مسلم: راه چاره‌یابی از امرالی می‌گذرد

صالح مسلم سخنگوی پ.ی.د اعلام کرد، پیام‌های رهبر خلق کرد اهمیت بسیاری دارند، راه چاره‌یابی مسائل خاورمیانه از امرالی می‌گذرد.

  صالح مسلم سخنگوی حزب اتحاد دمکراتیک پ.ی.د در مصاحبه‌ای با خبرگزاری هاوار درباره‌ی پیام رهبر خلق کرد عبدالله اوجالان اعلام کرد، "پس از ۸ سال اثبات شد که نمی‌توانند رهبر آپو را از خلق، خلق را از رهبر آپو جدا کنند. دولت ترکیه در چهار بخش کردستان جنگ دیپلماسی، نظامی و سیاسی انجام می‌دهد، اما این جنگ هر چه می‌رود نتیجه‌ای در بر ندارد. به همین دلیل دولت ترکیه از روی ناچاری راه را بر نظرات اوجالان می‌گشاید."

  مسلم با بیان اینکه دولت ترکیه در داخل و خارج تحت فشار قرار گرفته و تمامی درها بر روی آنکارا بسته شده اظهار داشت؛" [رژیم ترک] راه‌حل تمامی این مشکلات را در حمله به شمال و شرق سوریه می‌بیند. در دیدارهای ترکیه و آمریکا معلوم شد که با این اقدامات به نتیجه‌ای دست نخواهند یافت. به همین دلیل دولت ترکیه اجازه داد وکلا با رهبر آپو دیدار کنند. دیدار وکلا در امرالی مثبت و ارزشمند است. در همان ابتدا نیز درخواست خلق کرد آگاهی از نظرات رهبر آپو بود."

  پیام‌های اوجالان اهمیت بسیاری دارند

  صالح مسلم در ادامه سخنان خویش اعلام کرد، پیام‌های اوجالان بسیار مهم هستند و افزود، "رهبر آپو در نظرات خویش به تاریخ عثمانی و جمهوری ترکیه اشاره می‌کند. بایستی دولت ترکیه تاریخ خود را صحیح ارزیابی نماید. خصومت ترکیه که در میان ترک‌ها و کردها ایحاد شده است، همواره زیان‌هایی را بر دولت ترکیه وارد ساخته است. هر زمان توافقی بر اساس به رسمیت شناختن کردها ایجاد شد، مسائل ترکیه و کردها نیز حل می‌شود. اگر خواهان رهایی از جنگ هستند باید مسئله‌ی کرد را پشت گوش نیانداخته و حل نمایند. به همین دلیل رهبر آپو پیام خوانش(صحیح) تاریخ را داد. ارتباطات میان کرد و ترک که از خلات و ملازگرد آغاز شد، تا زمان تصویت قانون اساسی مشترک ۱۹۲۱ ترکیه اراده‌ی کردها را قبول کرده بودند. پس از آن سرکوب خلق کرد آغاز می‌شود. به همین دلیل تاکنون جمهوری ترکیه متحمل زیان‌هایی شده و در جنگ بسر می‌برد. (...) رهبر آپو از راه دیالوگ خواهان حل این مسئله است اما وجود مخاطب و پیشاهنگ حائز اهمیت است. برای به رسمیت شناختن خلق کرد، نشستن بر میز مذاکرات و گفت‌و‌گو ضروریست."

  صالح مسلم با اشاره به پیام اوجالان" برای چاره‌یابی آماده‌ام" اظهار داشت، "در این پیام آشکارا نشان داده می‌شود که راه‌حل در امرالیست. همچنین وقتی که رهبر آپو می‌گوید، "خواست ما اینست در جغرافیای کنونی با برادری خلق‌ها و به رسمیت شناختن خلق کرد زندگی‌ نماییم." پیام "شما نمی‌توانید موجودیت خلق کرد را انکار نمایید" را می‌دهد. پیام به گونه‌ایست که تمامی مسائل از راه توافق حل گردند. ده ماده‌ی سال ۲۰۱۳ را نیز خاطرنشان ساختند. پیام می‌دهد، ماده‌های دلمه‌باغچه تاکنون نیز به آن‌ها عمل نمی‌گردد و می‌توان بر سر پیشرفت این مواد گفت‌وگو نمود. همچنین تعیین مدت یک هفته حاکی از اطمینان رهبر آپو به خلق، نیرو و جهانبینی خود است. این اطمینان رهبر آپو را نیرو می‌بخشد."

  صالح مسلم در پایان سخنان خویش اظهار داشت، "آنکه خواستار حل مشکلات نیست دولت ترکیه است. به همین دلیل دولت ترکیه در هر مکانی که خلق کرد پیشرفت نمایند به گونه‌ای وحشیانه از آن جلوگیری می‌کند. اکنون نیز خواهان نابود ساختن انقلاب شمال و شرق سوریه است. چه در عفرین و چه در کرکوک باشد به شیوه‌ای سبعانه پیام نابودی می‌دهد. بزرگترین دشمن خلق کرد و دیگر خلق‌ها دولت ترکیه است. تا زمانیکه مسائل شمال کردستان از راه توافق حل نگردند، مشکلات هیچ یک از بخش‌های کردستان حل نخواهند شد. اگر دولت ترکیه دست خود را از شمال و شرق سوریه بکشاند هیچ مشکلی باقی نخواهد ماند. می‌‌توانیم با رژیم سوریه به گونه‌ای دمکراتیک در داخل سوریه به توافق دست یابیم. سیستم شمال و شرق سوریه الگویی برای تمامی خاورمیانه است. اما آنکه از توسعه‌ی این سیستم و حل تمامی مشکلات سوریه جلوگیری می‌کند دولت ترکیه است. مسئله‌ی خلق کرد (در چهار بخش) به همدیگر وابسته‌اند. امیدواریم دولت ترکیه هشیارانه عمل کند، بتواند مخاطب رهبر آپو شود و مسائل را از راه گفت‌و‌گو حل نماید. در صورت حل نشدن مسئله‌ی کرد، هیچ مسئله‌ای در خاورمیانه حل نخواهد شد."