مصاحبه الهام احمد در مورد آخرین وضعیت عفرین و سرنوشت سوریه

الهام احمد ریاست مشترک مجلس سوریه دمکراتیك اعلام کرد برخی وعده‌های بین‌المللی برای وادار کردن ارتش ترکیه به عقب‌نشینی از کانتون عفرین وجود دارد. او تأکید کرد اگر توافقی بین‌المللی در مورد سوریه حاصل نشود، جنگ در این کشور متوقف نخواهد شد

الهام احمد ریاست مشترک مجلس سوریه دمکراتیك اعلام کرد برخی وعدەهای بین‌المللی برای وادار کردن ارتش ترکیه به عقب‌نشینی از کانتون عفرین وجود دارد. او تأکید کرد اگر توافقی بین‌المللی در مورد سوریه حاصل نشود، جنگ در این کشور متوقف نخواهد شد.

 

الهام احمد طی گفتگویی با خبرگزاری هاوار در واکنش به حملات نظامی اخیر ارتش سوریه و نیروهای همپیمان آن به مواضع نیروهای سوریه دمکراتیك در دیرالزور گفت: هدف آنها از بین بردن پروژه دمکراتیك شمال سوریه است. این دور از حملات به دنبال آن است که نیروهای سوریه دمکراتیك، عملیات برای آزادسازی نواحی تحت اشغال داعش در حوالی رود فرات تا مرز عراق را از سر گرفتند.

 

او تأکید کرد نیروهای سوریه دمکراتیك پاسخ حملات ارتش سوریه را دادەاند و چنین حملاتی نباید تکرار شود.

 

ریاست مشترک مجلس سوریه دمکراتیك در رابطه باائتلاف‌سازی های جدید بین‌المللی در رابطه با سوریه نیز گفت: هنوز مشخص نیست که عاقبت ائتلاف‌ها چگونه است. اما ائتلاف روسیه، ایران و ترکیه باید به گفتگوهای صلح سوریه در کنفرانس ژنو بازگردند و حضور همه گروههای اتنیکی و مذهبی موجود در مذاکرات را بپذیرند. در غیر اینصورت بحران ادامه خواهد داشت.

 

الهام احمد در مورد ادعای وزیر خارجه ترکیه در مورد توافق با آمریکا در مورد شهر منبج نیز پاسخ داد: در مقاطع بحرانی همیشه اتفاقات غیر قابل پیشبینی بروز پیدا می‌کنند اما اگر آمریکا به چنین توافقی با ترکیه تن دهد، ستون فقرات خود را شکسته است.

 

او در پاسخ به شایعه حضور نیروهای گروه جیش‌الاسلام در رقا با پشتیبانی عربستان سعودی نیز توضیح داد: ما با چنین اقدامی موافقت نخواهیم کرد و اگر ساکنین بومی رقا نیز مخالف چنین اقدامی باشند این امر منتفی است. چنین طرح‌هایی به آینده سوریه کمک نمی‌کند و موجب تعمیق بحران می‌شود.

 

الهام احمد در مورد وضعیت کانتون عفرین در شمال سوریه نیز اعلام کرد: اوضاع ساکنین عفرین و هجوم ارتش ترکیه مهمترین موضوع برای مجلس سوریه دمکراتیك است. برخی طرف‌های بین‌المللی وعدەهایی برای وادار کردن نظامیان اشغالگر ترکیه جهت خروج از عفرین داده‌اند و باید شرایطی ایجاد شود که ساکنین بومی عفرین با ضمانت بین‌المللی به خانەهای خود بازگردند.