هدیه یوسف؛ اجازه نخواهیم داد سرنوشت عفرین دوباره شود

یکی از اعضای کنگره‌ی زنان ستار با یادآوری حمله ترکیه و فراری‌های داعش به عفرین گفت برای جلوگیری از تکرار وضعیتی مشابه عفرین در شمال و شرق سوریه نیازمند تدارکات وسیع، مقاومتی گسترده و تلاشهای دیپلماتیک می‌باشد

   هدیه یوسف عضو شورای مدیریتی کنگره زنان ستار در رابطه با حملات محتمل ترکیه به شمال- شرق سوریه گفت؛"رژیم حاکم بر ترکیه می‌تواند به نابودی خود این رژیم بیانجامد. آمریکا و نیروهای ائتلاف هم در تلاشند برای این معضل راه چاره‌ای پیدا کنند."

   هدیه یوسف که پس از اشغال عفرین در شهبا زندگی می‌کند در مورد حمله محتمل دولت ترک با خبرگزاری فرات گفتوگو کرد.

   هدیه یوسف اظهار نمود:"ترکیه هم از این امر آگاه است که حمله به شمال- شرق سوریه در راستای منافع آمریکا و ائتلاف بین‌المللی ضدداعش نیست. ترکیه به دلیل دریافت سیستم موشکی اس-۴٠٠ تحت فشارهای ایالات متحده آمریکا قرار گرفته است. همچنین بحران‌های داخلی در این کشور ادامه دارند و تداوم حکومت آ.ک.پ مورد بحث است. از سوی دیگر موضوع ماندگاری ترکیه در ناتو هم به مسئله‌ای مبدل شده است. از اینرو در تلاش امتیازگیری از آمریکاست. سعی دارد که از فشارهای آمریکا بکاهدو حتی دستاوردهایی هم کسب کند. آگاه است که اگر به چنین اقدامهایی دست نزند هم آمریکا و هم ائتلاف بین‌المللی اجازه حمله [به شمال- شرق سوریه] را به وی نمی‌دهند.

​​​​​​​   حمله ترکیه را قریب‌الوقوع می‌دانیم
​​​​​​​   درصورتی که ترکیه به حمله دست زند جنگ در تمام مناطق گسترش خواهد یافت و این امر به نفع روسیه خواهد بود. آمریکا و ائتلاف هم دو راه در پیش خواهند داشت؛ یا در این منطقه به حضور خود ادامه دهند که این امر نیازمند جنگ با ترکیه خواهد بود و یا اینکه از منطقه خارج شوند. اینچنین ائتلاف و آمریکا می‌کوشند در بن‌بست کنونی راه‌حلی را طرح کنند. ما حمله ترکیه را قریب‌الوقوع می‌دانیم. رژیم حاکم بر ترکیه دارای چنین پتانسیلی است که دولت ترکیه را به سوی نابودی سوق دهد. آمریکا و ائتلاف خواهان طرح راه‌حل برای گذار از بن‌بست یاد شده هستند. بدون شک تهدیدهایی جدی وجود دارند.

​​​​​​​   در عفرین هر آن جنایت ضدبشری روی می‌دهد
​​​​​​​   رژیم ترکیه در توافقی که با روسیه، ایران و رژیم سوریه بسته است عفرین را اشغال کرد. نیروهایی که در کنار ما علیه داعش جنگیدند نسبت به اشغال عفرین سکوت کردند. در عفرین قتل‌عام و غارت صورت گرفت، صدها هزار انسان مجبور به ترک زادگاه خویش شدند. اشغالگران به تغییر دمگرافی در عفرین دست زدند. فراری‌های داعش از دیرالزور، رقا، منبج و باخوزه را در عفرین اسکان داده‌اند. در تدارک تغییر ظاهر خویش و آغاز جنگ تازه‌ای علیه ساکنان منطقه هستند. سیاست آنتی‌کرد را در سطحی وسیع به اجرا گذاشته‌اند. همزمان با ایجاد فتنه مابین کرد-عرب درصدد تغییر دمگرافی منطقه به نفع ترکیه هستند. هر آن به جنایت ضدبشری دست می‌زنند. متأسفانه تمام نیروها هم شاهد این وضعیت بوده و سکوت اختیار کرده‌اند. برای ممانعت از تکرار آنچه در عفرین روی داد نیازمند تدارکی وسیع، مقاومت گسترده و تلاشهای دیپلماتیک نیرومندی هستیم.

​​​​​​​   اگر رژیم سوریه جدی است باید به تحریم شهبا پایان دهد
   رژیم سوریه با پذیرش حل مسئله کرد فاصله دارد. سوریه خوب می‌داند که سوریه در حال تجزیه شدن است. بخوبی می‌دانند که رژیم ترک از مناطق اشغالی و یا مناطقی که درصد اشغال آنان است خارج نخواهد شد. نمونه ادلب به اندازه کافی بیانگر نیات ترکیه است. اما مورد مهم این است که رژیم سوریه تا چه سطحی برای چاره‌یابی مسئله کرد جدی است. افرادی در داخل دولت سوریه وجود دارند که خواهان توافق با کردها و پایان دادن به بحران سوریه‌اند. اما خود دولت عملا در این راستا گامی برنمی‌دارد. وضعیت شهبا را می‌توان مثال زد. ما اکنون در شهبا زندگی می‌کنیم، اما رژیم سوریه حتی اجازه ورود نان بدون پرداخت عوارض گمرکی را به شهبا نمی‌دهد. محاصره وتحریم شهبا همچنان ادامه دارد. بی‌گمان ما برای گفتوگو و مذاکره آمادگی داریم اما رژیم سوریه هم باید جدی باشد."