مقاومت صدها هزار نفر در شهبا در برابر حملات و اشغالگری

​​​​​​​   صدها هزار نفر از اهالی عفرین در نتیجه‌ی اشغالگری دولت ترکیه و تبهکاران وابسته به آن در میهن خویش پناهنده گشته‌اند. از سویی دولت ترک و تبهکاران به آن‌ها حمله کرده و از سوی دیگر رژیم سوریه آن‌ها را تحریم کرده است.

   در مارس ۲۰۱۸ در نتیجه‌ی حملات دولت اشغالگر ترکیه صدها هزار نفر از اهالی عفرین به ناچار از موطن خویش کوچ نموده و به شهبا و شراوا رفتند.

   منطقه شهبا که عفرینی‌ها به آن‌جا رفتند، سال ۲۰۱۶ در نتیجه‌ی اشغالگری النصره و تبهکاران داعش درگیری سختی رویداده بود. بخش بزرگی از منطقه و روستاها خانه‌ها تخریب شده‌ بودند. در بسیاری از خانه‌ها تاکنون نیز بمب‌های داعش وجود دارند.

   هزاران تن از اهالی عفرین به ناچار در این روستاها اسکان یافته بودند. خلق عفرین در شهبا علی‌رغم تمامی زحمات از مبارزات دست نکشیده و سیستم کومینال دمکراتیک را ایجاد نمودند.

   خلق عفرین علاوه‌بر بسیاری از روستاها و منطقه، در چادر کمپ‌ها زندگی می‌کنند که تحت حمایت مدیریت خودگرانی و خلق شمال سوریه ایجاد شدند.

   ۲۰ هزار خانوار و حداقل ۱۰۰ هزار پناهجوی عفرینی در منطقه شهبا هستند. در این منطقه تماما ۴۱۰ هزار عفرینی زندگی می‌کنند.

   محمد نسو ریاست مجلس عفرین در مصاحبه‌ای با خبرگزاری فرات درباره‌ی وضعیت پناهجویان عفرینی در شهبا سخن گفته و اعلام کرد، "خلق عفرین پس از حملات اشغالگرانه‌ی دولت ترک، پس از ۵۸ روز مقاومت از موطن خویش کوچ نموده و به شهبا آمدند. نمی‌خواستیم که از شهبا دور گردیم. شهبا نزدیک عفرین است. این منطقه نیز از سوی فرزندانمان آزاد گشته بود. اما خلقی که از میهن خویش خارج شود، در وضعیتی بسیار سخت قرار می‌گیرد. خلقمان نتوانستند هیچ چیزی را به همراه خویش بیاورند. صدها تن بر سر خاک می‌خوابیدند. منطقه شهبا منطقه‌ای جنگی بود که به مدت ۷ سال خالی از سکنه بود. تمامی ساختمان‌ها تخریب شده بودند، در بعضی از خانه‌ها بمب‌های داعش قرار دارند.

   خلق در ابتدا خانه‌ها را تمیز کرده و در آن‌ها اسکان یافتند. بعضی اوقات ۵-۶ خانواده در یک خانه زندگی می‌کردند. به دلیل بمب‌های کار گذاشته شده در این خانه‌ها تعداد بسیاری کودک جان خود را از دست دادند. آب آشامیدنی و غذا وجود نداشت. خلق میهن دوستمان و مجلس تلاش‌هایشان را آغاز کردند. می‌بایست بار دیگر خلق را گرد هم آورده و شوک جنگ را از آن‌ها دور می‌ساختیم. در سریع ترین زمان کومین‌ ایجاد کرده و بدین شکل خلقمان توانستند که از شوک جنگ رها گردند. در تمامی نشست‌ها خلق تنها یک سوال می‌پرسیدند، چگونه انتقام فرزندانمان را بگیریم؟ خلق اعلام کردند، هیچگاه دست از انتقام برنخواهند برداشت."

۱۲۷ کومین ایجاد شدند
   نسو اعلام کرد، برای جلوگیری از تکرار وقایعی که در عفرین رویدادند ۲۴ ساعت بر اساس دفاع فعالیت می‌کند و افزود، "۸۰ درصد کومین‌ها تشکیل شدند و سپس مجلس تشکیل شد. اکنون ۱۲۷ کومین داریم. در مجلس نیز ۱۰ کمیته وجود دارد. این کمیته‌ها با توجه به ملزوماتمان ایجاد شده‌اند. کمیته‌ی شهرداری، آموزش، امنیت و کمیته‌هایی دیگر با توجه به احتیاجات خلق ایجاد شده‌اند. کمیته‌ی امنیت با جدیتی عظیم فعالیت می‌کند.

کمک‌های خارجی کم هستند
   در ابتدا چند سازمان مدنی برای کمک رسانی آمدند. اما کمک‌های آن‌ها درمانی بوده و به چند روستا رفتند. ۲
یا ۳ روستا را معلوم ساخته و تنها به آن‌جا رفتند.

   اکنون در شهبا اطرافمان محاصره شده است. از سه طرف دولت ترک و تبهکاران وابسته به آن قرار دارند. هر روزه حملاتی علیه منطقه‌ی ما انجام می‌گیرد. هر روزه ما را هدف حملات توپخانه‌ای قرار می‌دهند. در تل‌رفعت، عاقبه، میاسه، سیخونکه و زیارته حملاتی را انجام می‌دهند."

رژیم سوریه نیز تحریم کرده است
   نسو اظهار داشت، رژیم سوریه علیه آن‌ها تحریم‌هایی را قرار داده و در نتیجه‌ی گمرک فشار بسیاری به خلق وارد شده است. نسو گفت، "آن‌چه که بیشترین فشار را بر ما وارد می‌سازد تحریم‌های رژیم سوریه و دریافت حق گمرک برای کمک‌هاست. در اینجا به نفت، گازوئیل و دارو نیاز داریم. رژیم در راه‌های جزیره و حلب ایست بازرسی ایجاد کرده و از آن‌ها گمرک می‌گیرد. به ویژه در نتیجه‌ی کمبود دارو تحت فشار قرار داریم. خلق جزیره چندین تن دارو برایمان جمع آوری کردند اما رژیم سوریه ماه‌ها داروها را در گذرگاه‌های منبج توقیف کرد و تاریخ مصرف آن‌ها پایان یافت. هنگامیکه تاجری از حلب میوه می‌آورد با این مشکل روبه‌رو می‌گردد. آن‌ها نیز به ناچار پول گمرک را پرداخت می‌کنند. هر چیزی بسیار گران است. اگر چیزی در حلب ۱۰۰ لیره باشد در اینجا ۲۰۰ لیره است.

   ما نیز شهروند سوریه هستیم. سوریه در این باره مسئول است. این خلق بیشتر از هر کسی برای اتحاد سوریه جنگیدند. فرزندان خلق کورد هفت سال علیه داعش پیکار نمودند و داعش را نابود ساختند. اما رژیم خواهان تجزیه کردن ماست."