شاهوز حسن: اردوغان در حال رسمیت بخشیدن به داعش است

"اردوغان در حال رسمیت بخشیدن به داعش با عناوین جداگانه‌ است. تنها یک راه برای توقف این پروژه که تمامی جهان را با خطر مواجه می‌کند وجود دارد و آنهم جایگیری در مقاومت شرف است."

"رئیس جمهوری ترکیه درصدد است تا با استفاده از افکار اخوان‌ امپراطوری عثمانی را برپا کند. تبهکاران داعش را برای این منظور به کار می‌گیرد، اردوغان در حال رسمیت بخشیدن به داعش با عناوین جداگانه‌ است. تنها یک راه برای توقف این پروژه که تمامی جهان را با خطر مواجه می‌کند وجود دارد و آنهم جایگیری در مقاومت شرف است."

شاهوز حسن رییس مشترک حزب اتحاد دمکراتیک در گفتگو با خبرگزاری هاوار به ارزیابی حملات دولت تبهکار ترکیه و تبهکاران داعش/النصره به مناطق روژاوا پرداخته است.

چکیده‌ای از این مصاحبه به زبان فارسی؛
شاهوز حسن در آغاز سخنان خود به برنامه‌ی گسترده رژیم اشغالگر ترک در حمله به شمال-شرق سوریه پرداخته و می‌گوید:"تاریخ دولت ترکیه حاکی از تلاش بی‌وقفه بای نابودی کوردهاست. اشغال خاک سوریه هم بخشی از این سیاست است."

"ترکیه از پروژه دمکراتیک ترسیده است"

رئیس مشترک پ.ی.د با یاداوری شکست داعش از سوی خلق‌های شمال و شرق سوریه گفت:"در سوریه داعشی که در هم شکسته شده بود وجود دارد. هدف ترکیه از این حملات تجدید حیات داعش است. در سوریه پروژه‌ای دمکراتیک شکل گرفته و به پیش می‌رود، ترکیه از این پروژه در هراس است. می‌توان دلایل دیگری را برای حمله اشغالگرانه ترکیه به این افزود."

"اردوغان مترصد بازگشت دوران عثمانی‌هاست"

حسن با بیان اینکه اردوغان فردی با افکار فاشیستی است و اظهار کرد:"تبهکارانی که پیشتر به شمال و شرفق سوریه حمله می‌کردند اکنون یکبار دیگر با دست دولت ترکیه به این منطقه حمله‌ور شده‌اند. عقلانیتی که به منطقه را هدف حمله قرار داده است همان عقلانیت داعش است. اردوغان برای بازگشت دوره عثمانی‌ها از تبهکاران استفاده می‌کند. همچنین اردوغان افکار اخوان‌ها را می‌پسندد، او درصدد فتح تمام جهان است، به همین دلیل حمله به سوریه را با سوره فتح آغاز کردند."

"اردوغان خواستار رسمیت بخشیدن به داعش است"

حسن با اشاره به افزایش واکنش‌ها علیه حملات ترکیه اظهار کرد:"اردوغان خواهان رسمیت بخشیدن به داعش است. داعش رسمی که تشکیل خواهد شد تهدیدی برای تمام خلق‌‌ها خواهد بود. اردوغان پتانسیل تشکیل داعش رسمی را داراست. ممانعت از این خطر با حمایت از مقاومت شمال و شرق سوریه ممکن است. منطقه در بحرانی جدی بسر می‌برد. اردوغان با عمیقتر کردن این بحران به داعش نیرو می‌دهد. هیچ توفیری میان اعمال اردوغان در شمال و شرق سوریه با اعمال داعش وجود ندارند."

"دولت ترک باید از منطقه بیرون رانده شود"

حسن اظهار کرد که آسمان سوریه به روی هواپیماهای کشورهای بیگانه بسته شود و افزود:"این گام برای آغاز حل مسئله ضروری است. لازم است نیرویی بین‌المللی در مرزهای ترکیه با شمال-شرق سوریه مستقر شوند. برای نیل به راه حل باید دولت ترکیه از منطقه بیرون رانده شود. خلق‌های منطقه طی روزهای گذشته نسبت به گشت‌های ترکیه واکنش تندی نشان داده و از سوی نظامیان رژیم ترک به شهادت رسیدند. دستیابی به راه حل با چنین رژیمی از محالات است. محال است خلقمان با رژیمی که داعشی‌ها را در میان خود جای داده است کنار بیاید."

"جهان نسبت به خطر اردوغان آگاه است"

حسن با بیان اینکه افکار عمومی جهان نسبت به پروژه‌های مخاطره‌‌آمیز اردوغان آگاه است افزود:"لازم است افکار عمومی خواستار حسابخواهی در قبال استفاده از اسلحه‌های ممنوعه شود."

حسن همچنین گفت که افکار عمومی در مورد متوقف کردن اشغالگری رژیم ترک دارای همان نظر می‌باشد و افزود:" در اروپا گفتگوهای جدی در این مورد در جریان است. بویژه در تماس‌های اخیری که با یونانی‌ها برقرار کردیم مخاطرات آنان را نسبت به اشغالگری دولت ترک شاهد بودیم. چه در مورد خاک یونان و در چه در مورد دریای مدیترانه خطرهای سیاست ترکیه مشهود است. به ویژه تجدید قوای داعش را خطر بزرگی می‌دانند. از اینرو دولت‌های جهان برای دستیابی به راه حل فعالیتهایش را تسریع کرده‌اند."

"همه جریانهای یونان از ما حمایت کردند"

شاهوز حسن به سفر خود به کشور یونان اشاره کرده و گفت:"می‌توان دید که افکار عمومی یونان با جنبش آزادیخواهی کوردهاست. در زمان حمله دولت ترک به کوردها در بسیاری از شهرهای یونان فعالیت‌ اعتراضی برگزار شدند. در عرصه سیاسی هم بیانیه‌هایی در حمایت از خلق کورد صادر شد. می‌توان گفت از احزاب حاکم تا نیروهای اپوزیسیون از ما حمایت کردند. همگی طرفدار دستیابی به راه حل هستند."

"لازم است مسئله کوردها حل شود"

شاهوز حسن رئیس مشترک حزب اتحاد دمکراتیک در پایان سخنان خویش با یادآور شدن بازتاب جهانی مقاومت علیه تبهکاران گفت:"دولت‌های جهان از مبارزه ما علیه داعش پشتیبانی کردند. برای حل بحران سوریه و دستیابی به سوریه‌ای دمکراتیک لازم است مسئله کوردها حل شود. اردوغان و فاشیسمی که او نماینده آن می‌باشد در تلاش است تا مانع این مهم شوند. به رغم تمامی مشکلات اگر ما متحدانه عمل کنیم می‌توانیم مسائل را حل نماییم. باید دوستانمان که از مبارزه آزادیخواهی ما طرفداری می‌کنند سطح حمایت خود را نیرومندتر نمایند. باید در قبال جنایت‌هایی که اردوغان به آنها دست می‌برد ساکت ننشینند. نباید به اردوغان فرصت انجام نقشه‌هایش داده شود."