دیده‌بان حقوق بشر: تبهکاران وابسته به ترکیه دست به غارت اموال ساکنان عفرین می‌زنند

خبر غارت اموال ساکنان عفرین که از سوی رسانه‌های جهان بازتاب وسیعی یافته بود پس از دو هفته واکنش دیده‌بان حقوق بشر را بهمراه داشت

خبر غارت اموال ساکنان عفرین که از سوی رسانه‌های جهان بازتاب وسیعی یافته بود پس از دو هفته واکنش دیده‌بان حقوق بشر را بهمراه داشت. این سازمان که نسبت به کشتار کودکان عفرین از سوی جنگنده‌های رژیم ترکیه وناتو به درازای دو ماه سکوت مطلق کرده بود با صدور بیانیه از غارت اموال مردم عفرین از سوی گروههای تبهکار وابسته به ترکیه سخن گفته است.

 

در بیانیه‌ای که این سازمان منتشر کرده با لحن محافظه‌کارانه آمده است: تبهکارانی که از سوی ترکیه مورد حمایت قرار می‌گیرند عفرین را غارت کرده و خانه‌های مردم را خراب می‌کنند.

لاما فاکه مسئول خاورمیانه دیده‌بان حقوق بشر در بیانیه‌ای گفته که دولت ترکیه اجازه نمی‌دهد که عفرین تحت نظارت این سازمان باشد. او از غارت خانه‌های مردم سخن گفت. نامبرده خواست که ترکیه به غارت و تخریب عفرین پایان دهد. او در اظهاراتی قابل تأمل گفت که دولت سوریه اجازه دهد که دیگر ساکنان هم از عفرین خارج شوند.

 

تکدی‌گری و پارسگی مسئولان رژیم سوریه از خلق آواره عفرین

سازمان مذکور در ادامه گزارش گفته است: رژیم سوریه در ازای ورود عفرینی‌ها به مناطق تحت کنترل ایشان یک‌هزار دلار خواسته‌اند. به گفته یک شاهد عینی، مسئولان رژیم بعثی سوریه در ازای ورود هر فرد عفرینی به مناطق تحت کنترل آنان، مبلغ ١۵٠ هزار لیره سوری مطالبه کرده‌اند.

 

گزارش دیده‌بان حقوق بشر یادآوری کرده است که در شرایط جنگی طرفین باید اجازه دهند مردم از مناطق درگیری خارج شوند. موضعی که از سوی سازمان ملل(!؟) حین حمله اشغالگرانه ترکیه و تبهکاران وی به عفرین با واکنش ساکنان عفرین روبرو شده بود. عفرینی‌ها این موضع سازمان ملل را شراکت با ترکیه و داعش برای اشغال عفرین قلمداد کردند و خواسته سازمان ملل را بخشی از توطئه اردوغان علیه خود عنوان کرده بودند.

 

سازمان مذکور سپس سخنانی از آوارگان عفرین را نقل کرده که از غارت شهر از سوی عناصر وابسته به رژیم ترکیه سخن گفته‌اند. سازمان اعمال تبهکاران را جنایت جنگی نامید و از سرکردگان تبهکاران (!) خواست دست از غارت اموال مردم بردارند.

 

دیده‌بان حقوق بشر هنوز هم هیچ واکنشی به کشتار ۵٠٠ غیرنظامی عفرین از سوی هواپیماهای جنگنده و توپخانه‌های ترکیه نشان نداده است.