زیاد سبسبی: روسیه از حمله به مناطق تحت کنترل ی.پ.گ حمایت نمی‌کند

زیاد سبسبی معاون رئیس کمیته روابط خارجی مجلس دومای روسیه طی یک نشست خبری در قامشلو اعلام کرد روسیه مصرانه خواستار شرکت کردها در مذاکرات صلح سوریه است. او گفت کشورش در صورت وقوع درگیری میان رژیم سوریه با نیروهای سوریه دمکراتیك ...

زیاد سبسبی معاون رئیس کمیته روابط خارجی مجلس دومای روسیه طی یک نشست خبری در قامشلو اعلام کرد روسیه مصرانه خواستار شرکت کردها در مذاکرات صلح سوریه است. او گفت کشورش در صورت وقوع درگیری میان رژیم سوریه با نیروهای سوریه دمکراتیك از هیچیک از طرفین طرفداری نخواهد کرد. سخنگوی رسمی ی.پ.گ و یک مسئول کانتون جزیر نیز در این نشست خبری حضور داشتند.

 

یگان‌های مدافع خلق روز یکشنبه شماری از خانوادەهای روسی اعضای داعش را به فرماندهان نظامی روسیه تحویل دادند. این افراد شامل سیزده زن و ٢٩ کودک روس بودند.

ژنرال روسی الکساندر کیم، زیاد سبسبی معاون رئیس کمیته روابط خارجی مجلس دومای روسیه، عبدالکریم عمر ریاست مشترک امور خارجه کانتون جزیر و نوری محمود سخنگوی رسمی ی.پ.گ در همین رابطه نشستی خبری در قامشلو برگزار کردند.

 

نوری محمود در این نشست خبری بر پایبندی ی.پ.گ بر اصول جهانی حقوق بشر تأکید کرد و گفت مقامات روسی، ٣٢ غیرنظامی تبعه کشور خود را با امضای یک سند رسمی تحویل گرفتەاند.

 

عبدالکریم عمر نیز در سخنرانی خود به تمایل خودمدیریتی دمکراتیك روژاوا برای روابط دوستانه با روسیه اشاره کرد و گفت بحران سوریه باید از طریق مسالمت‌آمیز سیاسی چارەجویی شود.

 

او همچنین اعلام کرد تحویل خانوادەهای روسی به مقامات این كشور با درخواست شخصی آنها صورت گرفته و آنها با فشار و اقدامات غیر انسانی مواجه نشدەاند.

 

زیاد سبسبی معاون رئیس کمیته روابط خارجی مجلس دومای روسیه نیز طی سخنانی در رابطه با موضع روسیه در قبال کردها گفت: "روسیه هیچوقت موضعگیری خصمانه در قبال کردها در سوریه، عراق و ترکیه اتخاذ نکرده و مطالبات آنها برای دستیابی به حقوقشان را درک کرده است."

 

او مدعی شد که روسیه برای شرکت کردهای روژاوا در گفتگوهای صلح سوریه در ژنو و آستانه و نشست‌های دیگر تاکنون تلاش زیادی انجام داده است.

 

معاون رئیس کمیته روابط خارجی مجلس دومای روسیه با اعلام آنکه کشورش در همەی مذاکرات مربوط به سوریه، مطالبات کردها را مطرح کرده است گفت که نباید فراموش شود روسیه به تنهایی قادر نبود مذاکرات ژنو را به دلیل عدم دعوت از کردها لغو کند.

 

زیاد سبسبی در ادامه اعلام کرد پرونده خانوادەهای روسی که توسط ی.پ.گ به روسیه تحویل داده شدەاند از سوی دولت این کشور مورد بررسی قرار می‌گیرد. او ضمانت داد که کودکان و افراد بی‌گناه آزاد شوند.

 

او در این نشست خبری سعی کرد به سئوال خبرنگاران در مورد تهدیدهای رژیم سوریه و نیروهای هم‌پیمان آن از جمله ایران علیه نیروهای سوریه دمکراتیك پاسخ ندهد.

 

با تکرار این سئوالات بود که زیاد سبسبی گفت آنها از تهدیدهای کنونی در مورد عملیات احتمالی علیه مناطق تحت کنترل ی.پ.گ و نیروهای سوریه دمکراتیك آگاه هستند اما اگر جنگی میان طرفین روی دهد، روسیه طرف هیچیک را نخواهد گرفت و نقش میانجی را بازی خواهد کرد.