عفرین در ٧٢مین سالروز تشکیل جمهوری مهاباد با ٧٢ جنگنده بمباران شد

​​​​​​​دولت ترک همچون دشمن قسم خورده کردها در هفتادودومین سالروز تشکیل جمهوری مهاباد در ٢٠ ژانویه ٢٠١٨ با ٧٢ هواپیمای جنگنده به عفرین حمله‌ور شد

رژیم فاشیستی ترک از اولین روزهای آغاز انقلاب سوریه به منظور جلوگیری از دستیابی کردها به موقعیت سیاسی از تمام گروهک‌های تروریست بنیادگرا حمایت کرده است. پس از نابودی یکایک این گروههای اجیر شده این بار خود دولت ترک در ٢٠ ژانویه ٢٠١٨ با همکاری فراری‌های داعشی حمله اشغالگرانه به عفرین را آغاز کرد.

 

حمله به عفرین با همکاری روس‌ها، حمله به منبج با همکاری آمریکا

دولت ترک برای اشغال روژاوا از تمامی نیروهای منطقه‌ای و جهانی کمک گرفته و به این منظور امتیازات بزرگی را به نیروهای بین‌المللی داده است. قبل از اشغال عفرین با روسیه و آمریکا به توافق رسید، طیب اردوغان دیکتاتور ترک اعلام کرده بود،'اگر با روسیه به توافق دست یابیم به عفرین وارد می‌شویم و اگر با آمریکا توافق کنیم به منبج حمله می‌کنیم.'

 

فتنه‌ی آمریکا علیه کردها

رکس تیلرسون وزیر امور خارجه آمریکا قبل از آغاز حمله اشغالگرانه ترکها به عفرین گفت؛"برای محافظت از مرزهای شمال و شرق سوریه ما نیرویی ٣٠ هزار نفری را آموزش می‌دهیم." این اولین بهانه برای اشغال عفرین بود. این بیانیه‌ی فتنه‌انگیزانه زمینه اشغال عفرین توسط دولت ترک را فراهم کرد. واضح است که دلیل برکناری تیلرسون از سمت وزارت خارجه روابط وی با حکومت اردوغان بود.

سوداگری با روسیه

دولت ترک به سوداگری با روسیه دست زد. دولت روسیه پس از تخلیه غوطه شرقی از شبه‌نظامیان وابسته به اردوغان و دریافت امتیازات اقتصادی از سوی روسیه، آسمان شمال سوریه را برای هواپیماهای جنگنده ترکیه و بمباران عفرین باز کرد. روسیه بزرگترین شریک دولت ترک در اشغال عفرین است. پیشتر این دو [روسیه- ترکیه] شهرهای باب-حلب را با هم مبادله کرده بودند و اینچنین سوداگری تازه‌ای در قبال عفرین- غوطه شرقی شکل گرفت.

 

عفرین در ٧٢مین سالروز تأسیس مهاباد هدف حمله ٧٢ فروند جنگنده قرار گرفت

دولت ترک پس از اقناع آمریکا و روسیه برای حمله در روزی تاریخی حمله به عفرین را آغاز کرد. روز ٢٠ ژانویه ٢٠١٨ مصادف با ٧٢مین سالروز تأسیس جمهوری کردستان در مهاباد بود. دولت کردستیز ترکیه در این روز با ٧٢ فروند جنگنده به عفرین حمله کرد و بشدت این منطقه از روژاوا را بمباران کرد.

 

حمله بر کردها با اسلحه‌های ناتو

دولت ترک تمام توان نظامی، پلیسی، مزدورگری و حتی ادارات را برای اشغال عفرین بسیج کرد. برای فریب افکار عمومی و تحریک نژادپرستی علیه کردها در جامعه جنگ روانی وسیعی را در رسانه‌های خود آغاز کرد. در شهرهای ترک اقدام به ثبت‌نام عمومی برای اعزام به جنگ اشغال عفرین صورت گرفت. با تانک، توپ و مدرنترین اسلحه‌های ناتو حمله اشغال عفرین آغاز شد. دولت ترک ٢۴ ساعت شبانه روز در کمال وقاحت حملات اشغال عفرین را در تلویزیون‌های خود پخش می‌کرد.

 

قوای ملی اردوغان

از دهها گروهک تبهکار بنیادگرای متعلق به اردوغان که نام 'قوای ملی' بر آنان گذاشته بود، ٢۵ هزار نفر در حمله اشغالگرانه به عفرین شرکت کردند. در ساعات اولیه حمله آشكار شد که قوای ملی اردوغان تنها گروهی دزد و راهزن هستند. تصاویر منتشر شده حقایق را برای همه بشریت فاش کرد.

 

گروهک‌های تبهکاری که در اشغال عفرین دست داشتند

این گروهک‌ها در حمله و اشغال عفرین با دولت ترک مستقیما شرکت کردند: گردان سمرقند، لیوا الشمال، لیوا المنتصر بالله، جیش الحفاد، احرار الشرقیه، گردان فاتح سلطان مراد، گردان سلطان عثمان، قوه الموخور، فرقه الصفوه، فرقه سلطان مراد، فرقه الحمزه، سوار الجزرا، فوج ۵٠، فرقه ٢٣، لیوا المعتصم، فیلق ٢، فرقه الشامیه، فوج المصطفی، جیش الاسلام، تجمع فستقم کما امرت، جبهه الشامیه، لیوا ۵١، سقور الشام، حرکات احرا الشام، فرقا ٩، جیش النخبه، فیلق الشام، لیوا السطان سلیمان شاه، لیوا سقور الشمال، نورالدین زنگی، جبهه تحریر السوریه.

 

شکست حملات زمینی و آغاز حمله وسیع هوایی

حملات زمینی تروریست‌های اردوغان از غرب و شمال عفرین با شکست مواجه شد. دولت ترک و شرکای تبهکارش موفقیتی در حملات زمینی کسب نکردند و در تلافی این شکست با همکاری روسیه حملات هوایی به عفرین آغاز شد. روستا، شهر و تمام بخش‌‌های عفرین از سوی جنگنده‌های ترکیه بمباران شد. مقاومت مبارزنا ی.پ.گ/ ی.پ.ژ در اولین هفته حمله اشغالگرانه در خط مقدم قستل جندو، راجو و جندرس دومین ارتش بزرگ ناتو و گروههای تبهکار را متوقف کرده بود.

 

کشتار غیرنظامیان آغاز شد

ارتش ترک، فراری‌های داعش و اعضای القاعده سوریه پس از شکست یک ماهه در مناطق مرزی عفرین اینبار به قتل‌عام مردم روی آوردند، طبق آمار کمیته سلامت کانتون عفرین در اولین ماه حمله اشغالگرانه ١٧۶ غیرنظامی از جمله ٢٧ کودک و ٢١ زن به قتل رسیدند، همچنین ۴٨۴ غیرنظاهم زخمی شده بودند. بنابر آمار این کمیته و هلال احمر کردی در ۵٢مین روز حمله ٢٣٢ غیرنظامی از جمله ٣۵ کودک و ٢٩ زن کشته شدند. ۶۶٨ غیرنظامی از جمله ٩٠ کودک و ١٠٠ زن هم زخمی شده بودند.

 

آمار نهایی

سازمان دیدباد حقوق بشر سوریه که مرکز آن در لندن است اعلام کرد که ٣٨٠ شهروند غیرنظامی کرد، عرب و ارمنی از جمله ۵۵ کودک و ٣۶ زن در حمله‌های دولت ترک به عفرین جانباخته‌اند. در بیانیه خودمدیریتی شمال و شرق سوریه که در ماه نوامبر منتشر شده بود تعداد جانباختگان غیرنظامی ۵٠١ نفر و تعداد زخمی‌ها ٧٩٧ نفر اعلام شده بود.

 

حمله به اماکن باستانی و تأسیسات خدمات عمومی

دولت ترک به منابع آب آشامیدنی مردم عفرین، نانوایی‌ها، بیمارستان، آمبولانس و مدارس عفرین حمله کرده و آنها را بمباران کرد. دولت ترک برای اشغال عفرین از هیچ جنایتی چشم‌پوشی نکرد. سد میدانکه که بخش اعظم آب آشامیدنی عفرین از آن تأمین می‌شد توسط دولت ترکیه بمباران شد.

 

طبق آمار مرکز تحقیقات استراتژیک روژاوا، ٣١ مدرسه  در عفرین و مناطق حومه آن از سوی جنگنده‌های دولت ترک هدف بمباران قرار گرفتند و ١٣ دانش‌آموز در این حملات جانباختند.

 

دولت ترک همراه با تبکارانش به مناطق باستانی هم حمله کردند، مکان‌های تاریخی همچون عین دارا، نبی هوری، گری ایسکا، دیر بلوط و تپه جندرس تعدادی از مناطق باستانی عفرین هستند که توسط اشغالگران بمباران گشته و تخریب شدند.

 

دولت ترک در ١۶ مارس به بیمارستان آورین که بزرگترین بیمارستان عفرین بود حمله کرد.

 

دیانت ترک برای اشغال عفرین فتوا صادر کرد

رییس امور مذهبی دولت ترک قبل از آغاز حمله به عفرین طی فتوایی اعلام کرد، غارت مال و ملک کردها حلال است. قرائت این فتوا در تمام مسجدها الزامی شد. در تمام مساجد ترک سوره فتح قرائت شد. اینگونه سربازان رژیم ترک و فراری‌های داعشی با سوره الفتح مفتی اردوغان دست به قتل‌عام کردها و غارت عفرین نمودند.