دیدار هیات خودمدیریتی شمال-شرق سوریه با وزیر خارجه فنلاند

هیات خودمدیریتی شمال-شرق سوریه با وزیر خارجه فنلاند دیدار و موضوعات فراوانی در رابطه با وضعیت شمال-شرق سوریه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

هیات خودمدیریتی شمال-شرق سوریه متشکل از دکتر عبدالکریم عمر روسای مشترک امور خارجه، نظیره گوریه ریاست مشترک مجلس اجرایی منطقه جزیر، فنر الگیت معاون ریاست مشترک امور خارجه و شیار علی نماینده خودمدیریتی در کشورهای اسکاندیناوی؛ امروز با پکا هاویستو وزیر امور خارجه فنلاند ملاقات کردند. این دیدار در ساختمان وزارت امور خارجه فنلاند برگزار شد.

در این دیدار موضوعات مربوط به وضعیت عمومی سوریه و شمال-شرق سوریه، خصوصا حملات ارتش اشغالگر ترک علیه منطقه، وضعیت آوارگان و جنایات جنگی علیه شهروندان مناطق اشغالی مودر بحث و بررسی قرار گرفت.

هیات اعزامی خودمدیریتی اهمیت عقب نشینی ترکیه و تبهکاران وابسته به این کشور را از مناطق اشغالی، حضور نیروهای حافظ صلح بین‌المللی در مناطق و بازگشت امنیت آوارگان به مناطق خود را با مقامات وزارت امور خارجه فنلاند در میان گذاشتند. این هیات در رابطه با پروژه اردوغان مبنی بر تغیر بافت دموگرافیکی منطقه و پاکسازی اتنیکی در مناطق اشغال شده به بهانه حل مشکل آوارگان نیز اشاره کرده و اظهار داشتند که اردوغان پروژه‌های غیر انسانی خود را در پوشش سازمان ملل متحد و با همکاری دولت‌های اروپایی به پیش می‌برد.

اعضای این هیات از وزارت امور خارجه فنلاند درخواست نمودند که این کشور نقش خود در اتحادیه اروپا را به منظور ممانعت از تحقق پروژه‌های نژادپرستانه اردوغان علیه تمامی قوانین بین دولتی ایفا نماید. هیات اعزامی روژآوا همچنین با اشاره به وضعیت دشوار آوارگان و عدم دریافت کمکهای بشردوستانه، خصوصا بعد از تصمیم سازمان ملل متحد مبنی بربستن دروازه مرزی تل کوچر با اشاره به اهمیت همکاری از طریق سازمانهای محلی و NGO خواستار ارسال کمک‌های مردمی به آوارگان شدند.

این هیات خاطرنشان ساخت که آنها امیدوارند که فنلاند نقش خود را در دست‌یابی به راه‌حل سیاسی سریع به منظور مشارکت کوردها و نمایندگان خودمدیریتی در فرایند سیاسی کمیته نگارش قانون اساسی ایفا نماید. در این دیدار، مسئله زندانیان داعش و خانواده‌های آنان در مناطق خودمدیریتی شمال-شرق سوریه نیز مورد بحث و بررسی قرار گرفت و گفته شد که باید جامعه دولتی با خودمدیریتی در خصوص محاکمه تبهکاران همکاری نماید.

وزیر امور خارجه فنلاند نیز نارضایتی خود را از تهدیدهای ترکیه علیه مناطق شمال-شرق سوریه نشان داده و اظهار داشت که کشور متبوع وی در همان ساعات اولیه حمله ترکیه، بیانیه محکومیت دولت ترکیه را صادر کرده و فروش سلاح به ترکیه را نیز ممنوع نموده است. همچنین وزیر امور خارجه فنلاند اعلام نمود که آنها مخالف تغییر دموگرافیک منطقه بوده و خواهان بازگشت آوارگان به مناطق خود هستد.

بعد از این نشست، کنفرانسی خبری با حضور خبرنگاران برگزار شد.