خلیل: رژیم ترکیه بزرگترین خطر برای منطقه است

آلدار خلیل اعلام کرد، محال است 'منطقه امن' تحت کنترل ترکیه را بپذیرند و افزود، ترکیه خود بزرگترین تهدید برای امنیت منطقه است

آلدار خلیل مسئول کمیته دیپلماسی جنبش جامعه دمکراتیک "تَو-دَم" در گفت‌وگو با خبرگزاری فرات مباحث مربوط به ایجاد منطقه امن، گفتگوهای خودمدیریتی دمکراتیک با نیروهای بین‌المللی و رژیم سوریه را مورد ارزیابی قرار داد.

 

بیانیه مرتبط با 'منطقه امن' بیانیه‌ای مفید نیست

خلیل با اشاره به سخنان دونالد ترامپ در مورد 'منطقه امن' گفت:"ما می‌پرسیم که در این منطقه چه کسی از چه که محافظت می‌شوند؟ از ی.پ.گ و ی.پ.ژ یا از داعش؟ اگر منظور آنان داعش باشد آشکار است که داعش در شرف نابودی است. اگر منظور رژیم سوریه است رژیم در این منطقه تأثیری ندارد، اما اگر هدف ی.پ.ژ و ی.پ.گ باشد در اینصورت واقعیت آشکار می‌گردد. نمی‌گویم که 'این منطقه را از [تهدید و حمله] ترکیه محافظت می‌کنیم. زیرا ترکیه گروه مسلح کوچکی نیست. علیه گروههای شبه‌نظامی می‌توان تدابیری عملی اندیشید. اما اگر هدف آنان تأمین امنیت شمال سوریه از حملات دولت ترک است این امر را می‌توانند با تصمیم شورای امنیت سازمان ملل و یا تصمیم ناتو به انجام رسانند. زیرا ترکیه یک دولت است، به این معنی که بیانیه مرتبط با 'منطقه امن' بیانیه‌ای مفید نیست که امیدبخش باشد. گمانه‌زنی‌ها و نگرانی‌های بسیاری را در خود جای داده است. لازم است به تحلیل عمیقی در این رابطه دست زنیم."

تحت هیچ شرایطی منطقه امن تحت کنترل ترکیه را نمی‌پذیریم

خلیل در ادامه اظهار کرد:"اگر [ترامپ] می‌گفت 'منطقه پرواز ممنوع اعلام می‌کنیم' قابل درک بود. زیرا ی.پ.گ و ی.پ.ژ هواپیما ندارند، در این صورت می‌توانستند بگویند علیه حملات هوایی دولت‌ها تدابیری اخذ خواهد شد. اما شیوه بیان این موضوع به این نگرانی دامن زده است که ترامپ و اردوغان در مورد روژاوا، شمال سوریه و شرق فرات به توافق رسیده‌اند، می‌خواهند اجرای نقشه‌های خود را به ترکیه بسپارند و ترکیه را در منطقه تقویت نمایند. محال است که ما در شمال و شرق سوریه 'منطقه امن' یا 'منطقه تامپون' تحت کنترل ترکیه را قبول کنیم."

 

همه باید بفهمند که ترکیه بزرگترین تهدید است

خلیل خاطرنشان کرد که از روزی که ترامپ تصمیم به خروج نظامیان آمریکایی از خاک سوریه را اعلام کرده آنان همچون خودمدیریتی شمال سوریه سلسله دیدارهایی را انجام داده‌اند. وی گفت:"با آمریکایی‌ها، فرانسه، دولت‌های عربی و ... دیدار کرده‌ایم و به گفت‌وگوها ادامه می‌دهیم. با هیئت‌های کشورهای مختلف رفت و آمد داریم، خواسته ما این است که در این مرحله واکنش لازم نشان داده شود.

 

آنچه مهم است این است که؛ جایی که ترکیه در آن وجود داشته باشد امنیت فراهم نمی‌شود، لازم است بفهمند که خود ترکیه بزرگترین تهدید است. ترکیه هیچگاه نمی‌تواند ضامن امنیت و آسایش باشد، زیرا ترکیه خود همکار داعش و جبهه‌النصره است. سوریه را ویران کردند، ضد اراده و خواست خلق‌هاست. ترکیه در تلاش است تا پروژه دمکراتیک کردها، عرب‌ها و خلق‌های دیگر را نابوده کند."

 

تنها امری که  منویات ترکها را براورده میسازد، نابودی کردهاست

خلیل با یاداوری تهدیدهای رژیم ترک علیه منبج تصریح کرد که برای نابودی کامل عفرین و کنترل راههای رقا و شهر رقا و دیگر مناطق د تلاش کنترل منبج هستند. خلیل گفت:"به این معنی که تنها ی.پ.گ، ی.پ.ژ و یا پ.ی.د را هدف قرار نمی‌دهند. دولت ترک نقشه بزرگتری در سر دارد و آنهم دست یافتن به مرزهای میثاق ملی [مورد ادعای خویش] است. آمریکا در تمام جهان دارای جایگاهی مؤثر است و از منافع خود دفاع می‌کند. اکنون نکات مثبتی را به ما می‌گویند، برای کاهش نگرانی‌ها و آسودگی خاطر ما مواردی را مطرح می‌کنند. اما اینها برای ما کفایت نمی‌کند. ما به آنها گفتیم؛ نابودی کردها تنها چیزیست ترکیه خواهان آن هستند."

 

به انتظار راه‌حل دیگران نمی‌مانیم

مسئول کمیته دیپلماسی تو-دم در ادامه اظهار کرد که آنان نمی‌توانند به برخی وعده‌ها دل خوش کنند، وی در ادامه تصریح کرد:"در سرزمین ما انقلابی در حال وقوع است و ما می‌خواهیم که دستاورهای این انقلاب را قطعی و همیشگی کنیم. به هیم دلیل نباید راه حل در سوریه و یا شمال سوریه و روژاوا را به چشم براه ماندن دیگران واگذار کنیم. مثلا هم‌اکنون ملاقات ما با روسها ادامه دارد، ما نمی‌توانیم طبق توئیت‌های ترامپ رفتار کنیم. بدون شک این اهمیت شایانی دارد که روابط خویش را با آمریکا حفظ کنیم، کاری کنیم که آمریکا از ما حمایت کند و در حفاظت از دستاوردها نقش خود را ایفا کند. اما تأکید می‌کنم؛ ما نمی‌توانیم چشم براه باشیم که این امر خودبخود محقق شود."

 

با اتکا به نیروهای خود راه‌حل را پیش می‌کشیم

خلیل با اشاره به اینکه آنها در آغاز انقلاب به خلق گفته‌اند که راه حل را با اتکا بر نیروی خود محقق خواهند کرد افزود؛"برای حل مسائل سوریه ما سوری‌ها بدنبال راه حل می‌گردیم، اگر نیروهای بین‌المللی یاری‌رسان باشند مفید خواهد بود. اگر آمریکا به وعده‌های خود عمل کند خوب خواهد بود. همچون اولین موضع ما با هر نیرویی گفتگو می‌کنیم اما هوادار هیچ نیرویی نخواهیم شد. ما به این رویکرد سیاسیمان ادامه می‌دهیم. دیدارهای ما با آمریکا همیشه ادامه خواهند داشت، برای راه حل دائمی، برای کاهش تهدیدهای جمهوری ترکیه، ما هر گامی را که کمک به نیروهای ما بوده و پیروزی و محافظت از دستاورهایمان را در پی داشته باشد مفید می‌دانیم."

 

خلیل اعلام کرد، که آنان برای حل مسائل سوریه و به رسمیت شناختن موقعیت سیاسی [خومدیریتی شمال و شرق سوریه] به تلاش‌های خویش ادامه می‌دهند و افزود:"در این چهارچوب دیدارهای ما با آمریکاییها همچنان ادامه دارد، بدون شک ما تنها به این مورد اکتفا نمی‌کنیم. با کشورهای اروپایی هم رابطه داریم. در آینده برای مرحله آبادانی، برای تقویت سازمان‌ها و محافظت از دستاوردها آنها هم باید به وظایفشان عمل کنند."

 

گفتگوها با رژیم سوریه

آلدار خلیل در مورد گفتگوهای خودمدیریتی دمکراتیک با رژیم سوریه و روسیه گفت:"راه حل باید با دمشق صورت گیرد. زیرا رژیم نیروی حاکم بر سوریه است، یکی از طرفهای اصلی مسئله است. واضح است که نماینده رژیم سوریه در سازمان ملل حضور دارد. از سوی دیگر دولت روسیه تأثیر فراوانی بر دولت سوریه دارد. به همین دلیل ما خواستیم تا با روسیه رابطه برقرار کنیم و در این چهارچوب به تلاش‌هایمان ادامه می‌دهیم. روسها به ما گفتند که اگر با نیروهای رژیم به توافق دست یابید ما هم در این توافق شرکت می‌کنیم. آمادگی خود را برای شرکت در این توافق نشان داده و تأکید کردند که برای توافق همیشگی آماده انجام وظیفه خویش هستند.

 

اگر بتوانیم در این مسیر پیشرفتی حاصل کنیم تلاش خواهیم کرد تا با رژیم به توافق دست یابیم و در زمینه چاره‌یابی اقدام کنیم. اما این مورد طبق ادعاهای برخی اشخاص نخواهد بود که گفته‌اند، 'رژیم بیاید کنترل همه جا را بدست خواهد گفت'. لازم است خلق ما در دیرالزور، رقا، طبقا، منبج و در مناطق دیگر آگاه باشند که ما نخواهیم پذیرفت رژیم به سیاق گذشته کل منطقه را کنترل کند. رژیم سوریه به تغییری دمکراتیک نیاز دارد. لازم است پیماننامه‌ای امضا شود. رژیم باید بپذیرد که در این منطقه خودمدیریتی و موقعیتی سیاسی وجود دارد. اگر در دیدارها خودمدیریتی مناطق را بپذیرد در اینصورت می‌توانیم به توافق دست یابیم. مثلا ما می‌توانیم در مورد مرزها به توافق رسیم. نظامیانی که نمایندگی رژیم سوریه را دارند می‌توانند از مرز محافظت کنند. آنها می‌توانند اهل این منطقه باشند. یعنی در این مورد می‌توان به راه حلی دست یافت."

 

باید همیشه با روحیه بسیج عمومی رفتار کنیم

خلیل سپس به اهمیت تدارکات نیروی خلقی پرداخت و گفت:"انقلاب‌ها برای پیروزی روی می‌دهند، بدون شک انقلاب در میان مشقات و فداکاری‌ها به ثمر می‌رسند. مرحله‌ی پیش‌ رو از این واقعیت مستثنی نیست. به همین دلیل خلقمان باید همیشه در حالت آماده‌باش باشد. هر آن با روحیه بسیج سرتاسری رفتار کند، از جبهه دفاعی، سازماندهی، اقتصادی و نیروهای نظامی باید خود را تقویت کند و تدابیر لازم را اخذ نماید.

 

با مقاومت می‌توانیم از حیات خویش دفاع کنیم

آلدار خلیل در پایان مصاحبه گفت:"در اینکه خلق ما انقلابیست شکی نیست، خلقی است که روزانه در حال انقلاب است. بدون شک [این خلق] گوش به فرمان کسی نخواهد شد و چشم به راه اینکه آمریکا، روسیه، رژیم سوریه از آنان محافظت خواهند کرد نخواهد بود. خلقمان به این می‌اندیشد که چگونه با توکل به نیروهای خود می‌تواند گام‌های موفقی بردارد و ما در حال تدارکات این مهم هستیم."

 

خلیل اظهار کرد که اگر تدارکات به گونه‌ای صحیح انجام شوند حتی در صورت وقوع بدترین رویدادها در آینده نزدیک، [خلق] می‌تواند با مقاومت خویش از زندگیشان دفاع نموده و به پیروزی دست یابند.