شهر مقدس مدلی جدید برای سوریه

شهر منبج به عنوان شهری مقدس شناخته می‌شود و یکی از بزرگترین شهرهای سوریه است. پس از آزاد کردن این شهر از سوی مبارزان، فعالیت‌های بازسازی آغاز شده و به منطقه‌ای آرام و مدلی برای زندگی مشترک در تمامی سوریه مبدل شده است.

  شهر منبج یکی از زیباترین شهرهای سوریه است و در شمال شرقی سوریه، در غرب رودخانه‌ی فرات قرار دارد. با توجه به آمارهای انجمن مدیریت مدنی منبج هم اکنون ۴۱۰ هزار نفر در این شهر زندگی می‌کنند.

تاریخچه‌ی شهر مقدس

  منبج یکی از شهرهای تاریخی و مهم سوریه است که تاریخ آن به دوره‌ی آشوری‌ها بازمی‌گردد. در طول تاریخ این شهر تحت کنترل چندین حکومت قدرت گرفته است از جمله روم، بیزانس، فاطمیون، سلجوق، ممالک، زنگی و ایوبیان. با توجه به منابع تاریخی اسم این شهر به معنای ( شهر مقدس) است. در نتیجه‌ی حملاتی که در طول تاریخ علیه این شهر انجام گرفته‌اند تاکنون ۷ مرتبه تخریب شده است.

  به دلیل اهمیت این شهر همواره نیروها و حاکمان خواهان تصرف آن بوده و پس از آغاز جنگ داخلی سوریه تبهکاران سپاه آزاد سوریه این شهر را اشغال کردند. پس از آن‌ها تبهکاران جبهه‌ النصره و در نهایت تبهکاران داعش پس از اشغال شهرهای رقه و موصل این شهر را نیز اشغال کردند و به مرکز شکنجه و وحشت تبدیل کردند.

  در نهایت در ۱۵ آگوست ۲۰۱۶ یگان‌های مدافع خلق ی.پ.ژ و یگان‌های مدافع زن ی.پ.ژ به همراه انجمن نظامی منبج به فرماندهی شهید ابو لیلا این شهر را آزاد کردند. هم اکنون این شهر در وضعیتی آرام قرار دارد.

انجمن مدنی شهر منبج رنگین است

  اهالی منبج ز قومیت‌های مختلفی هستند از جمله ارمنی، چچن، کورد، ترکمن و عرب. پس از آزاد سازی این شهر، روز ۲۰ فوریه ۲۰۱۷ انجمن مدنی منبج اعلام شد که متشکل از ۱۳۲ تن بودند.

  اعضای این انجمن با توجه به تعداد اهالی منطقه متشکل از ۱ ارمنی، ۱ چچن، ۸ چرکس، ۱۱ ترکمن،‌۴۰ کورد و ۷۱ عرب است. این مدل در چهارچوب ملت دمکراتیک و خودگردانی دمکراتیک ایجاد شده است.

مرکز مهم اقتصادی

  شهر منبچ در بعد اقتصادی یکی از گذرگاه‌های اقتصادی و تجاری شمال و شرق سوریه است. همچنین خاک این منطقه غنی بوده و به همین دلیل برای کشاورزی و باغداری بویژه کاشت درختان پسته و زیتون مساعد است و بخش بزرگی از پسته و زیتون سوریه را تامین می‌کند.

  شهر مقدس علاوه‌ بر اهمیت اقتصادی خود دارای آثاری تاریخی‌ست. یکی از این آثار قلعه نجم است. تاریخچه‌ی قلعه‌ی نجم به زمان امپراطوری رم بازمی‌گردد. چندین حکومت در این قلعه حکمرانی کرده‌اند از جمله بیزانس، فاطمیون، سلجوقی‌ها، ممالک، زنگی و ایوبیون و علی‌رغم آن‌که درگیری‌های دشواری در این منطقه رویداده‌اند اما آسیب چندانی به قلعه وارد نشده بود. با اشغال این شهر از سوی تبهکاران داعش دیوارهای این قلعه را تخریب کردند و به آن آسیب رساندند.

  این قلعه به دلیل واقع شدن در مابین دریای مدیترانه و مزوپتامیا در بعد نظامی دارای اهمیتی استراتژیک است. در بعضی از منابع آمده است که اسم این قلعه از اسم پسر صلاح‌الدین ایوبی گرفته شده است و در مقاومت در برابر حملات صلیبیون این قلعه را بکار برده‌اند.