نیروهای سوریه دمکراتیک: دولت ترکیه مخل امنیت و استقرار منطقه است

فرماندهی کل ق.س.د در بیانیه‌ای به ترور رهبران عشایر عرب منطقه دیرالزور واکنش نشان داده و می‌گوید که ایجاد فتنه میان عشایر منطقه جزئی از نقشه‌های طولانی‌مدت نیروهای بیگانه است.

فرماندهی کل نیروهای سوریه دمکراتیک (ق.س.د) در رابطه با وقایع اخیر دیرالزور بیانیه‌ای صادر کرد.

در بیانیه آمده است؛

رخداد دیرالزار بخشی از نقشه‌ درازمدت بدخواهان است

"آنچه که در دیرالزور در رابطه با هدف قرار دادن معتمدین و شیوخ عشیار منطقه روی داد برنامه‌ای کوتاه و یا مقطعی نمی‌باشد. بلکه بخشی از نقشه‌ی درازمدت نیروها و جریان‌های دشمن خودمدیریتی منتقه است. این جریان‌ها سعی دارند که ساکنان منطقه را علیه خودمدیریتی بشورانند و به آشوبگری دست زنند. این نقشه از زمان نابودی داعش در روستاهای دیرالزور آغاز شد و بر میزان آن پس از جنگ اخیر علیه هسته‌های مخفی داعش افزوده شد. داعش در اقدامات کثیف علیه ساکنان منطقه و خودمدیریتی غیرنظامی ید طولایی داشت. با این همه هسته‌های مخفی داعش تا زمان قطع کردن کامل این دست در تمامی منطقه به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

دولت‌های سوریه و ترکیه از داعش حمایت می‌کنند

سلول‌های باقیمانده از تبهکاران داعش با دست زدن به ترور و یا با کار تبلیغی و بمب‌گذاری درصدد ایجاد آشوب هستند. این سلول‌ها وابسته به رژیم سوریه و متحدان آن هستند. از سوی دیگر دولت ترک و مزدورانش نقشی اساسی در ایجاد آشوب در منطقه دارند. زیرا بخش بزرگی از مزدوران از ساکنان این منطقه بوده و پیش از این عضو گروه تبهکار موسوم به ارتش آزاد سوریه و جبهه‌النصره بوده‌اند.

هدف ایجاد فتنه میان ساکنان منطقه است

این نیروها با نقشه‌های خود درصدد برهم زدن امنیت، سیاه‌نمایی علیه خودمدیریتی و نهادهای خدماتی آن، ایجاد آشوب میان ساکنان منطقه، تضعیف خودمدیریتی و ایجاد فتنه میان ساکنان منطقه و خودمدیریتی بودند. همچنین تلاش نمودند تا عشایر را علیه همدیگر، علیه ق.س.د و نیروهای ائتلاف بین‌المللی ضدداعش به کار گیرند.

نقشه‌ای درازمدت است

ما به عنوان فرماندهی نیروهای سوریه دمکراتیک اعلام می‌کنیم که ایجاد تنش و آشوب در منطقه تنها علیه یک عشیره نیست بلکه علیه تمامی ساکنان منطقه است. به عنوان مثال می‌توان به هدف قرار دادن ساکنان مناطق قامشلو تا دیرک و عین عیسی در سال‌های گذشته و همچنین حمله به سه زن با پهپاد بدون سرنشین، و از سوی دیگر حملات هسته‌های مخفی داعش در منتقه دیرالزور اشاره کرد. آنچه در جریان است بخشی از برنامه و نقشه‌ای درازمدت است که از سوی تمامی نیروها و جریان‌های ذی‌نفع در رأس آن دولت ترکیه و رژیم سوریه و حمایت‌های آشكار و مخفیانه آنان از داعش طرح و اجرا می‌شود.

همبستگی عشایر نقشه‌ را خنثی کرد

برخی افراد با شایعه‌پراکنی مدعی شده‌اند که نیروهای ما به تنش‌افرینی دست زده و عشایر منطقه خواستار خروج آنان از منطقه شده‌اند، این شایعات کذب محض هستند. بالعکس این افراد در رسیدن به نیات خود ناکام شدند، زیرا خود ساکنان این منطقه مناطق خود را اداره می‌کنند. نیروهای دفاعی آنان نیز از میان خود آنان تشکیل و سازماندهی شده‌اند. همچنین ق.س.د رابطه‌ای مستحکم با عشایر و معتمدین و ریش‌سفیدان آنان دارد. همبستگی میان عشایر و ساکنان منطقه پیرامون نیروهای ق.س.د و شوراهای محلی، دلیل اساسی خنثی شدن نقشه‌های بدخواهان است.

تلاش برای سیاه‌نمایی نیروهای ق.س.د

دلیل اصلی هدف قراردادن نیروهای ما و سیاه‌نمایی علیه آنان [از سوی دشمنان] این است که تمامی ساکنان منطقه با دیده احترام به نیروهایمان می‌نگرند و همچنین دارای بنیادی نیرومند هستند. گفته‌ی پیشینیان مبنی بر اینکه "درخت پربار سنگ می‌خورد" صدق دارد. تبلیغات منفی و سیاه‌نمایی علیه نیروهای ما واقعیت ندارند.

تنها هسته‌های داعش هدف نیروهای ما هستند

ما یکبار دیگر اعلام می‌کنیم که ق.س.د بجز هدف قرار دادن سازمان تروریست داعش و هسته‌های مخفی آن در سراسر منطقه هیچ فرد دیگری را هدف قرار نداده است. بویژه اینکه این سازمان تروریستی از آغاز ساکنان این منطقه و عشایر آن را اماج حمله قرار داده‌اند. همچنین داعش به حمله‌ای تروریستی علیه عشیره شیتات دست زد و صدها تن از ساکنان جانباختند. اینچنین آشکار شد که نیروها و جریان‌هایی که علیه ما به سیاه‌نمایی دست می‌زنند از سازمان تروریستی داعش حمایت می‌کنند.

پیوستن جوانان به رغم تبلیغات منفی بدخواهان همچنان ادامه دارد

علی‌رغم تمامی تلاش‌ها برای ایجاد فتنه میان ساکنان منطقه و همچنین سیاه‌نمایی علیه نیروهای ما، اما جوانان عشایر این منطقه بیشتر به صفوف نیروهایمان ملحق می‌شوند. عشایر تمامی مناطق جزیر و رقه اعلام کردند در کنار نیروهای ق.س.د جای دارند زیرا از آنان دفاع نموده و ضامن امنیت آنان در آینده در مقابل مخاطرات هستند.

همبستگی عشایر به فتنه‌ها پایان می‌دهد

ما به عنوان فرماندهی ق.س.د موضع عشایر در قبال رویدادهای اخیر را به معتمدین و شیوخ آنان تبریک می‌گوییم. همچنین مراتب تأسف خود را نسبت به اعمال و نقشه‌های کثیف اعلام داشته و یاد قربانیان را گرامی می‌داریم. همچنین خاطرنشان می‌کنیم که همبستگی شما و آغوش بازتان برای نیروهای سوریه دمکراتیک تداوم وظیفه میهنی و ضامن آینده است.

همچنین تلاش‌های ائتلاف بین‌المللی در حمایت از آشكار شدن ماهیت حملات صورت گرفته به عشایر، همدردی با آنان و حمایت از ساکنان منطقه را ارزشمند می‌دانیم. همچنین این فعالیت با برپایی نشست‌ها و ملاقات با ساکنان، معتمدین و عشایر منطقه میسر شد. از تلاش‌های نظامی آنان در کنار نیروهای ما در نبرد علیه ترور قدردانی می‌کنیم.

به تمامی افراد، معتمدین مناطق جزیر و فرات که در ریختن آب بر آتش فتنه مشارکت کردند درود می‌فرستیم."