غریب حسو: ایجاد یک سیستم دمکراتیک تنها راه حل است

غریب حسو تصمیم شورای میهنی کورد-سوریه را مبنی بر افتتاح دفتر خود تبریک گفته و اظهار داشت که ایجاد یک سیستم دمکراتیک تنها راه غلبه بر بحران سوریه است.

جنبش جامعه دمکراتیک TEV-DEM نشست اخیر خود  را در رابطه با تحولات اخیر سوریه در شهر حسکه برگزار کرد. این نشست در ساختمان جنبش دمکراتیک در منطقه تل حجر این شهر برگزار شد. غریب حسو ریاست مشترک TEV-DEM  و رهبران احزاب عضو TEV-DEM در این نشست حضور یافتند.

در این نشست حسو اظهار داشت که ۹ سال از بحران و بی‌ثباتیهای سوریه می‌گذرد و اختلافات منطقه به دلیل دخالت نیروهای بین‌المللی افزایش یافته است.

حسو در این نشست گفت: راه‌حل‌های سیاسی برای حل بحران سوریه در دست نیستند، اما پیشرفتهای سیاسی به این منظور در جریان هستند. مسائل و مشکلات موجود در منطقه باید به صورت ریشه‌ای حل شوند، زیرا اختلافات در منطقه با گذشت زمان افزایش می‌یابند.

غریب حسو در ادامه سخنان خود افزود که: دولت‌های سرمایه‌داری طی همکاری با یکدیگر، همزمان به اعمال تحریم و مجازات علیه یکدیگر نیز دست زده‌اند. اما خلق‌های منطقه هستند که باج این اختلافات را می‌دهند.

غریب  حسو ریاست مشترک TEV-DEM در بخش دیگری از سخنرانی خود  در این نشست گفت: هدف از مبارزه و مقاومت ایجاد جامعه‌ای اخلاقی و سیاسی و تحقق سیاست اخلاقی در میان تمامی عناصر تشکیل دهنده شمال-شرق سوریه بوده است. عیسو در ادامه افزود: ایجاد سیستمی دمکراتیک به منظور حل ریشه‌ای تمامی مشکلات تنها راه برای شمال-شرق سوریه است.

حسو در ادامه سخنان خود با اشاره به وضعیت ادلب نیز اظهار داشت که: با شدت گرفتن جنگ و دشواری‌ها در ادلب و گسترش آن به سایر مناطق، ترور هیچگونه حقی برای ادامه حیات خود در خاک سوریه ندارد. این حق ماست که ما مناطق خود را حفاظت و حراست کنیم. ما کنترل برخی از مناطق را از دست داده‌ایم، اما تسلیم نمی‌شویم، زیرا ما در تداوم مسیر شهدا حرکت می‌کنیم.

غریب حسو ریاست مشترک TEV-DEM در ادامه افزود: طی ۹ سال ما پیروزی‌های زیادی را به دست آورده‌ایم. با بسیاری از کشورهای جهان ارتباط داریم. مقاومت نیروهای سوریه دمکراتیک در گری سپی و سریکانی  تاثیر عظیمی را بر دولت‌های جهان داشته است. دولتها اکنون دریافته‌اند که خودمدیریتی واقعیت موجود بوده و موجودیت آن را پذیرفته‌اند. به همین دلیل خلق کورد برای اتحاد کوردی حرکت کرده و دیدارهای فراوانی را برای دست‌یابی به این مهم، با احزاب مختلف کوردی انجام داده است، این دیدارها نیز مثبت  بوده‌اند.

غریب حسو تصمیم شورای میهنی کورد-سوریه ENKS را مبنی بر افتتاح دفتر خود در این منطقه استقبال کرده و اظهار داشت: دولت‌های منطقه طرح‌های خطرناکی را به منظور از میان برداشتن اتحاد ملی کوردها در دست اجرا دارند. تصمیم ENKS مبنی بر گشایش دفاتر خود تصمیمی خوب بوده و امیدواریم که در این زمینه گام‌های دیگری را نیز بردارند.