مجلس شهبا: اشغال عفرین با موافقت آمریکا و روسیه صورت گرفت

مجلس کانتون شهبا دولت‌های آمریکا و روسیه را مسئول اشغال عفرین از سوی رژیم اشغالگر ترک دانست و خاطرنشان کرد که ساکنان عفرین در برابر حملات وحشیانه دولت اشغالگر ترک مقاومت کم‌نظیر را به نمایش گذاشتند

فردا دومین سالروز اشغال عفرین از سوی رژیم اشغالگر ترک است. ترکیه با همکاری تروریست‌های بنیادگرای جبهه‌النصره و فرار‌ی‌های داعش و با موافقت روسیه و آمریکا روز ٢٠ ژانویه ٢٠١٨ از آسمان و زمین به کانتون عفرین حمله‌ور شد. در این جنایت تمامی جهان حتی سازمان‌های به اصطلاح مدافع حقوق بشر به نظاره نشستند و قتلعام کودکان و زنان بی‌گناه کورد در عفرین را تماشا کردند.

مجلس کانتون شهبا در رابطه با دومین سالروز اشغال عفرین بیانیه‌ای کتبی منتشر کرد.

در تجمع احضای مجلس کانتون شهبا شماری از اعضای نهادهای مدنی این کانتون در بخش فافین گردهم آمدند، شرکت کنندگان تصاویری از مقاومت تاریخی عفرین، قتلعام کودکان تل‌رفعت از سوی دولت ترکیه و پلاکاردهای «نه به اردوغانِ قاتل» را در دست گرفتند.

محمد مامو بیانیه مجلس کانتون شهبا را به زبان عربی قرائت کرد.

در بیانیه آمده است:

"دو سال از اشغال شهر عفرین از سوی دولت ترک سپری شد، شهری که پذیرای ده‌ها هزار آواره سوری بود که به دلیل جنگ داخلی سوریه به عفرین پناه آورده بودند. همچنین دختران و پسران عفرین در صفوف مبارزان ی.پ.ژ و ی.پ.گ وظیفه دفاع از عفرین در برابر حملات مزدورانی را که دولت ترک حامی آنها بود بر عهده گرفته بودند.

دولت ترک از نخستین روز حملات اشغالگرانه از تمامی اسلحه‌های پیشرفته استفاده کرد. همچنین با ٧٢ فروند هواپیما تمامی مناطق عفرین را بمباران کرد. ده‌ها هزار مزدور و تروریست داعش و النصره را به کار گرفت، این حمله با موافقت آمریکا و روسیه و با هدف ویران کردن و فروپاشی تمامی دستاوردهای خلق کورد صورت پذیرفت.

این جنگ دو ماه ادامه یافت. ساکنان این شهر از مال، خاک و شرف خود دفاع کردند و حماسه‌های قهرمانی را با پیشاهنگی مبارزان ی.پ.ژ و ی.پ.گ در نمود حماسه‌آفرینانی همچون آوستا خابور، بارین کوبانی، کارکر و صدها قهرمان دیگر رقم زدند. ی.پ.گ به منظور جلوگیری از وقوع قتلعام غیرنظامیان از شهر عقب‌نشینی کرد. پس از آن دولت ترک و مزدورانش شهر را اشغال کردند و وحشیانه‌ترین رفتارها را علیه ساکنان مرتکب شدند. همچنین ٣٠٠ هزار نفر از ساکنان عفرین در مناطق شهبا آواره شدند.

دولت اشغالگر ترک و مزدورانش به شیوه‌ای سبعانه اقدام به شکنجه، ربودن و تجاوز خلق عفرین نموده و می‌نمایند. همچنین سرنوشت صدها نفر از ساکنان مبهم است. آثار باستانی دزدیده شدند و هزاران اصله درخت زیتون قطع شدند.

دولت ترک و مزدورانش با هدف تغییر بافت دمگرافی منطقه و اسکان هزاران آواره اهل غوطه شرقی و ادلب ساکنان اصیل باقیمانده در عفرین را مجبور به آوارگی می‌کند. همچنین سیاست (تُرک کردن) را تحمیل می‌کنند، پرچم ترکیه را بر دبستان‌ها نصب می‌کنند، تمامی این جنایت‌ها به شیوه‌ای واضح در مقابل چشمان جهانیان روی می‌دهد اما همگی سکوت کرده‌اند.

در دومین سالگرد اشغال عفرین همچون مجلس کانتون شهبا دولت اشغالگر ترکیه را محکوم می‌کنیم. از روسیه و آمریکا می‌خواهیم به این اشغالگری پایان دهند. همچنین از سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی و در رأس آنان سازمان ملل متحد و سازمان‌های حقوق بشر را فرامی‌خوانیم تا فعالیت برای رهایی شمال سوریه و گشودن درهای مذاکره با اداره خودگردان را بپذیرند. تا اینچنین راه حلی سیاسی که ضامن حقوق تمامی خلقمان محقق شده و میهنی دمکراتیک که تمامی خلق‌های سوریه بتوانند در آن با صلح به زندگی خویش ادامه دهند بنیان گردد."

شرکت کنندگان در گردهمایی پس از قرائت بیانیه با سردادن شعار به مقاومت تکین عفرین و رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان درود فرستادند.