دیپلماسی شمال و شرق سوریه سال ضعیفی را پشت سر نهاد

​​​​​​​صالح مسلم مسئول روابط خارجی حزب اتحاد دمکراتیک با ارزیابی امور دیپلماتیک شمال و شرق سوریه در سال ٢٠١٨، اظهار داشت که فعالیت‌های دیپلماتیک سال جدید بر مبنای دست‌یابی به راه‌حلی برای بحران سوریه و آزادی عفرین انجام خواهند شد

مسئول امور خارجی حزب اتحاد دمکراتیک، صالح مسلم درباره‌ی کمبودها و ابعاد مثبت دیپلماسی شمال و شرق سوریه در سال ٢٠١٨ با خبرگزای فرات نیوز به گفت‌وکو پرداخت. مسلم در این گفت‌وگو اعلام نمود: از آنجا  که فعالیت‌های دیپلماتیک آن‌ها نتوانست از اشغال عفرین ممانعت نماید آن‌ها کارنامه‌ی خود را موفق ارزیابی نکرده و در ادامه افزود: امور دیپلماتیک سال جدید بر مبنای دست‌یابی به راه‌حلی برای بحران سوریه و آزادی عفرین انجام خواهند شد. مسلم اذعان داشت ما نمی‌توانیم بگوییم که در راستای ممانعت از اشغال عفرین فعالیت‌های دیپلماتیک بسنده‌ای را انجام داده باشیم. در این رابطه ما انتقاداتی را متوجه کار خود می‌نماییم. در صورتیکه ما قادر به فعالیت‌هایی در ابعاد دیپلماتیک و سیاسی می‌بودیم نه تنها از پیش‌بینی و تمهیدات جدیتر و بهتری برخوردار می‌بودیم بلکه فعالیت‌های بهتری را می‌توانستیم انجام دهیم. مسلم همچنین خاطر نشان ساخت که آن‌ها برای ممانعت از اشغال عفرین به تمامی جهان هشدار دادند اما قدامات آنان در این راستا مثمر ثمر نبود. 

 

آمادگی برای رهایی عفرین

صالح مسلم اعلام نمود که آن‌ها در سطح دیپلماتیک و در مقایسه با سال قبل از تجارب بیشتری برخوردار گشته و در این راستا فرانسه، آمریکا و اردن  و کشورهایی دیگر اصرار می‌ورزند که برای آینده‌ی سوریه ما نیز بر میز مذاکرات راه حل سوریه حضور داشته باشیم. در سال ٢٠١٨ فعالیت‌های ما از کمبودهایی برخوردار بودند، اما نقاط مثبتی نیز در کارنامه‌ی فعالیت‌های سال گذشته‌ی ما وجود دارد. اما عفرین برای ما اکنون نیز همچون زخمی باقی مانده است. اقدامات ما برای [آزادی] عفرین تداوم دارد. تا زمانی‌که خلق عفرین در آوارگی چشم براه آزادی شهرشان باشند فعالیت‌ها و اقدامات ما برای بازگرداندن عفرین تداوم خواهند یافت.

تلاش برای دست‌یابی به راه‌حل

صالح مسلم تصریح نمود که در جریان امسال آن‌ها با [مقامات] فرانسه، انگلستان و بسیاری از کشورهای دیگر دیدار کرده و همزمان به دیدار با مقامات رژیم اسد نیز اهتمام داشته‌اند، اما این تلاش‌ها نتایج چشمگیری را به دنبال نداشته است. مسلم در ادامه افزود در سال ٢٠١٨ با مقامات رژیم سوریه نشست‌هایی انجام شد اما این نشست‌ها نتایجی در بر نداشت. ما به تمامی جهان نشان دادیم که از گفت‌وگوها استقبال کرده و عدم دستیابی به یک راه حل گناه ما نیست. در راستای دست‌یابی به راه حل طرح و نقشه داریم. ما همواره اعلام می‌کنیم که طرفدار گفت‌وگو هستیم.

 

اتحاد سوریه

مسلم خاطرنشان ساخت آن‌ها همواره از نشست‌های ژنو، آستانه و سوچی کنار گذاشته شده‌ و در ادامه افزود: خصوصا دولت ترک مانع از پیوستن ما به این نشست‌ها بوده است. همواره گفته‌اند ما درصدد تجزیه‌ی سوریه هستیم. در حالی‌که با پروژه‌ی خودمدیریتی دمکراتیک ما به دنیا اثبات کرده‌ایم که ما درصدد تجزیه‌ی سوریه نیستیم.

 

دیپلماسی با کشورهای منطقه

مسلم با اشاره به دیدارهای دیپلماتیک گفت: طی سال ٢٠١٨ آن‌ها دیدارهای خود را با کشورهای عرب ادامه داده و مناسبات بسیار خوبی را با مصر ایجاد کرده‌اند. مسلم در ادامه افزود: از بهترین مناسبات با ترکیه برخورداریم. اما برخی از کشورهای عربی طرح‌ها و برنامه‌هایی با ترکیه داشته و برخی نیز با رژیم اسد برنامه‌های مشترکی را پیش می‌برند. از همین‌رو قادر به برقراری مناسبات مستحکمی با این کشورها نشده‌ایم.

 

گفت‌وگوی داخلی

صالح مسلم در ادامه افزود: تلاش‌های آنان به منظور ایجاد دیالوگ و ارتباط با تمامی احزاب روژآوا در جریان بوده و اظهار داشت که از ازتباط خوبی با احزاب فعال در روژآوا برخوردارند اما گرو‌ه‌های دیگری به دشمنی پرداخته و به همکاری و توافق با ما دست نمی‌زنند. در این اواخر در روژآوا درصدد برآمدیم که با تمامی طرفین ارتباط برقرار نماییم. احزاب قانونی‌ای وجود دارند که سیستم ما را درک می‌کنند. در پانزدهم این ماه با آن‌ها ملاقات کرده و در نهایت اعلامیه‌ای را آماده نمودیم. تصمیم گرفته شد هر ماه یکبار نشستی را برگزار و مواضع مشترکی را اتخاذ نماییم. اما احزاب دیگر به سیستم ترکیه وابسته بوده و سیستم ما را درک نمی‌کنند. در راستای امکان گفت‌وگو و ایجاد توافقی با آن‌ها ما درصدد یافتن مکانیزمی مناسب هستیم. این احزاب تا کنون جواب مثبتی را به ما نداده‌اند. اما اگر ما قادر به گفت‌‌وگو با این احزاب باشیم اتفاق خوبی خواهد بود. بدون گمان هر امری منوط به اصول خود می‌باشد، اما این امر که شما را به رسمیت نشناسند معانی متفاوتی را ایجاد می‌کند.

 

اتحاد ملی

مسلم در بخش دیگری از سخنانش افزود یکی از اهداف اساسی آنها اتحاد ملی بوده و اظهار داشت دیالوگ آن‌ها با احزاب و گروه‌های سیاسی دیگر در بخش‌های دیگر کردستان ادامه دارد. ما امیدواریم که راه حلی برای این مشکلات ایجاد و وضعیت بهبود یابد. در این راستا هر انچه که از دست ما برآید را اتجام می‌دهیم هدف ما بدون شک برگزاری  کنگره‌ی ملی است.

 

آزادی عفرین در اولویت تمام فعالیت‌هاست

صالح مسلم مسئول امور خارجی حزب اتحاد دمکراتیک در نهایت اظهار داشت که وظیفه‌ی بزرگ آن‌ها آزادسازی عفرین و خنثی سازی تهدیدهای دولت ترک می‌باشد. از همین‌رو بزرگترین امید ما بازگشت خلق عفرین به کاشانه‌ی خودشان می‌باشد. تمامی فعالیت‌های ما بر این مهم متمرکز می‌گردد. ما از طرف‌های سیاسی و دیپلماتیک درخواست می‌کنیم که به صدای مقاومت خلق خود تبدیل شوند. نشست ژنو را پیش رو داریم. ترکیه از این نشست واهمه دارد. امیدواریم که افراد آزادی از طرف سوریه در این نشست حضور بهم رسانده و برای سوریه‌ای با آینده‌ی روشن و خوب راه‌حلی ایجاد کنند.