سرهلدان چیا: در چهارچوب دفاع مشروع به هر حمله‌ای پاسخ می‌دهیم

عضو مجلس پژاک: "ما بر موضع دفاع مشروع اصرار می‌ورزیم و هیچ اقدام و درگیری خارج از دفاع مشروع انجام نپذیرفته است. رویکرد رژیم ایران در رابطه با محیط زیست دیدگاهی استعمارگرایانه در راستای اهداف ایدئولوژيک ولایت فقیه است."

سرهلدان چیا عضو مجلس حزب حیات آزاد کوردستان (پژاک) در برنامه‌ی هفتگی هلی سه از شبکه‌ی تلویزیونی آرین به ارزیابی توطئه‌ی نسل‌کشی خلق کورد، وضعیت درون و برون مرزی رژیم استعمارگر ایران و رویدادهای اخیر زیست‌محیطی در ایران پرداخت.

چیا ابتدا یاد و خاطره‌ی شهید نوزاد کومار اولین شهید پژاک، سالروز شهدای جوانرود که در سال ۲۰۱۹ جانباختند، اولین سالگرد شهادت دیار غریب (رفیق هلمت) عضو کمیته‌ی مرکزی پ.ک.ک و رفیق آریوان شورشگیر که در روزهای اخیر در کونه‌ماسی به شهادت رسید و همچنین شهدای محیط زیست پاوه را گرامی و بر تحقق آرمان‌ها و اهداف شهدا سوگند یاد نمود و در مورد هجمه‌های دولت ترکیه بر باشور (جنوب) کوردستان گفت: نمی‌توان هجمه‌های دولت فاشیست ترکیه بر باشور کوردستان را صرف حملاتی علیه پ.ک.ک انگاشت. رویدادهای اخیر در کونه‌ماسی و سَفره و شهادت رفقای ما و تعدادی از شهروندان باشور کوردستان در پی حملات دولت ترکیه اثباتی براین واقعیت است. حملات دولت ترکیه بر باشور، مانور نظامی سپاه پاسدران و همچنین جایگیری ارتش عراق در هفتانین به منظور نابودی دستاوردهای خلق کورد می‌باشد.

این عضو مجلس پژاک در رابطه موضع خلق کورد و احزاب سیاسی در رابطه با این حملات گفت: دیدگاه تنگ‌نظرانه‌ی حزبی و خاندانی سبب گردیده تجاوزات صورت گرفته به بهانه حضور پ.ک.ک از سوی دولت ترکیه مشروع گردد. از سوی دیگر موضع خلق کورد بسیار راسخ و شفاف است و نشان‌دهنده‌ی آن است که تا آخرین نفس حامی انقلاب کوردستان خواهند بود. مبارزه در برابر استعمارگری مستلزم اتحاد تمام احزاب و خلق کورد می‌باشد. استراتژی مشترک احزاب سیاسی کورد در راستای اتحاد و مبارزه در برابر استعمارگران کوردستان امری الزامی و حیاتی است. فرماندهی مشترک، دیپلماسی و استراتژی مشترک در چارچوب اتحاد ملی رمز و کلید موفقیت خلق کورد در مرحله‌ی کنونی است. لازم است به خوبی بدانیم پاسداری از کوردستان تنها وظیفه‌ی گریلاهای آزادیخواه نیست بلکه خلق کورد نیز در این چارچوب دارای مسئولیت‌های تاریخی هستند.

وی در ادامه به وضعیت برون مرزی رژیم ایران پرداخت و خاطر نشان ساخت: رژیم ایران از لحاظ اقتصادی دچار تنگنا و بحران عمیقی شده است. این موضوع باعث گردیده تا مزدوران رژیم ایران در خارج از مرزهایش از رژیم ایران فاصله بگیرند. مدافعان حرم یا همان مزدوران تاکنون از نظر اقتصادی تغذیه شده‌اند و هیچ وابستگی ایدئولوژیکی به حکومت ایران ندارند. این مورد نشان از شکست ایدئولوژیکی رژيم ایران است. رژیم ایران در حال چانه‌زنی برای ماندن در عراق و سوریه است که یکی از موارد مناقشه‌ی نشست آستانه بوده است. همچنین حکومت ایران در تلاش برای سوءاستفاده از نقطه ضعف دولت ترکیه که همانا پ.ک.ک می‌باشد، است تا کانال‌های تنفسی خود در منطقه را بسط دهد. همکاری و هم‌سویی هر دو دولت اشغالگر ایران و ترکیه در ماه‌های اخیر و با آغاز موج دیگری از حملات علیه جنبش‌آزادیخواه آپویی در این چارچوب انجام پذیرفته است. اکنون خلق کرد دارای جایگاهی خاص بوده و به‌عنوان بازیگری فعال و کارا در منطقه حضور دارد. آستانه و قدرت‌های هژمونیک منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای در تلاش برای تضعیف موقعیت کوردها و نابودی دستاوردهای آن هستند.

سرهلدان چیا در مورد فشارهای اسرئیل بر رژيم ایران در سوریه و دستگیری تعدادی از اعضای حشد الشعبی توسط آمریکا و همزمان با آن انفجارهای رویدادهای در ایران گفت: نیروهای هژمونیک فرامنطقه‌ای با فشار حداکثری بر ایران خواهان به تسلیمیت کشاندن رژیم ایران در برابر خواسته‌هایشان می‌باشد. همچنین رویدادهای اخیر در منطقه‌ و داخل ایران نشان از حمله‌ و برنامه‌ای در راستای قطع دست‌وپای رژیم ایران در منطقه است. به موازات آن، تحریم‌های تسلیحاتی اعمال شده، مشکلات و بحران‌های ایران خصوصا بحران‌ اقتصادی را عمیق‌تر می‌نماید. مشکلات و معضلات اجتماعی، فرهنگی و سیاسی در نتیجه‌ی عملکرد و رفتار رژیم ایران در داخل و خارج از مرزهایش است که سبب گشته خلق‌های ایران هزینه‌ی فشارهای وارد شده از سوی قدرت‌های هژمونیک فرا‌منطقه‌ای بر رژیم ایران را بپردازند.

وی در رابطه با درخواست استیضاح حسن روحانی و محمد جواد ظریف از سوی مجلس ایران گفت: تنها دستاورد مهم ظریف، برجام بود که آن هم در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. در میان جناح‌های نظام ایران اختلافات بسیاری وجود دارد. جناح‌های موجود در نظام ایران از مشکلات و بحران‌های جامعه‌‌ی ایران و روژهلات (شرق) کوردستان سلب مسئولیت نموده و یکدیگر را متهم می‌نمایند. این مسئله تنها یک بازی سیاسی است که مجلس اصول‌گرای موجود خواستار حذف کامل اصلاح‌طلبان از نظام است.

سرهلدان چیا عضو مجلس پژاک در رابطه با مشکلات زیست محیطی و به شهادت رسیدن ۳ شهروند پاوه‌ای در حریق درختان زاگرس گفت: رژیم ایران هیچ اهمیت، اقدام و هزینه‌ای در راستای بازسای محیط زیست در تمام جغرافیای ایران نمی‌نماید. این درحالی است که تمام‌هزینه‌های اقتصادی در خارج‌ها از مرزها از لحاظ نظامی و در راستای مزدورسازی انجام می‌پذیرد. دیدگاه رژیم ایران در رابطه با محیط زیست دیدگاهی استعمارگرایانه در راستای اهداف ایدئولوژيک ولایت فقیه است. ما شاهد تخریب محیط زیست و دستگیرنمودن فعالان و دوست‌داران محیط زیست از طرف رژیم استعمارگر ایران هستیم. با این هدف که خواستار سرکوب هرچه بیشتر جامعه‌مدنی خصوصا فعالان زیست‌محیطی هستند. 

سرهلدان چیا عضو مجلس پژاک در پایان برنامه هلی سه به درگیری‌های اخیر میان سپاه پاسدران و گریلاهای روژهلات کوردستان و همچنین موضع پژاک اشاره و خاطرنشان ساخت: ما بر سازماندهی جامعه باور و اصرار می‌ورزیم زیرا مبارزه با سازماندهی انجام می‌پذیرد. همانگونه که در کنگره‌ی ششم اعلام نمودیم ما در مرحله‌ی کنونی بر موضع دفاع مشروع اصرار می‌ورزیم و هیچ اقدام و درگیری خارج از دفاع مشروع انجام نپذیرفته است. در صورت هرگونه هجومی بر نیروهای ما، در چارچوب دفاع مشروع به آن پاسخ خواهیم داد.