سازمان ملل: دولت ترکیه‌ در شمال سوریه‌ جنایت می‌کند + لینک

در این گزارش ٢۵ صفحه‌ای به‌ ترور، خشونت جنسی و جنسیتی علیه زنان و دختران، غارت یا تصاحب مالکیت خصوصی و شکنجه‌ غیرنظامیان توسط دولت ترکیه‌ و نیروهای نیابتی پرداخته‌ شده‌ است.

کمیسیون تحقیق سازمان ملل در مورد سوریە‌ گزارش دوره‌ای خود را در رابطه با وضعیت این کشور منتشر کرد. این کمیسیون در گزارش خود به‌ وضوح اقدامات ترکیه در سوریه را مورد انتقاد قرار داده و اعلام کرده‌ است که‌ ترکیه‌ و نیروهای نیابتی این کشور در شمال سوریه‌ (روژاوای کوردستان)، به طور سیستماتیک مردم مناطق اشغالی را شکنجه و مورد  تجاوز و غارت قرار میدهند.

در این گزارش ٢۵ صفحه‌ای به‌ ترور، خشونت جنسی و جنسیتی علیه زنان و دختران، غارت یا تصاحب مالکیت خصوصی و شکنجه‌ غیرنظامیان توسط دولت ترکیه‌ و نیروهای نیابتی پرداخته‌ شده‌ است.

 در بخشی از این گزارش که‌ به‌ روژاوا و شمال سوریه‌ اختصاص داده‌ شده‌ است، به‌ جنایات جنگی، گروگان‌گیری، برخورد بی‌رحمانه، شکنجه و تجاوز جنسی شهروندان توسط نیروهای اشغالگر ترکیه‌ اشاره‌ شده‌ است. این گزارش اشاره‌ می‌کند که‌  تعداد زیادی از غیرنظامیان توسط انفجارهای بزرگ دست‌ساز و همچنین در جریان بمباران و حملات موشکی کشته و معلول شده‌اند.

در این گزارش به‌ نقش ترکیه‌ در جنایت علیه‌ کوردها پرداخته‌ شده‌ و دولت ترکیه‌ «اشغالگر» خوانده‌ شده‌ است که‌ «کوردها را از مناطق خود آواره‌، قتل‌عام و هدف بدترین شکنجه‌، تجاوز و غارت» قرار می‌دهد.

در این گزارش اشاره‌ شده‌ است که‌ دولت ترکیه‌ با استفاده‌ از بنیاد حقوق بشر (IHH) اهداف سیاسی و نظامی خود را دنبال می‌کند و منازل شهروندان را مصادره‌ و به‌ اماکن نظامی و مذهبی تبدیل می‌کند، در گزارشی در همین پیوند وبسایت اشپیگل آلمان با یک خانواده پناهنده کورد مصاحبه‌ کرد و از آنها در ارتباط با تاسیس یک مدرسه قرآن در شهر سریکانی که‌ توسط عبدالله‌ آرین فرماندار استان اورفا نماینده‌ اردوغان اعلام شد، می‌پرسد: آنها اعلام می‌کنند که‌ این خانه‌ آنهاست که‌ در ماه نوامبر سال ۲۰۱۹ توسط شبه‌نظامیان سوری متحد با ترکیه توقیف شد. 

گزارش‌های مربوط به جنایات انجام شده توسط تبهکاران موسوم به «ارتش ملی سوریه» وابسته به ترکیه در حال افزایش است. در ابتدا این گمان وجود داشت که رفتار مجرمانه باندهای جداگانه پشت این امر است. اما اکنون برای اولین بار گزارش سازمان ملل متحد دولت ترکیه‌ و این نیروهای نیابتی را به‌ طور مشترک مسئول این جنایات می‌داند و اعلام می‌کند که‌ این مناطق در اشغال ترکیه‌ هستند، بسیاری از جنایات اعمال جداگانه‌ای نیستند، بلکه گواه رویکرد «سیستماتیک» و «هماهنگ» هستند که‌ توسط ترکیه‌ و این گروه‌ها انجام می‌گیرد.

سازمان ملل متحد  ترکیه را مسئول این جنایات می‌داند و یک فهرست از جنایاتی که متحدان ترکیه‌ در شمال سوریه (روژاوای کوردستان) را به‌ شرح زیر اعلام می‌دارد:

- غارت: اموال شامل پول، دستگاه‌های مولد برق، درها و پنجره‌ها از خانه‌های کوردها به سرقت رفته است. در شهرهای عفرین و سریکانی بیشتر خانواده‌های کورد خانه‌هایشان مصادره‌ و خود آواره‌ شده‌اند.

بازداشت و شکنجه‌ شهروندان کورد توسط تبهکاران موسوم به‌  «ارتش ملی سوریه» با شرکت افسران ترک.

تهدید شهروندان کورد ایزدی و فشار بر آنها برای تغییر دین و مسلمان شدن، این مورد در مورد زنان به‌ مراتب بیشتر بوده‌ است.

- تجاوز: زنان و دختران در هنگام حملات یا در بازداشت توسط نیروهای ارتش ملی سوریه‌ و دیگر گروه‌های جهادی وابسته‌ به‌ ترکیه‌ به طور مکرر مورد تجاوز قرار می‌گرفتند. حتی زندانیان مرد را وادار به‌ تماشای این جنایت کرده‌اند.

- سرقت و تخریب میراث فرهنگی: این نیروها  اشیاء و میراث فرهنگی از جمله سنگ‌ها و موزاییک‌های گرانبها را از سایت هلنیستی کایروس و از معبد هیتیت عین دارا به سرقت بردند. تصاویر ماهواره‌ای حاکی از آن است که هر دو سایت در سال های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ با بولدوزر ویران شده‌اند.

- هتک حرمت به اماکن مذهبی: چندین امامزاده و قبور یزیدیان غارت و تخریب شده‌اند.

سازمان ملل متحد در این گزارش به شیوه‌ای آشكار و واضح اعلام می‌کند که ترکیه را مسئول جنایات متحدان خود می‌داند و با اشاره‌ به قانون بین‌المللی از واژه‌ اشغال سرزمینی  استفاده‌ کرده‌ است. سازمان ملل روشن می‌کند که ترکیه را به عنوان یک نیروی اشغالگر در شمال سوریه شناسایی کرده‌ و اعلام می‌کند که‌ با توجه‌ به‌ تعهدات مربوط به آن در قوانین بین‌المللی مسئولیت ایمنی و رفاه جمعیت در سرزمین‌های اشغالی را متوجه‌ دولت اشغالگر «ترکیه‌» دانسته‌ و این کشور را مسئولیت این جنایات می‌داند. 

این گزارش در ادامه‌ اضافه‌ می‌کند که‌ ترکیه جنایات جنگی نیز مرتکب شده است، در گزارش امده‌ است که‌ شهروندان سوری  که توسط مزدوران «ارتش ملی سوریه» ربوده شدند توسط ارتش ترکیه به ترکیه منتقل و طبق قوانین ترکیه در آنجا محکوم شده‌اند. سازمان ملل این اقدام را غیرقانونی و جنایت توصیف کرده‌ است.

کمیسیون تحقیق مستقل سازمان ملل در مورد سوریه از سال ۲۰۱۱ هر شش ماه یکبار نتایج تکان دهنده خود در ارتباط با جنایت ترکیه‌ و نیروهای وابسته‌ به‌ این کشور و همچنین دیگر گروه‌های درگیر در جنگ داخلی سوریه‌ را منتشر می‌کند.

این گزارش‌ها در دوره‌های جنایات جنگی رژیم سوریه، بعداً جنایات گروه‌های تبهکار وابسته به نیروهای خارجی، سپس جنایات شبه نظامیان تروریستی «دولت اسلامی» را مستند و گزارش می‌کرد. اما اکنون ترکیه‌ جانشین این گروه‌ها شده‌ و اقدام به‌ جنایت جنگی و جنایت علیه‌ بشریت می‌کند. حکومت ترکیه‌ مناطقی از روژاوای کوردستان (عفرین) را در سال ۲۰۱۸ و سریکانی و گری‌سپی را در پاییز ۲۰۱۹ اشغال کرد.