دولت غاصب ترک تاریخ ۳۰۰ ساله روستای جلبر را نابود کرد

اشغالگران ساکنان روستا را مجبور به ترک منطقه کردند. ساکنان روستای جلبر اکنون در روستاهای بخش شراوا اسکان یافتند. سربازان ترک و تروریست‌هایشان اکنون این روستا را به منطقه‌ای نظامی مبدل کرده‌اند.

  روستای جلبر در شمال غربی عفرین، در راس منطقه‌ی شراوا و بخشی از منطقه‌ی کوهستان لِلون است. این روستا در ۲۰ کیلومتری مرکز عفرین ٩٠ خانوار را در خود جای داده است. آثار تاریخی بسیاری در این روستا با قدمت ۳۰۰ سال قرار دارند. روستاییان به کار زیتون، و زراعت و دامداری مشغول هستند. راه اصلی عفرین به حلب از این روستا می‌گذرد و به همین دلیل در مکانی استراتژیک قرار دارد.

  پس از اشغال عفرین این روستا توسط رژیم ترک و تبهکارانش غارت شد. اشغالگران ساکنان روستا را مجبور به ترک منطقه کردند. ساکنان روستای جلبر اکنون در روستاهای بخش شراوا اسکان یافتند. سربازان ترک و تروریست‌هایشان اکنون این روستا را به منطقه‌ای نظامی مبدل کرده‌اند.

  بخش زیادی از دیواری که دولت ترکیه با هدف تجزیه عفرین از منطقه می‌سازد، از روستای جلبر می‌گذرد. ارتفاع این دیوار ٣ متر می‌باشد. گفته می‌شود که طول این دیوار حائل هزار متر خواهد بود. تاکنون ۴۰ تا ۵۰ خانه‌ی این روستا تخریب شده و گفته می‌شود آثار تاریخی که به آن‌ها "اتاق" می‌گویند را کاملا تخریب نموده‌اند.

 

هر کس تخریب آثار تاریخی در روستای جلبر را می‌بیند

ادهم موسا در جلبر به دنیا آمده و تا زمان اشغال آن بدست دولت ترکیه در این روستا زندگی می‌کرد. در زمان اشغال روستای آن‌ها ناچارا به شِراوا رفتند. موسا اعلام کرد که همه‌ی روستا بدست دولت ترکیه تخریب شده و افزود؛ "قدمت این روستا صدها سال است. روستاییان همگی قوم و خویش همدیگر بوده و مدت درازیست که ما در این روستا زندگی می‌کنیم. روستای جلبر در میان عفرین و حلب قرار داشته  و روستایی استراتژیک است. راه عفرین حلب از میان روستا گذشته و در این روستا آثار تاریخی بسیاری وجود دارند.

دولت اشغالگر ترکیه با جنگنده‌های هوایی و سلاح‌های سنگین به عفرین حمله کرده و ما مجبور شدیم روستا را ترک کنیم. پس از تخلیه‌ی روستا بیل‌های مکانیکی دولت ترکیه هر روزه در این روستا مشغول کار هستند، خانه‌ها را تخریب کرده و دیوار می‌سازند. تاکنون ۵۰ خانه در روستا تخریب شده است. روزانه شاهدیم در این روستا ۱۰ خانه هم باقی نمانده‌ است.

در جلبر مکان‌های تاریخی به نام "اتاق" وجود داشتند. در این مکان‌ها تاریخ جلبر حک شده بود. دولت ترکیه با هدف نابود ساختن تاریخ، این آثار را تخریب کرد. در میان این دیوارها هیچ خانه‌ای نمانده است. این اعمال در مقابل چشم جهانیان صورت می‌گیرد. هم دولت سوریه، هم دولت‌های بین‌المللی اما هیچ کس به این اعمال اعتراض نمی‌کند."