نتایج نشست اَ.ن.ک.س: باید گزارشها به طور منظم به دولت ترک ارسال شود

شورای میهنی کردستان سوریه در پایان نشست خود گفته که لازم است به صورت منظم گزارشها به ترکیه ارسال شوند

   مدیریت اَ.ن.ک.س در نشست خود تصمیم گرفت به منظور ارتباط نزدیک با دولت ترک در عفرین و مقابله با حزب اتحاد دمکراتیک لازم است که به شیوه‌ای منظم گزارشهای خود را به دولت ترکیه ارسال نمایند.

   طبق اطلاعات منتشر شده از منابع نزدیک به اَ.ن.ک.س، عضو دفتر سیاسی حزب دمکرات کردستان سوریه، با پیشنهاد کامران حاجو، رئیس کمیته مناسبات خارجی شورای میهنی کردستان سوریه اَ.ن.ک.س، نشستی برگزار شده است. این نشست در ١٩ ژوئن در هولیر برگزار شده است. هدف از برگزاری این نشست تقویت رابطه انجمن با دولت ترک در عفرین اعلام شده است. طبق اطلاعات  این منابع خبری آمده است که حکیم بشار، عضو دفتر سیاسی حزب دمکرات کردستان سوریه، محمد اسماعیل عضو شورای رهبری اَ.ن.ک.س و مسئول حزب دمکرات کردستان سوریه در عفرین، حسن ایبیش، از طریق تلفن با ١٨ شخص دیگر از اعضای شورای میهنی کردستان سوریه اَ.ن.ک.س نشستی را برگزار کرده‌اند.

   این منبع اعلام کرده است که اَ.ن.ک.س به منظور نابودی دستاوردهای کردها در شمال و شرق سوریه با دولت ترکیه همکاری کرده و در این رابطه گفته است: موضوع اصلی این نشست حزب اتحاد دمکراتیک است. در این نشست آمده است که باید در شمال و شرق سوریه مانند دوران قبل از حمله ترکیه به عفرین مجددا ارتباطات اَ.ن.ک.س و دولت ترک برقرار شده و ارتباطات موجود نیز باید تقویت شوند.

اتخاذ تصمیم به تقویت رابطه با ترکها

   مشخص شده است که به منظور نابودی دستاوردهای کردها در شمال و شرق سوریه، کامران حاجو در این نشست خواسته است که در این برهه که روابط اَ.ن.ک.س و ترکیه رو به ضعف نهاده است، سریعا با ترکها تماس برقرار و این روابط بیش از پیش تقویت شوند. نیز آمده است که حاجو در این نشست گفته است: مناسبات موجود با ترکیه در صورت تداوم گفتوگو باید به عفرین نیز بسط و گسترش داده شوند.

لازم است امتیازات لازم به دولت ترک داده شود
   طبق اطلاعات به دست آمده، حاجو در این نشست بدینگونه سخن گفته است که: در اینصورت ما می‌توانیم وارد عفرین شویم. اکنون ما در حال دیدار با دولت ترک هستیم، مسئله مهم تداوم این دیدارها، چه به صورت مخفیانه  یا آشکار است. در این رابطه ما تصمیم خواهیم گرفت و لازم است که اَ.ن.ک.س نیز به این تصمیم ما بپیوندند. به منظور فعالیت ما در عفرین لازم است که امتیازاتی را به دولت ترک بدهیم. به منظور جلب اعتماد ترکها، لازم است سریعا دیدارها انجام شده و ما ائتلافی را ایجاد کنیم.

   مشخص شده است که حاجو گفته است که به منظور فعالیت با ترکها، تمامی شرایط ترکها را قبول نمایند. به منظور تقویت روابطمان با دولت ترک، باید در رابطه با تحولات عفرین، به شیوه‌ای منظم گزارشهایمان را به وزارت امور خارجه ترکیه ارسال کنیم.

مخالفان درون اَ.ن.ک.س را ساکت کردند
   این منبع خبری همچنین اعلام کرده است که میان جناحهای اَ.ن.ک.س در خارج از مرزهای سوریه و نهادهای مدنی وابسته به اَ.ن.ک.س در داخل سوریه اختلافات بسیاری ظهور کرده‌اند. محمد اسماعیل از اعضای شورای رهبری اَ.ن.ک.س در این نشست گفته است: در میان نهادهای مدنی وابسته به اَ.ن.ک.س همواره اختلافی بروز می‌نماید. با بازتاب این اختلافات در رسانه‌ها ترکیه نیز به شورای میهنی کردستان سوریه اعتماد نمی‌کند. به همین دلیل باید دلایل اختلافات را ساکت کنیم. این منبع همچنین اعلام کرده است که اسماعیل در ادامه سخنان خود گفته است که برخی با دولت ترک ملاقاتهایی را انجام می‌دهند، و از طرفی دیگر علیه دولت ترکیه بیانیه صادر می‌کنند، این مسئله باعث شده است که ترکیه اعتماد چندانی به اَ.ن.ک.س نداشته باشد.

تصمیمات مشترکی که در چارچوب ائتلاف پلید گرفته شد
   این منبع همچنین افزوده است که بعد از برگزاری این نشست این تصمیمات اخاذ شده‌اند:

   نخست: باید تمامی فعالیتها و اقداماتی که رابطه ما را با ترکها برهم میزنند متوقف شوند. باید بیانیه‌هایی که ترکیه را مورد انتقاد قرار داده و به سیاه‌نمایی ترکیه دست میزنند نیز متوقف شوند. همچنین لازم است که در میان صفوف حزب دمکرات کردستان سوریه که در مقابله با ترکیه تفنگهای خود را نشانه گرفته‌اند، ساکت شوند.

   دوم: نباید در مقابله با اقدامات دولت ترک و تبهکاران آن که در عفرین که اقداماتی را علیه خلق انجام می‌دهند، اقدامی صورت نگیرد. باید از اقدامات ترکیه و این گروهها حمایت شود.

   سوم: از ترکها خواسته شود که از حزب دمکرات کردستان سوریه حمایت کنند و نیز امنیت داخلی [عفرین] بصورت مشترک برقرار شود.

   چهارم:  به منظور اخذ اعتماد ترکها و اثبات تاثیرگذاری بر خلق شمال و شرق سوریه تاکید شده و زمینه بروز اختلاف و نارضایتی در میان مردم ایجاد شود.

   پنجم: در رابطه با فعالیتهای حزب اتحاد دمکراتیک در شمال و شرق سوریه گزارشهای منظم به دولت ترک ارائه شود.

   براین مبنا تصمیم گرفته شد که در وهله نخست در عفرین و در مقابله با حزب داتحاد دمکراتیک با ترکیه همراه و همگام بوده و مناسبات دبپلماتیک در این راستا برقرار شوند. 

منبع: ANHA