سازمان ملل به آغاز جنگی ویرانگر در ادلب (سوریه) هشدار داد

در حالی که بازرسان سازمان منع تسلیحات شیمیایی اعلا کردند نتایج تحقیقات خود در مورد دوما را تا یک ماه دیگر اعلام خواهند کرد، یک مسئول سازمان ملل نسبت به وخامت اوضاع در استان ادلب هشدار داده است

در حالی که بازرسان سازمان منع تسلیحات شیمیایی اعلا کردند نتایج تحقیقات خود در مورد دوما را تا یک ماه دیگر اعلام خواهند کرد، یک مسئول سازمان ملل نسبت به وخامت اوضاع در استان ادلب هشدار داده است. در تازه ترین خبرها وزیر امور خارجه مصر هم از احتمال اعزام نیروی نظامی به سوریه صحبت کرده است. 

 

مشاور سازمان ملل در امور بشردوستانه در سوریه اعلام کرد میلیون‌ها غیرنظامی سوری همچنان در سایه جنگی که بیش از هفت سال طول کشیده، محاصره هستند و برخی از آن‌ها به اردوگاه‌های آوارگان در ادلب در شمال غرب سوریه پناه برده‌اند.

 

جان ایگلند خطاب به کشورهای دخلیل در بحران سوریه گفته است نباید جنگی در ادلب صورت بگیرد. او هشدار داده که اگر جنگی در ادلب آغاز شود این بار، تر و خشک در این منطقه خواهند سوخت.

 

در این میان خبرگزاری رویترز به نقل یک منبع دیپلماتیک اعلام کرد بازرسان سازمان منع تسلیحات شیمیایی پس از نمونه برداری و مصاحبه با شاهدان عینی درباره حمله به شهر دوما در حومه دمشق به ماموریت خود پایان داده و سوریه را ترک کرده اند.

 

بازرسان سازمان منع تسلیحات شیمیایی توانسته اند از دو محوطه که گفته می شود حمله شیمیایی در آنها روی داده نمونه برداری کنند و این نمونه‌ها را برای تجزیه و تحلیل به آزمایشگاه‌های مورد تأیید این آژانس بفرستند. بررسی و آزمایش این نمونه ها دستکم سه تا چهار هفته طول خواهد کشید.

 

وخامت اوضاع در سوریه در حالیست که وزارت خارجه مصر دیروز اعلام کرد احتمال آن وجود دارد که نیروهایی به سوریه اعزام شوند.

 

سخنگوی وزارت امور خارجه مصر برای رفع ابهامات در اینباره گفته است منظور سامح شکری وزیر امور خارجه این کشور در مورد امکان اعزام نیروهای عربی به سوریه، نظامیان با پرچم مصری نبوده است.

 

بحث احتمال اعزام قوای کشورهای عربی به سوریه در حالی مطرح می شود که  دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا قصد دارد قوای عربی را جایگزین نیروهای آمریکایی در سوریه کند.