شیخو ابراهیم؛ هدف عفرینی‌ها بازگشت به زادگاهشان است

به گفته‌ی یکی از اعضای شورای کمپ‌ برخودان، آوارگان عفرینی ساکن در مناطق شهبا و شراوا خود را برای بازگشت به عفرین مهیا کرده‌اند و در این چهارچوب به مقاومت ادامه می‌دهند

   حمله اشغالگرانه دولت ترکیه و تروریست‌هایش به عفرین در ١۶ مارس ٢٠١٨ صدها هزار نفر از ساکنان این منطقه را مجبور به ترک خانه و کاشانه خویش و مهاجرت به مناطق شهبا و شراوا نمود. با تمام مصائب اما شهروندان عفرین هنوز هم از عفرین دور نشده‌اند و در کمپ‌های "سردم"، "برخودان"، "روستای زیارت" شراوا و کمپ وَگر [بازگشت] به مقاومت ادامه می‌دهند. کمپ برخودان واقع در شهبا پس از اشغال وحشیانه عفرین از سوی ترکیه و همدستانش تأسیس شد. شیخو ابراهیم از اعضای شورای مدیریتی کمپ برخودان در مورد شیوه سازماندهی و مدیریت این کمپ سخن گفت.

   شیخو ابراهیم می‌گوید که با آواره شدن خلق عفرین در دو عرصه فعالیت برای ایجاد کمپ آغاز شد. از یک طرف کار تأسیس کمپ و از سوی دیگر ایجاد یک شیوه‌ی از سازماندهی. وی افزود، "در آغاز یک کمون تأسیس کردیم. این چنین نیازهای روزمره و اولیه خلق را فراهم کردیم. در یکی دو ماه اول خلقمان زحمات زیادی را متقبل شد. پس از دو ماه کمون‌های دیگری تأسیس شدند. در این کمپ ١۴ کمون تشکیل شدند. خلقمان به عضویت کمون‌ها درآمدند. مدیران کمون‌ها از سوی خلق برگزیده شده و اعضای کمیسیون‌های هر کدام از کمون‌ها تشکیل شدند. به این ترتیب تلاش شد تا نیازهای بهداشتی، اسکان، آب آشامیدنی و غذای مورد نیاز خلق تأمین شود. در سه ماه اول هیچ نهاد اجتماعی غیردولتی به این کمپ سر نزد. تمام نیازهای خلق از سوی خودمدیریتی و با همکاری خلق تأ‌مین گردید."

خلق عفرین در تدارک بازگشت به عفرینند
   شیخو ابراهیم خاطرنشان کرد که عفرینی‌ها به خوبی ماهیت دشمنان خود را می‌شناسند و بر همین مبنا هم زندگی خویش را سازماندهی کرده است.

   وی اظهار کرد که ساکنان کمپ با عضویت در کمیته‌های دفاع، زنان، جامعه، آشتی، مجلاس، کمون‌ها، کمیته‌ها و شهرداری به همدیگر خدمت می‌کنند و افزود:"خلق زمینه‌های عرصه آموزش را فراهم کرده است. خلق در این دوره‌ها زندگی خویش را از نو سازماندهی نموده و برای بازگشت به عفرین آماده می‌کنند."

   شیخو ابراهیم با اشاره به اینکه بسیاری از هموطنان در آغاز مایل به ماندن در شرایط دشوار و طاقت‌فرسای کمپ نبوده و در تلاش برای خروج از منطقه بودند افزود:"امروز خلق به وضعیت آگاه است. به ماهیت دشمن پی برده و نیک می‌داند که راه مقابله ایستادگی و مقاومت است."

​​​​​​​   شیخو اظهار کرد که نیروهای رژیم سوریه مانع انتقال بیماران به خارج از کمپ می‌شوند اما با این همه ساکنان در تلاشند با تکیه بر خویش نیازهایشان را برآورده کنند.

​​​​​​​   شیخو ابراهیم از اعضای شورای مدیریتی کمپ برخودان از سازمان‌ها و نهادهای اجتماعی خواست تا در تأمین نیازهای اساسی خلق از جمله سیستم‌های خنک‌کننده به آنان یاری رسانند.