فراخوان جنبش جامعه دمکراتیك برای اخراج ترکیه از سوریه و عراق

جنبش جامعه دموکراتیك (تَو-دَم) کوردهای چهاربخش و خلق‌های عراق و سوریه را فراخوانده تا متحدانه اقدام به اخراج نیروهای اشغالگر ترکیه از این دو کشور کنند.

تَو-دَم بیانیه‌ای در رابطه با هجوم اشغالگرانه حکومت ترکیه و سکوت کشورهای منطقه صادر کرده و معتقد است می‌توان نیروهای اشغالگر ترکیه را طی یک همبستگی بکلی از سوریه و عراق اخراج کرد.

بیانیه تَو-دَم به این شرح است:

"بیش از یکصد سال است که ارتش فاشیست ترکیه دست به کشتار جمعی خلق‌های خاورمیانه اعم از کورد، عرب، سریانی، آشوری، ارمنی و کلدانی‌ها می‌زند. قدرت‌های بین‌المللی که فراخوان آزادی و دمکراسی می‌دهند و گویا از حاکمیت کشورها و حق تعیین سرنوشت دفاع می‌کنند، در این قبال سکوت کرده‌اند.

فاشیسم ترکی که از ده‌ها سال پیش درگیر تنش‌هاست، سیاست نسل‌کشی را از بیش از یکصدسال پیش ادامه می‌دهد. اما تشکل‌یابی، برادری و همبستگی خلق‌ها و همزیستی آنها بر اساس آزادی و ایدەی "ملت دمکراتیك" طبق یک قرارداد اجتماعی گروههای تروریستی و فاشیستی را در مخاطره انداخت و در مقابل آنها چیره شد. اخیرا با وجود حملات هوایی و پنهان‌کاری ارتش ترکیه در خصوص تلفاتش، در خاک جنوب کوردستان و در منطقە هفتانین کوه‌های کوردستان شکست خورد.

نیروهای گریلا در طول سه ماه مقاومت حماسی موفق دند که مردم کردستان در باشور، باکور و روژاوا را به قیام وادارند و سربلند کنند. متأسفانه نیروهای امنیتی باشور به دستور دولت اقلیم، اعتراضات مسالمت آمیز را سرکوب کرد و هزاران روزنامه‌نگار و فعالین شبکه‌های اجتماعی را دستگیر کرد تا عدم توفیق ارتش ترکیه و جرائم جنگی آن علیه مردم بومی منطقه آشکار نشوند.

سکوت دولت عراق و دولت اقلیم کوردستان و احزاب باشور در برابر مداخله ارتش ترکیه در خاک کوردستان و عراق، نوعی همکاری واضح در ریختن خون شهروندان کورد و عراق است. موضع آنها اخلاقی نیست و نشان می‌دهد که دولت عراق و دولت اقلیم قادر به دفاع از شهروندان خود نیستند. وضعیت به سطحی رسید که در پی توجیه اقدامات ارتش ترکیه برآمدند و افراد مسلح برخی احزاب در کنار ارتش ترکیه در عملیات شرکت کردند طوری که گویا در حال آزادسازی خاکی هستند و جنگی مقدس انجام می‌دهند. به این ترتیب خاک اقلیم را به اشغالگران فاشیست تقدیم کرده و با تثبیت حاکمیت ترکیه به دنبال دائمی کردن پایگاهای نظامی ترکیه در خاک کوردستان و عراق هستند. رسانه‌های ترکیه که به زبان کوردی پخش می‌شوند در حال مشروعیت‌بخشی به اشغالگری ترکیه هستند.

دولت حزب آ.ک.پ طبق میثاق ملی آتاترکی و رویای عثمانی‌های قبلی، سعی می‌کند که عفرین تا کرکوک، هفتانین تا قندیل و بخش‌هایی از حلب و موصل را اشغال کند. اردوغان در حال احیای خواب‌های گذشته بوده و متأسفانه با نیروهای کورد که همواره از لحاظ نظامی، رسانه‌ای و اجتماعی و فکری در کنار اشغالگران ایستاده‌اند.

از طریق اتحاد خلق‌ها، ارتش اشغالگر ترکیه از تمامی اراضی سوریه و عراق اخراج خواهد شد و در مناطق حفاظتی مدیا با کلیه راه‌های مشروع شناخته شده در قوانین بین‌المللی که حق مقاومت برای خلق‌ها قائل است، شکست خواهد خورد. از این رو از تمامی نیروهای آزایخواه دعوت می‌کنیم مقاومت کنند که قادر باشند زندگی با عزت، آزادی و بدون جنگ در پروژە دمکراتیک مبتنی بر اراده خلق‌های منطقه را رقم بزنند.

همچون جنبش جامعه دمکراتیك (تَو-دَم)، تمامی نیروهای آزادیخواه و مقاومت کننده در باکور، باشور، روژاوا و روژهلات کوردستان، خاورمیانه و جهان را فرامی‌خوانیم علیه فاشیسم و تروریسم جهانی دولت آ.ک.پ به سرکردگی اردوغان، متحد شوند."