مسئولان سریانی شمال سوریه: خلقمان بدون آلترناتیو نیست

​​​​​​​مسئولان نظامی و مدیریتی سریانی‌های شمال و شرق سوریه در ارتباط با عقب‌نشینی نیروهای آمریکا و تهدیدهای دولت ترک اعلام نمودند که بدون آلترناتیو نبوده و از پروژه‌های جدید برخوردار هستند

سهام قوریه ریاست مشترک شورای مدیریتی خودمدیریتی شمال و شرق سوریه و کینو گابریل سخنگوی نیروهای دمکراتیک سوریه ق.س.د با آزانس خبری فرات به گفت‌وگو پرداختند. قوریه در ارتباط با تصمیم آمریکا مبنی بر عقب نشینی نیروهای خود اظهار داشت: به دلیل همزمانی این تصمیم با افزایش تهدیدهای ترکیه مبنی بر اشغالگری، نگرانی‌هایی در ارتباط با علت این تصمیم ایجاد شده است. شاید تصمیم به خروج آمریکا از سوریه تصمیم درستی بوده باشد، اما با تحلیل این تصمیم در شرایط حساس کنونی شمال و شرق سوریه، شبهه‌هایی ایجاد می‌شود که ممکن است وضعیت ما را به ٨ سال قبل و مرحله‌ای دشوار از یک جنگ خونین بازگرداند.

 

همکاری در عمل اتفاق افتاد

سهام قوریه در ادامه‌ی سخنانش خاطرنشان ساخت: آمریکا بعد از جنگ کوبانی وارد عرصه‌ی سوریه گشته وهمکاری آمریکا با نیروهای سوریه‌ی دمکراتیک در عمل اتفاق افتاد. سهام در ارتباط با عقب نشینی نیروهای آمریکایی نیز اظهار داشت که این تصمیم از بعد سیاسی دارای ابعاد مثبت و منفی بوده و با اشاره به ابعاد مثبت این تصمیم افزود: احتمالا این تصمیم به قدم نخست عقب نشینی نیروهای دیگر از سوریه منتهی گردد. ما امریکا را وارد عرصه‌ی سوریه ننمودیم، این نیروها طی جنگ کوبانی وارد منطقه شدند. نیروهای ائتلاف بین‌المللی متعاقب مقاومت واحدهای ی.پ.گ و ق.س.د وارد شدند و مبارزه‌ی مشترکی را علیه دشمن مشترک به پیش بردند. در این چارچوب مناطقی از تل حمیص تا رقه از دست نیروهای دولت اسلامی آزاد شدند.

 

نیروهای دمکراتیک سوریه وظایف تاریخی خود را انجام می‌دهند.

سهام قوریه در ادامه خاطر نشان نمود که ق.س.د سوریه را از لوث تبهکاران داعشی پاک و نقش خود را در این رابطه همچنان تداوم می‌بخشد. سهام با توجه به تهدیدات دولت ترک افزود: به مجرد پاکسازی منطقه‌ای توسط نیروهای ما، دولت ترک مستقیما به تهدید پرداخته و در همین راستا جرابلوس، باب، عزاز و در این اواخر نیز به اشغال عفرین پرداخته است. اکنون نیز درصدد بسط و گسترش دامنه‌ی تجاوز و اشغال تا قامیشلو برآمده است. اما ما خلق‌های شمال و شرق سوریه به حراست و حفاظت از خاکمان می‌پردازیم. از همان روز اول نیز بدین کار دست یازیده‌ایم. با شروع مقاومت و حفاظت از خاکمان، حتی برای یکبار نیز از آمریکایی‌ها درخواست کمک نکردیم. نیروهای سوریه دمکرات به آزاد سازی خاک سوریه پرداخته و درصورت حضور اشغالگران در هر منطقه‌ای از این خاک به مبارزه ادامه می‌دهد.ق.س.د همانند گذشته و از امروز به بعد نیز این وظیفه‌ی تاریخی خود را تداوم می‌بخشد.

 

لازم است سازمان ملل متحد و شورای امنیت علیه حملات دولت ترک افدام نمایند

سهام قوریه با اشاره به اطلاع ضمنی آن‌ها مبنی بر خروج نیروهای آمریکایی اظهار داشت: ما همواره پیش بینی می‌نمودیم که روزی آمریکایی‌ها عقب بنشینند، از همین رو همواره اعلام نموده‌ایم که باید بحران سوریه توسط خلق‌های سوریه حل شود. ما نیز در همین چارچوب به مبارزه پرداخته و هدف ما حل این بحران از طریق ظرفیت‌های سوری است. در عین حال از سازمان ملل متحد و شورای امنیت نیز می‌خواهیم در مقابل تهدیدهای دولت ترک به واکنش دست بزنند؛ زیرا در صورت وقوع حمله‌ای، هم بحران بزرگ انسانی روی داده و هم حل بحران سوریه نیز با چالشی بسیار بزرگ روبرو خواهد شد.

 

تصمیم خروج امریکایی‌ها داعش را نیرو بخشیده است

کینو گابریل سخنگوی نیروهای سوریه‌ی دمکراتیک نیز در این گفتوگو اظهار داشت: متعاقب تصمیم آمریکا به خروج از سوریه، داعش تمامی نیروهای خود را در هجین و دیرالزور به خطوط مقدم جنگ سوق داده و هسته‌های غیر فعال را فعال کرده است. این تصمیم مبارزه علیه داعش را دستخوش زیان نموده است. گابریل با اشاره به تاثیر این تصمیم در مبارزه علیه دولت اسلامی نیز اظهار داشت: تا همین الان نیز جنگ علیه داعش تداوم دارد. متعاقب این تصمیم تبهکاران داعش در هجین به خمله دست زده و این تصمیم نیز آسیب‌های فراوانی را به جنگجویان ق.س.د نیروهای ائتلاف علیه داعش وارد کرده است.

 

راه تهدیدهای جدید هموار می‌گردد

گابریل در ادامه افزود که این تصمیم راه را برای ایجاد بحران‌های جدید و برخی از نیروهایی باز میکند که درصدد اشغال سوریه هستند. این تصمیم فرصتی را برای این گروهها ایجاد کرده است که چندین سال است به دشمنی با سوریه و خاک سوریه دست می‌زنند. این تصمیم راه را برای نیروهایی که به خلق‌ها به دشمنی می‌پردازند هموار می‌نماید. خصوصا ترکیه که دشمنی، فتنه‌گری و نا آرامی را در منطقه ایجاد می‌کنند.

 

ما حول پروژه‌های مبتنی بر راه حل گفت‌وگو می‌کنیم

کینو گابریل سخنگوی ق.س.د اعلام نمود تا کنون در راستای ایجاد یک سوریه‌ی دمکراتیک و برابر مبارزه کرده و این مبارزه را تداوم نیز خواهیم بخشید. گابریل در ادامه افزود: برای تاسیس یک سوریه‌ی جدید پروژه‌های خودمان را ارائه می‌نماییم. زیرا شورای نظامی سوریه‌ی دمکراتیک از فرصت و ظرفیت لازم برای این مهم برخوردار است. اکنون در افواه شایع است که فاقد نیرویی [خارجی] برای حمایت بوده و توان ادامه‌ [مبارزه] را نداریم. خیر. چنین گفته‌ای صحت ندارد زیرا ما از راهکار مختص بخود برای حل این بحران برخورداریم. قدرت و پروژه‌ی ما از توان حفاظت از خلق و استقرار آرامش و ثبات برخوردار است. طرح‌های گوناگونی را  اماده و در گفت و گو ی مرتبط با این طرح‌ها را نیز شروع کرده‌ایم. از این قدرت و ظرفیت برخوردار بوده و آن را اجرا هم خواهیم کرد.