شهروندان عفرین اشغالی: ما شکست نخورده‌ایم و عفرین را آزاد خواهیم کرد

​​​​​​​عفرینیها که ۵٨ روز قهرمانانه مقاومت و مبارزه کردند و برای دولت اشغالگر ترکیه سر تسلیم فرود نیاوردند اعلام کردند، "ما شکست نخورده‌ایم. ما با مقاومت خود سربلندیم. بدون شک عفرین را آزاد خواهیم کرد".

دولت اشغالگر ترکیه و گروههای تبهکارش، علی‌رغم پشتیبانی نظامی و سیاسی ناتو و روسیه، توسط مبارزان متحمل ضربات سنگینی شدند. برای آنکه بتوانند مقاومت عفرین را در هم بشکنند، دست به قتل عام شهروندان غیرنظامی کردند. ابتدا آب آشامیدنی شهروندان را قطع کردند و سپس بیمارستانهای عفرین را بمباران نمودند. اما چون خلق حاضر به ترک خاک و خانه و کاشانه‌ی خود نشد، این بار مرکز شهر را به شیوه‌ای وحشیانه بمباران کردند.

 

قصد نسل‌کشی غیرنظامیان را داشتند

دولت ترکیه در روزهای اولیه‌ی حملاتش به عفرین ۱۷۶ شهروند غیرنظامی که در میان آنها ۲۷ کودک و ۲۱ زن وجود داشت را قتل عام نمودند و ۴٨۴ شهروند نیز زخمی شد. هر چقدر شهروندان بیشتر مقاومت میکردند آنها حملات وحشیانه‌ی خود را افزایش می‌دادند. در ۵٢مین روز مقاومت، آمارها جانباختگان بسرعت افزایش یافت و تعداد کشته‌ها به ۲۳۲ تن که ۳۵ تن کودک و ۲۹ تن زن بودند، رسید. همچنین تعداد زخمیها به ۶۶٨ تن افزایش یافت.

 

دولت ترک علی‌رغم تصمیم سازمان ملل مبنی بر اعلام آتش بس سراسری در کل سوریه به قتل عام و بمباران شدید شهروندان عفرین ادامه داد.

... بیشتر بخوانید ...
آزادی عفرین وصیت جان برکفان کوهستان کورمنج است
عفرین در ٧٢مین سالروز تشکیل جمهوری مهاباد با ٧٢ جنگنده بمباران شد

برای پیشگیری از قتل عام تصمیم به انتقال شهروندان گرفته شد

به دلیل حملات مستقیم دولت اشغالگر ترک به غیرنظامیان احتمال قتل‌عام افزایش یافت. به همین دلیل خودمدیریتی عفرین در روز ۱۶ مارس ۲۰۱٨ /۲۷ بهمن ١٣٩۶ تصمیم به انتقال خلق عفرین گرفت. خودمدیریتی دمکراتیک کانتون عفرین روز ۱٨ مارس ۲۰۱٨/ ۲۹ بهمن طی یک کنفرانس مطبوعاتی در شهبا در مورد تصمیم به انتقال شهروندان اعلام کرد، "مبارزان ی.پ.گ و ی.پ.ژ روش مقاومت را تغییر داده و دست به عملیات به شیوه‌ی گریلایی زده‌اند".

 

نقشه‌ی دولت ترک به دلیل مقاومت خلق زیر و رو شد

دولت ترک قبل از حمله در مرزها چندین کمپ را با چادر آماده کرده بود و فکر می‌کرد خلق آواره شده و به ترکیه پناه میبرند، اما علیرغم حملات سنگین و وحشیانه، شهروندان عفرین به کمپهای آماده‌ی دولت ترکیه پناه نبرده و نقشه‌ی آنها را با شکست مواجه کردند. شهروندان عفرین در مناطقی که به شدت بمباران می‌شد شروع به کوچ به سمت مرکز عفرین کردند. ۵۳ کمون و انجمنهای شهر از شهروندان استقبال کردند و خلق نیز درهای خانه‌هایشان را به روی آنها باز کردند.

 

خلق اشغالگری را نپذیرفت

با وجود حملات سنگین به مرکز شهر و جانباختن چندین نفر در روز، اما عفرینیها ثابت کردند در ماندن و ترک نکردن سرزمین و خانه‌ی خود مصر هستند. اما با تصمیم خودمدیریتی کانتون عفرین برای انتقال شهروندان، آنها از شهر خارج شدند .۹۰ درصد خلق عفرین که اشغالگری دولت ترکیه را قبول نکردند از شهر خارج شدند. اما تعدادی از شهروندان که بیشتر افراد مسن بودتد تصمیم گرفتند در شهر بمانند و اعلام کردند، هر چه می‌خواهد، بشود آنها شهر را ترک نمی‌کنند.

 

۱۷۵ هزار تن آواره شدند

بعد از دو روز، بیشتر از ۱۷۵ هزار شهروند عفرینی وارد کانتون شهبا شدند. شهروندان عفرین توسط خلق و خودمدیریتی شهبا مورد استقبال قرار گرفتند و در شهرکهای احرس، فانین، تل رفعت، کفرنا و حدود ۵۰ روستای آن شهرکها ساکن شدند. چون منطقه مدت کمی بود از تبهکاران پاکسازی شده بود، شهروندان عفرین در منطقی ساکن شدند که حتی میدان مینهای کارگذاشته شده توسط تبهکاران بود. همچنین هزاران تن دیگر ازشهروندان عفرین در ۱۰ روستای منطقه‌ی شیراوای عفرین و شهرک نوبول و زهرای حلب ساکن شدند.

 

در شهبا کمپهایی تاسیس شد

خودمدیریتی کانتون عفرین و شهبا برای تامین نیازهای ابتدایی شهروندان دست به تلاشی همه جانبه زد. خودمدیریتی شمال و شرق سوریه بر اساس توان دست به کمک‌رسانی به شهروندان عفرینی و تامین نیازهایشان زدند. در مدت کوتاهی چندین کمپ بزرگ تاسیس شد و تعداد بسیاری از شهروندانی که محلی برای سکونت نداشتند در این کمپها ساکن شدند. اکنون در کمپ "برخودان" ۳ هزار شهروند، در کمپ "سردم" ۳ هزار، در کمپ "عفرین" ۵۰۰ تن، در کمپ "شهبا" ٦۳۷ تن و در کمپ "گرانوه" بیشتر از ۱۰۰ شهروند ساکن هستند.

 

خودسازماندهی دوباره

عفرینیها در شهبا دست به بنیادنهادن دوباره زندگی کردند و خود را سازماندهی کردند. از طرف دیگر چشم انتظار آن هستند که نیروهای آزادی عفرین، عفرین را آزاد کرده و آنها به خانه‌های خود بازگردند. خلق عفرین در مکانی کوچک برای خود کمون، انجمن، مدرسه، بیمارستان و شهرداری درست کرده‌اند.

 

باید جهان این مقاومت را ببیند

ادریس وقاس، که در جبهه‌ی جندرس در مقاومت عفرین شرکت کرده است و اکنون در مدیریت کمپ سردم حضور دارد اعلام کرد، با یادآوری اینکه خلق عفرین وظیفه و مسئولیت تاریخی و انسانی خود را انجام داده‌اند گفت"خلق عفرین آنچه در توان داشتند انجام دادند. ما تا آخرین نفس پشتیبان مبارزان خود هستیم. این یک وظیفه‌ی انسانی و میهنی بود. خلق عفرین به وظیفه‌ی خود عمل کرد. در مقابل جنگنده‌های ارتش اشغالگر ترکیه تنها جسم خود را داشتیم، اما دنیا سکوت کرد. جدیدترین تکنولوژی نظامی و اسلحه در مقابل ما استفاده شد. در واقع اینها بر ضد بشریت انجام شد چون در وجود عفرین، انسانیت بود که مقاومت می‌کرد، اما دنیا اینها را ندید".

 

بدون شک عفرین را آزاد خواهیم کرد

ادریس وقاس همچنین گفت"ما شکست نخورده‌ایم. جنگ روی می‌دهد و گاهی پیروزی هست و گاهی نیست. اما ما در هم نشکستیم. در همه‌ی کوهستانها و تپه‌های عفرین، در همه‌ی دره‌ها و در زیر هر درختی در عفرین مقاومت قهرمانانه انجام شد. ما سربلندیم. ما با مقاومت خود سربلندیم. ما هرگز از عفرین دست نخواهیم کشید و بدون شک عفرین را آزاد خواهیم کرد. در آنجا شهید داده‌ایم از آن دست نخواهیم کشید.