نشست دوره‌ای مجلس فرماندهی ق.س.د؛ ترکیه مفاد توافقنامه‌ها را نقض کرده است

نشست دوره‌ای مجلس فرماندهی نیروهای سوریه دمکراتیک؛ ترکیه مفاد توافقنامه‌ها را نقض کرده است

ق.س.د نشست دوره‌ای خود را روز ١۵ ژانویه با شرکت تمامی اعضای شورای فرماندهی برگزار کرد. شرکت کنندگان در این نشست به ارزیابی وضعیت کنونی، حملات دولت اشغالگر ترکیه و برنامه‌های آتی ق.س.د پرداختند.

مجلس نظامی نیروهای سوریه دمکراتیک روز چهارشنبه (١۵ ژانویه) نشست دوره‌ای خود را برگزار کرد. در این نشست گزارش عملکرد و روزآمد کردن نیروهای نظامی از لحاظ سازماندهی مورد گفتگو قرار گرفت. همچنین نقش مجالس نظامی منطقه‌ای و سطح پیشرفت آنان ارزیابی شد. اعضای فرماندهی ق.س.د بر لزوم افزایش شمار نیروها و ارتقای آموزش‌های نظامی تأکید کردند. همچنین تجهیز نیروها و تأمین مهمات برای نیروهای ق.س.د در دفاع از ساکنان منطقه نیز مورد تأکید قرار گرفت.

شرکت کنندگان خواستار تداوم گفتگو با طرف‌های درگیر در مسئله سوریه، مشروط بر اذعان آنان به اداره خودگران شمال و شرق سوریه و همچنین به رسمیت شناختن موقعیت ق.س.د در سیستم دفاعی و امنیتی سوریه آینده شدند.

نقض توافقنامه از سوی رژیم اشغالگر ترک

ارزیابی توافقنامه سوچی که با ضمانت دولت فدرال روسیه در ٢٢ اکتبر ٢٠١٩ امضا گردید از مباحث دیگر این نشست بود. شرکت کنندگان رژیم ترکیه را متهم کردند که مفاد توافقنامه را نقض کرده و همچنان به شیوه‌ای عمدی به نقض آن ادامه می‌دهد، این امر امنیت منطقه را با خطرهای بزرگی روبرو کرده است. در تازه‌ترین مورد روز ١٢ ژانویه در حمله‌ی هواپیماهای بدون سرنشین درُن به منطقه گری سپی دو عضو نیروهای امنیت داخلی به شهادت رسیدند و تعدادی دیگر نیز زخمی شدند.

همچنین در نشست دوره‌ای ق.س.د توافقنامه آتش‌بش روز ١٧ اکتبر میان آمریکا و ترکیه مورد بحث قرار گرفت. اعلام شد که با اینکه نیروهای ق.س.د به تمامی مفاد توافق عمل کرده‌اند اما ترکیه توافقنامه مذکور را نادیده می‌گیرد و بدون وقفه سیاست تغییر دمگرافی و قتلعام فرهنگی را در منطقه ادامه می‌دهد. ترکیه روزانه به جنایت جنگی علیه غیرنظامیان ساکن در منطقه دست می‌زند و اموال و دارایی‌های ساکنان واقعی منطقه را غصب نموده، افرادی غیربومی و بیگانه را در خانه‌های آنان مستقر می‌کند. ق.س.د از روسیه و آمریکا خواست به مسئولیت‌های خود به عنوان ضامن آتش بس عمل کنند و ترکیه را وادار کنند به جنایت‌های ضدبشری پایان دهد.

وضعیت ادلب و عفرین

شرکت کنندگان در نشست وضعیت انسانی در مناطق ادلب و عفرین آنرا نگران کننده و نتیجه سیاست‌ اشغالگرانه دولت ترکیه عنوان کردند که سوریه را به حمام خون مبدل کرده‌ است. همچنین از تصمیم فرماندهی نیروهای ق.س.د برای استقبال از اوارگان ادلب و تأمین نیازهای آنها از سوی نیروهای تحت حمایت ق.س.د استقبال شد.

در بخشی دیگر از نشست بر تداوم همکاری با نیروهای ائتلاف برای مبارزه علیه شبکه‌های مخفی داعش و همچنین همکاری با نیروهای روسیه برای تأمین امنیت و استقرار در منطقه تأکید شد.

مجلس فرماندهی نیروهای سوریه دمکراتیک در پایان بر مسئولیت تاریخی برای محافظت از منافع خلق‌های منطقه و تحقق عدالت تأکید کرد.