در مرحله اول در دهم ژوئن بین نمایندگان احزاب اتحادیه میهنی کورد و شورای میهنی کورد در سوریه، برگزار گردید. این نشست با حضور فرماندهی کل نیروهای سوریه دمکراتیک، مظلوم عبدی و مشاور آمریکایی نیروهای ائتلاف بین‌المللی علیه داعش، ویلیام روباک برگزار شد. در این نشست که باید نکات مشترک و اساسی مورد بحث و بررسی قرار می‌گرفتند، مورد بحث و بررسی قرار نگرفته و سنگ‌اندازی‌های از سوی شورای میهنی کورد در سوریه آغاز شد. در حالیکه بقیه نیروها و احزاب برای بحث و مذاکره حضور یافته بودند این نشست با بهانه‌گیریهای شورای میهنی کورد در سوریه مواجه شد.

در ادامه سخنان خود، شیخ باقی به خبرگزاری هاوار گفت که باید نیروهای شرکت کننده برای مذاکره به رسمیت شناخته شوند، طبق مبنای گفتگوهای کورد-کورد یکی از طرفین شورای میهنی کورد در سوریه است و طرف دیگر نیز احزاب و گروههای تشکیل دهنده اتحاد میهنی کورد هستند. شیخ باقی در این رابطه اظهار داشت که طبق برخی از نشانه‌های موجود، هر دو نام برای اتحاد مناسب هستند. در این نشست ENKS عنوان هیات اتحاد میهنی کورد را بهانه قرار داده و اظهار داشتند که هیچ کس یا گروهی حق ندارد که نام گروهی را بر خود گذاشته است تغییر دهد. این موضوع که شورای میهنی کورد در سوریه صرفا نام را بهانه‌ای برای مخالفت‌ها قرار داده است یک بهانه بیش نیست.

جمال شیخ باقی تایید نمود که لازم است در این گفتگوها بر اختلافات و یافتن راه حلی برای آنها تاکید شود. وی در ادامخ افزود: لازم است ما خواسته‌های خلق را مورد بحث و بررسی قرار دهیم، همچنین این مسئله را بررسی کنیم که این مطالبات در کجا قرار دارند و مطالبات نیروهای کوردی، چگونکی حل مشکلات و اختلافات را مورد بحث و بررسی قرار دهیم. زیرا ایجاد اتحاد کوردی یا اتحاد ملی در مناطق شمال-شرق سوریه می‌تواند نتایج بسیار مثبتی را برای روژآوا و بین عناصر و هویتهای مختلف ساکن در این مناطق رقم بزند. همچنین بر آینده سوریه نیز تاثیر گذار خواهد بود. نیروهای بین‌المللی و منطقه‌ای نیز تلاش می‌کنند تا راه حلی سیاسی را برای بحران سوریه بیایند، زیرا راه حل نظامی در سوریه هیچ نتیجه‌ای را به دنبال ندارد.

شیخ باقی در ادامه سخنان خود اظهار داشت که دو راه حل سیاسی برای بحران سوریه وجود دارد، نخست؛ راه حل سیاسی خارجی بر اساس قطعنامه نشست ٢٢۵۴ و دوم؛ راه حل سیاسی داخلی سوری-سوری که خارج از پیشبرد دستور کار دولت‌های منطقه‌ای باشد. اتحاد ملی کورد که اکنون مورد بحث و بررسی قرار گرفته است، از مسیر دوم می‌گذرد. این راه حل مورد حمایت قرار گرفته و در اینده نیز مورد حمایت خواهد بود. زیرا از آغاز بحران سوریه دست‌یابی به راه حل سیاسی خواست اساسی ساکنان شمال-شرق سوریه بوده است.

جمال شیخ باقی دبیرکل حزب دمکراتیک کورد در سوریه، در خاتمه سخنان خود اظهار داشت که: اگر کنگره یا نشست ملی کوردستانی عمومی برگزار نشود، اختلافات بین کورد خاتمه نخواهند یافت.