راهپیمایی شهروندان روژاوای کوردستان بر علیه دولت اشغالگر ترکیه

روز گذشته ده‌ها هزار شهروند در شهرها و مناطق مختلف روژاوای کوردستان علیه حملات اشغالگرانه دولت ترک به میدان‌ها سرازیر شدند و فریاد همبستگی خلق کورد را سر دادند

ده‌ها هزار نفر از هموطنان در مناطق چل‌آغا، تربسپی، تل کوچر و تل‌براک در کانتون قامشلو، هموطنان بخش تل‌تمر کانتون حسکه و شهروندان عفرین در کانتون شهبا عصر روز گذشته (سه‌شنبه ١۶ ژوئن) با برپایی راهپیمایی‌های باشکوه حملات اشغالگرانه دولت ترکیه را تقبیح کردند.

هموطنان روژاوای کوردستان احزاب سیاسی و خقل کورد را فراخواندند تا هشیارانه در برابر نقشه‌های رژیم کوردستیز ترکیه متحد شوند و در مقابل رژیم فاشیستی اردوغان موضعی مشترک اخذ کنند.

چل آغا

صدها نفر از هموطنان چل‌آغا در کانتون قامشلو حملات رژیم سفاک ترک به کوردها را محکوم کردند. راهپیمایان پلاکاردهای بزرگی را در دست داشتند که روی آن شعارهایی همچون "فاشیسم ترک تهدید بزرگی برای جهانیان است"، "شانه به شانه همدیگر به تروریست‌ها پایان می‌دهیم" و "نه به سکوت سازمان ملل در قبال جنایت‌های دولت ترک علیه کوردها" نوشته شده بود.

عبدالسلام عباس به نمایندگی از ساکنان منطقه چل‌آغا در سخنانی گفت که حملات اخیر دولت ترک در راستای تداوم سیاست قتلعام و ژنوساید خلق کورد است، این حملات در سالگرد قتلعام سیفو صورت می‌گیرند که از سوی اجداد طیب اردوغان علیه خلق‌های سریانی، کلدانی‌ها و آسوریان به انجام رسید.

عبدالسلام عباس در ادامه خطاب به نهادهای بین‌المللی گفت:"دولت ترک درصدد تاریخ عثمانیان را زنده کند. همه از اعمال عثمانی‌ها علیه خلق‌های منطقه آگاهند. علیه مردمان این مناطق به شنیع‌ترین و وحشیانه‌ترین جنایت‌ها دست زدند. به همین دلیل به جهانیان یادآوری می‌کنیم که یکبار دیگر این وضعیت را نمی‌پذیریم."

تربسپی

صدها هموطن در بخش تربسپی کانتون قامشلو نیز با برپایی راهپیمایی حملات دولت فاشیست ترک را محکوم کردند. شرکت کنندگان تصاویری از رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان و پلاکاردهایی در محکومیت حملات رژیم سفاک ترک به شنگال، مخمور و کوهستان‌های کوردستان را با خود حمل کردند. شرکت کنندگان شعارهایی علیه دولت غاصب ترک سر دادند.

سلیمان عربو عضو شورای عمومی حزب اتحاد دمکراتیک (پ.ی.د) در سخنانی گفت، دولت ترک با این حملات در تلاش است مانع از دستیابی کوردها به اتحاد ملی شود، رژیم ترک باید خوب بداند که کوردها نقشه‌های این رژیم فاشیست را خنثی کرده و به اتحاد دست می‌یابند.

سلیمان عربو در ادامه سخنان خود گفت که دولت ترک تمامی معیارها و موازین بین‌المللی را نقض کرده و موجودیت خلق کورد را هدف قرار داده است.

تل‌ کوچر

 در بخش تل کوچر کانتون قامشلو نیز تظاهراتی علیه حملات دولت اشغالگر ترک برگزار شد.

شرکت کنندگان با حمل پلاکاردهایی سکوت جامعه بین‌المللی در قبال جنایت‌های رژیم ترک را محکوم کردند.

در ادامه پیام‌هایی از سوی جریان‌های شرکت کننده در تظاهرات قرائت شد. در پیام‌ها به حملات دولت ترک به غیرنظامیان ساکن در شمال و شرق سوریه، شنگال، کمپ پناهندگان مخمور اشاره شده و آنرا بخشی از ذهنیت اشغالگرانه عثمانی‌ها خواندند. شرکت کنندگان از آحاد جامعه کورد خواستند در مقابل دشمنان متحد شوند.

تل تمر

همچنین با پیشاهنگی پ.ی.د، کنگره ستار و شورای اداری بخش تل تمر در کانتون حسکه راهپیمایی باشکوهی با شعار "فاشیسم ترک تهدید بزرگی برای جهانیان است، همه باید در مقابل آن مقاومت کنیم" برگزار شد.

این راهپیمایی در مقابل ساختمان مجلس خانواده شهیدان آغاز شد و تا مقابل سالن مرکزی بخش تل تمر ادامه یافت. سپس پیام‌هایی قرائت شد.

جوان ملا ایوب رئیس مشترک شورای اداری تل تمر در سخنانی به مخاطرات فاشیسم دولت برای بشریت اشاره کرد و آنرا نشانه زوال این دولت و فروپاشی آن خواند.

ایوب در ادامه افزود: دولت اشغالگر ترک تلاش می‌‌کند که جنگی داخلی را میان کوردها ایجاد کند و چند گروه از کوردها را به سوی خود بکشد. وی اظهار کرد:"[رژیم ترک و همکارانش] اجازه بازگشت ایزدی‌ها به زادگاهشان را نمی‌دهند، می‌خواهند آنان را با تهدید و ترور بترسانند تا اینگونه به آنچه داعش موفق به انجام آن نشد دست یابند."

ایوب احزاب سیاسی و خلق کورد را مورد خطاب قرار داد و از آنان خواست تا از نقشه‌های دولت ترک آگاه باشند، در مقابل توطئه‌های رژیم ترک متحد شوند و مقاومت را سرلوحه مبارزات قرار دهند.

شهبا

صدها نفر از اعضا و گردانندگان سازمان‌های جامعه مدنی و هموطنان کانتون عفرین و کانتون شهبا در بخش احراس گردهم آمدند و با بلند کردن پرچم‌های کنگره ستار و تصاویر رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان راهپیمایی باشکوهی برگزار کردند. آنان شعار "مرگ با خائنان"، "با وحدت ملی به اشغالگری و خیانت پایان می‌دهیم"، "حملات اردوغانِ فاشیست علی کوردها محکوم به شکست است" را سر دادند.

سپس چندین پیام قرائت شده و به حملات صدساله دولت ترک علیه خلق کورد اشاره شد.

در پیام‌ها به جنایت‌های دولت سفاک ترکیه علیه کوردها اشاره شده و اعمال رژیم ترک را مغایر تمامی معیارهای بین‌المللی و حقوق بشر عنوان کردند.

تل براک

صدها نفر از هموطنان تل براک هم زمان با تظاهرات در شهرها و مناطق دیگر روژاوا به میدان آمدند و سیاست‌های رژیم اشغالگر ترک را رسوا کردند.

در راهپیمایی تل براک تصاویری از عبدالله اوجالان، پرچم‌های ق.س.د و کنگره خلق به اهتزاز درآمدند. شرکت کنندگان پلاکاردی را با خود حمل می‌كردند که روی آن عباراتی در محکومیت جنایت‌های ضد بشری دولت ترکیه نوشته شده بود و سکوت جامعه بین‌المللی در قبال دولت ترک را شرم‌آور عنوان می‌كرد.

عبدالکریم حسنی رئیس مشترک شورای اداری تل براک در سخنانی گفت:"به نمایندگی از ساکنان تل براک و سازمان‌ها و نهادها آن، حملات دولت اشغالگر ترک علیه خلق ایزدی در شنگال و حملات به پناهندگان مخمور و کوهستان‌های کوردستان را محکوم می‌کنیم."

رئیس مشترک شورای اداری تل براک در پایان سکوت جامعه جهانی نسبت به حملات ضدبشری ترکیه را شرم‌آور خواند و افزود:"جامعه جهانی نباید بیش از این در مقابل حملات و جنایت‌های دولت ترکیه علیه کوردها به سکوت خود ادامه دهد."