قطعنامه‌ی پایانی گردهمایی رایزنی روژهلات کوردستان منتشر شد

کنگره‌ی ملی کردستان ک.ن.ک قطعنامه‌ی کنفرانس رایزنی روژهلات کوردستان را که طی روزهای ۱۴ و ۱۵ سپتامبر /۲۳ و ۲۴ شهریور در شهر استکهلم پایتخت سوئد برگزار شده بود با افکار عمومی در میان گذاشت.

   کنگره‌ی ملی کوردستان ک.ن.ک روزهای ۱۴ و ۱۵ سپتامبر ۲۰۱۹ / ۲۳ و ۲۴ شهریور در شهر استکهلم پایتخت سوئد گردهمایی گسترده برای گفتگو در مورد آخرین وضعیت روژهلات کوردستان در چهارچوب رایزنی ملی برگزار کرد.

   در این نشست نمایندگان احزاب و سازمانهای سیاسی، کارشناسان در زمینه‌های مختلف، حقوقدانان و نمایندگان سازمانهای مدنی و روشنفکران و چندین شخصیت مستقل و روشنفکر حضور داشتند.

   گردهمایی روز یکشنبه با خواندن پیام ک.ن.ک و ارج نهادن به شهدای کوردستان آغاز شد. سپس موضوعهایی همچون وضعیت اجتماعی و نهادهای کوردستان، وضعیت اقتصادی و فرهنگی، وضعیت زنان، وضعیت حقوق بشر، وضعیت سیاسی و راه حلها مورد بحث قرار گرفتند. چندین شخصیت سیاسی و دانشگاهی در گردهمایی در مورد این موضوعات گفتگو کرده و سخنرانی کردند. در مدت این دو روز مهمانان و شرکت کنندگان با سخنان و پرسشهای خود همه‌ی طیفهای روژهلات کوردستان را مخاطب قرار داده و به تشریح مسائل پرداختند. روز یکشنبه این گردهمایی با انتشار قطعنامه‌ای پایان یافت.

متن قطعنامه‌ی رایزنی روژهلات کوردستان:

   کنگره ی ملی کوردستان ک.ن.ک در چهارچوب رایزنی ملی در روزهای ۱۴ و ۱۵ سپتامبر ۲۰۱۹ در شهر استکهلم در سوئد گردهمایی گسترده برای گفتگو در مورد آخرین وضعیت روژهلات کوردستان برگزار نمود. نمایندگان احزاب و سازمانهای سیاسی، کارشناسان در زمینه‌های مختلف، حقوقدانان و نمایندگان جامعه‌ی مدنی و فرهنگ، همچنین تعداد کثیری از شخصیتهای کوردستانی در آن شرکت کردند.

   گردهمایی روز شنبه با پیام کنگره‌ی ملی کوردستان و با گرامی داشتن یاد همه‌ی شهدای کوردستان آغاز شد.

   سپس موضوعاتی همچون وضعیت اجتماعی و نهادهای روژهلات کوردستان، وضعیتی اقتصادی و طبقاتی، زنان، حقوق بشر، وضعیت سیاسی و راه حلها مورد بحث قرار گرفتند. در مدت این دو روز مهمانان و شرکت کنندگان با نظرات و پرسشهای خود وضعیت امروز روژهلات کوردستان را از همه‌ی جوانب مورد بحث قرار داده و تشریح کردند. گردهمایی روز یکشنبه با انتشار قطعنامه‌ای پایان یافت.

   روژهلات کوردستان تحت اشغالگری جمهوری اسلامی ایران قرار دارد. بیشتر از ۴۰ سال است رژیم ارتجاعی ایران حقوق خلق کورد را پایمال میکند، صدای آزادیخواهان را خفه میکند و پاسخ درخواستهای مشروع خلق کورد را با جنگ و کشتار می‌دهد. وضعیت اجتماعی سال به سال بدتر می‌شود و در این چهارچوب گرفتار شدن جوانان به مواد مخدر به بخشی از جنگ ویژه‌ی رژیم علیه خلق کورد تبدیل شده است. زنان از کلیه حقوق بشری خود محرومند و اقتصاد کشور در لبه‌ی پرتگاه قرار دارد. رانت، دزدی، فریب و فساد همه جا گسترش یافته و جامعه را به بحرانی عمیق دچار کرده است، به خصوص اقشار کارگر و فقیر در سخت‌ترین شرایط زندگی میکنند.

   اقدامات رژیم و دخالت در امور کشورهای دیگر مانند عراق، سوریه، لبنان و یمن ایران را با بحرانی بسیار خطرناک در سطح بین‌المللی دچار کرده است. در مقابل این شرایط رژیم پروژه‌های نظامی خود را گسترش داده و در حال مسلح کردن خود می‌باشد. برنامه‌های رژیم در حال حاضر به سرچشمه‌ی بحرانی بین‌المللی در سطح جهانی تبدیل شده است. علاوه بر برنامه‌ی اتمی، ساخت و بکارگیری هواپیماهای بدون سرنشین و موشک که در سوریه، لبنان و یمن علیه اسرائیل، عربستان سعودی و هم پیمانان آمریکا به کار گرفته می‌شوند، خطر جنگ در خاورمیانه را به اوج رسانده است.

   در مدت دو سال گذشته، رژیم جمهوری اسلامی بیشتر سلاحهای پیشرفته‌ی خود را علیه نیروهای سیاسی روژهلات کوردستان به کار گرفته است. روز ٨م سپتامبر ۲۰۱٨ در نتیجه‌ی موشک‌باران مقر حزب دمکرات کوردستان ۱۶ کادر پیشاهنگ حزب و دو پیشمرگه‌ی حزب دمکرات کوردستان ایران شهید شدند. همان روز رژیم اشغالگر ایران سه انقلابی کورد رامین حسین پناهی، زانیار مرادی و لقمان مرادی را در زندان اعدام کرد. حقیقت آن است که ترور رژیم ایران علیه خلق ما نامحدود است.

   رژیم ایران غیر از سیاست و جامعه، حتی به محیط زیست کوردستان هم رحم نمیکند. سال گذشته در بسیاری از نقاط کوردستان مزدوران رژیم جنگل‌ها و مراتع را به آتش کشیدند. در هنگام تلاش برای خاموش کردن آتش در نتیجه‌ی توطئه‌ای قبیح از جانب رژیم چهار فعال محیط زیست با نامهای شریف باجور، امید کهنه پوشی، رحمت حکیمی‌نیا و محمد پژوهی شهید شدند. به همین دلیل باید حفاظت از محیط زیست کوردستان به عنوان وظیفه‌ای ملی نگریسته شود.

   از لحاظ اقتصادی رژیم فرصت کار و زندگی عادی را از مردم گرفته است. به همین دلیل هزاران تن برای بدست آوردن حداقل‌های زندگی مجبورند در شرایطی بسیار دشوار کولبری کنند. با این همه رژیم اجازه نمیدهد این قشر فقیر به راحتی به کولبری بپردازند و تاکنون صدها کولبر در مرزها کشته و صدها تن دیگر نیز زخمی شده‌اند.

   سالهاست دستگیری، کشتار، فشار و حمله علیه سازمانهای مدنی جامعه به بخشی از سیاستهای رژیم ایران علیه خلق کوردستان تبدیل شده است. همزمان در خارج از مرزهای روژهلات کوردستان نقش رژیم ایران در دشمنی با حقوق خلق کورد و جنبشهای کوردستان آشکار است. در هر جایی که امیدی به آزادی و به دست آوردن بخش کوچکی از حقوق کوردستانیان در جریان باشد، ایران از همه‌ی توان خود استفاده می‌کند تا مانع آن فرصتی شود که به نفع خلق کورد ایجاد شده است. همکاریهای ایران و ترکیه در نشستهای سوچی علیه منافع مردم روژاوای کوردستان، همکاری با حشد شعبی و طیفهای تندرو عراق علیه باشور کوردستان و همکاری مستقیم با ترکیه علیه جنبش آزادی خلق کورد در باکور، نتیجه‌ی سیاست خصمانه‌ی علیه خلق کوردستان میباشد. علیه سیاست اشغالگری و دشمی با خلق کورد، جنبش ملی در روژهلات کوردستان از ابتدا به مقاومت پرداخته است. با قهرمانی، مبارزان آزادی به سطحی رسیده که اکنون همه از آن حساب می‌برند. اما برای آنکه این مقاومت و رنجها به نتیجه برسد، باید کلیه‌ی نیروها و طیفهای سیاسی کورد در روژهلات کوردستان بیشتر به هم نزدیک شده و درهای همکاری و شرکت برای همه‌ی افراد و گروههای جنبش آزادی باز شود.

   نمایندگان و شخصیتهای حاضر در رایزنی ملی روژهلات کوردستان پس از بحث و گفتگوهای بسیار در مورد مباحثی که ذکر شد، این نکات را برای افکار عمومی ارائه میکنند:

۱. ایران کشوری با ملیت‌‌ها و باورهای گوناگون است، دارای گروهها و اقشار مختلف می‌باشد. نباید جمهوری اسلامی ایران بر اساس یک ملت-یک دین درست شود. باید ایران در داخل دمکراتیک، سکولار، آزاد و عادل باشد.

۲. وضعیت کنونی خلق کورد در روژهلات کوردستان قابل قبول نیست. خلق کورد مانند سایر ملل دارای همه‌ی حقوق اساسی و حق تعیین سرنوشت خود است.

۳. احزاب، سازمانها و دستگاههای سیاسی روژهلات کوردستان برای بنیاد نهادن پلاتفرمی نیرومند و جایگاه ملی، در مدتی کوتاه با هم نشستهایی برگزار کنند و دست از رقابت نابجا که تنها مایه‌ی خوشحالی دشمنان می‌شوند، بردارند.

۴. همه‌ی احزاب و سازمانهای سیاسی روژهلات کوردستان از راه هماهنگی و همکاری باید اجازه‌ی سوءاستفاده‌ی دشمنان از اختلافات یا تفاوتهای سیاسی، ایدئولوژیک و سازمانیشان را ندهند. باید زمینه برای فعالیتهای مشترک ایجاد شود.

۵. گردهمایی از همه‌ی احزاب، سازمانها و شخصیتهای روژهلات کوردستان می‌خواهد تا از روژاوای کوردستان حمایت کنند. همزمان از مبارزات آزادی خلق کورد در باکور کوردستان نیز حمایت کنند.

۶. برای آنکه زنان روژهلات کوردستان بتوانند نقش خود را در جامعه و سیاست ایفا کنند، باید احزاب و سازمانهای کوردستان موانع پیش‌روی زنان را بردارند. در مقابل سنتهای جامعه که مانع فعالیت زنان می‌شود، بایستند. باید زنان در همه‌ی زمینه‌های زندگی دارای حق و اراده باشند و شرایط برای پیشرفت جنبش آزادی زنان فراهم شود.

۷. گردهمایی از مبارزات و تلاشهای زنان کوردستان و ایران در راه آزادی و عدالت و دمکراسی حمایت می‌کند.

٨. گردهمایی از همه‌ی زندانیان سیاسی و فعالین جامعه‌ی مدنی حمایت و پشتیبانی می‌کند. سیاست دستگیری و شکنجه و اعدام که جمهوری اسلامی ایران از آن پیروی می‌کند، به هر شیوه‌ای محکوم و رسوا می‌شود.

۹. رژیم ایران دست از ویران کردن و تخریب و دزدیدن آثار تاریخی کوردستان بر نمیدارد. از این لحاظ محافظت و حمایت از آثار باستانی و فرهنگی و زبان کوردی وظیفه‌ای ملی می‌باشد. لازم است خلق کوردستان اجازه ندهند فرهنگ و زبان و تاریخشان نابود شود.

۱۰. حاضرین بر این باورند که مبارزات مشروع مردم کوردستان بدون سرنگونی رژیم اسلامی ایران و ایجاد آلترناتیوی دمکراتیک و عادل به اهداف اساسی خود نمی‌رسد. به همین دلیل ضروریست مبارزات آزادیخواهی مردم کوردستان همراه با مبارزات آزادیخواهانه‌ی مردم ایران برای سرنگونی رژیم هماهنگ و همکار باشد.

۱۱. گردهمایان از همه‌ی نهادها و نیروهای آزادیخواه ایران می‌خواهد، برای ایرانی آزاد، دمکرات و سکولار و یکسان، برای حل مسئله‌ی ملت‌ها و ادیان داخل ایران با هم به توافق رسیده و به مبارزات مشترک دست بزنند.

۱۲. گردهمایان از جامعه‌ی بین‌المللی، سازمانهای حقوق بشری، دولتهای عضو شورای امنیت سازمان ملل و فعالین مدنی می‌خواهد از مبارزات آزادیخواهانه‌ی خلق کوردستان حمایت کنند، به خصوص از حقوق و شرایط کولبران پشتیبانی کنند و مانع آن شوند که جمهوری اسلامی ایران به کشتار این قشر ادامه دهد.

   برای آنکه این درخواستها پیگیری شوند، گردهمایی کمیتهای ویژه‌ای تشکیل داده است. این کمیته با شورای مدیریت ک.ن.ک همکاری خواهد کرد.

   ما معتقدیم که نتایج این رایزنی، مبارزات آشتی و آزادی را نیرومندتر کرده و راه را برای اتحاد ملی باز خواهد کرد.